• 0

Patent mogelijk?

Beste lezers,

 

Ik zal me eerst even voorstellen aangezien ik "nieuw" ben op higherlevel. Ik ben een 24 jarige student bedrijfskunde die al geruime tijd higherlevel doorleest. Nu loop ik al een tijd met een idee waar ik graag jullie mening en eventuele tips over hoor. Ik wil natuurlijk niet gelijk te koop lopen met m'n idee dus ik zal soms een beetje vaag zijn.

 

Ik heb een idee voor een "nieuw" product dat gebruik maakt van bestaande technologien, wat in feite eigenlijk al gebruikt word maar toch weer net met een extra functies/toepassingen.

 

Om iets concreter te zijn. Het gaat om een apparaat dat GPS gaat gebruiken. Nu kan je geen patent leggen op GPS, maar in hoeverre kan je patent leggen op een apparaatje dat GSP gebruikt, in samenwerking met "iets" wat al bestaat.

 

Een voorbeeld om iets duidelijker te zijn: stel ik maakt een navigator(tomtom) maar er kan ook muziek op geluisterd worden.

 

Mijn vraag dus: wanneer kan er op een apparaat patent gelegd worden dat gebruik maakt van GPS waaraan iets iets toegevoegd wat nu nog niet als product word verkocht. Al is het maar een kleine toevoeging met iets wat al bestaat.

 

Nog een vraag: waar kan ik langs gaan met vragen m.b.t patenten die hier een uitsluitend antwoord op kan geven?

 

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen, zoniet dan hoor ik dat ook graag.

 

Bedankt,

 

Jasper

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoek eens uit wie er wereldwijd de grote spelers in de markt zijn. Zet de mogelijkheden van alle apparaten op een rij en vergelijk dat met jouw combinatie. Als jouw combinatie niet te vinden is, zal dat een technische of een commerciële reden hebben. De mogelijkheid is dus erg groot, dat een dergelijke combinatie al lang in een patent is beschreven, maar om de een of andere reden (nog) niet op de markt is gebracht. Google-Patents kan je daarmee misschien all een heel stuk verder helpen.

Link naar reactie
  • 0

Odems heeft een goed punt. In uitvinderkringen heet dat het onderzoeken van de stand van de techniek. Je moet er allereerst achter komen of jouw idee al bestaat en of is beschreven. Als je niet bedreven bent in het zoeken in databanken adviseer ik hulp te zoeken bijvoorbeeld bij de NOVU, Syntens of het octrooicentrum.

 

Volgende stap is om er achter te komen of je toevoeging niet voor de hand ligt voor de vakman. Dit is vooral een zaak van inschatting. Het is in Nederland uiteindelijk de rechter die bepaalt of iets inventief is. Is het dopen van een lucifer in paraffine om hem ongevoelig voor vocht te maken inventief of voor de hand liggend omdat iedereen weet dat paraffine vochtafstotend is? Ik weet zeker dat er gemachtigden zijn die een heel betoog voor maar ook tegen kunnen opzetten.

 

Als je wat toevoegt loop je ook aan tegen mogelijke patenten van de basis techniek. Om je vinding op de markt te mogen brengen kan je gebruik maken van een licentie. Of wat ook vaak gebruik wordt een kruislicentie. Je mag dan kosteloos van elkaars patent gebruik maken en derden hebben het nakijken.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag dus: wanneer kan er op een apparaat patent gelegd worden dat gebruik maakt van GPS waaraan iets iets toegevoegd wat nu nog niet als product word verkocht. Al is het maar een kleine toevoeging met iets wat al bestaat.

 

Als datgene wat jij in gedachten hebt niet bekend is (bijv. uit Google) komt het in aanmerking voor patent. Mijn advies dus: even serieus Googlen (Google presenteert ook patenten die door o.m. Freepatentsonline zijn gepubliceerd). Pm me desgewenst daarna voor advies terzake (dit is geen sluikreclame).

 

 

0650745035 - info@budgetpatent.nl www.budgetpatent.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Jasper,

 

Eigenlijk zijn er 2 vragen die je jezelf moet stellen en zo redelijk goed kan inschatten hoe groot de kans is dat het idee te patenteren is en een succes van slagen heeft.

 

1. Hoe uniek is de toepassing? Zijn er soort gelijke toepassingen aanwezig en in welke mate zijn deze populair?

 

2. Hoe groot is de potentiële markt voor de toepassing en hoeveel is deze markt bereid te betalen voor de toepassing.

 

Als deze vragen beiden positief te beantwoorden zijn is de volgende stap de keuze voor een patent.

 

Een patent is nog geen garantie voor succes.

 

Denk eerst goed na over de toegevoegde waarde van een patent.

 

MVG,

 

Astrig Greven

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.