• 0

Einde maken aan de opdrachtgever/opdrachtnemer relatie

Hallo,

Na 10 jaar gewerkt te hebben voor de klant wil ik een einde maken aan de opdrachtgever/opdrachtnemer relatie die heb met een klant.

.

Mij rede is hiervoor ik geen vertrouw in deze klant meer heb er worden o.a. te veel loze beloftes door deze klant gemaakt en opdrachten verstrekt worden die later dan weer ingetrokken worden.

 

Mij werkzaamheden van de afgelopen 10 jaar zijn:

1 websites bouwen en onderhouden voor deze klant

2 het neerzetten van server/pc configuratie en deze onderhouden

3 het verzorgen van de telefonie met alles wat daar bij hoort

4 het verzorgen van de internet verbinding en het netwerk

5 Het registeren van domeinnamen bij een hosting provider.

 

Voor al deze werkzaamheden is NOOIT een onderhoud en /of een andere overeenkomst getekend, er is altijd gewerkt van uit een opdracht c.q. storing situatie (uurtje/factuurtje) en/of ik stuurde facturen door die ik van derde parijen kreeg voor de diensten die ik bij hun afnam op verzoek van die klant.

 

Kan ik de contracten opzeggen (de domein registraties ) bij deze derde partijen en deze klant laten weten dat hij 3 maanden de tijd heb om deze domeinen naar een andere provider te verhuizen ?

 

Tot hoever heb ik nog een soort van zorgplicht voor de computers en netwerk.

 

Tot hoever kan ik een uitgeleende VioP telefoon lijn die op mijn naam staat per direct stoppen (de kosten van deze lijn worden n.l. direct op mij verhaalt)

 

En kan deze klant de kosten die hij moet maken hierdoor op mij verhalen.

 

MvG

RwF

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo RwF,

 

Ik zou vanaf nu beginnen met het hanteren van duidelijke (en ondertekende) overeenkomsten met deze klant. Inclusief de verstrekking van jouw Algemene Voorwaarden waarin je hebt opgenomen hoe je omgaat met annulering van reeds verstrekte opdrachten.

 

Misschien heeft die klant daar geen zin in, dan kun je de relatie nog altijd stopzetten. Maar misschien is hij ook wel heel blij met een stukje duidelijkheid in de samenwerking en dan ontstaat een win-win situatie.

 

Klanten moet je koesteren. Van een bestaande klant een goede klant maken is vaak eenvoudiger dan nieuwe klanten werven.

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

Bedankt voor je wijze raad, ik ben er mij van bewust dat ik dingen beter moet afspreken en vastleggen.

 

Ik heb zelf de wens om te niet meer voor deze klant te willen werken i.v.m. valse beschuldigden en persoonlijke beledigen die hij heeft geuit in diversen e-mails.

 

Groet,

RwF

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo RWF,

 

Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Toch zou ik er als ik jou was nog even over nadenken. Ik weet niet hoe ernstig de beschuldigingen en beledigingen waren, maar je zou deze klant ook als "testcase" kunnen zien voor het strakker omgaan met afspraken en overeenkomsten. Dus in de trant van "Beste klant, ik heb een behoorlijk onplezierig gevoel overgehouden aan de dingen die in de afgelopen periode gebeurd zijn. Ik ben tot de conclusie gekomen dat onze relatie alleen kan werken als we duidelijke afspraken maken over onze samenwerking in de toekomst". En dat gaat dan vergezeld van een Overeenkomst en Algemene Voorwaarden.

 

Mocht de klant daarop besluiten de relatie te verbreken, dan heeft hij het initiatief genomen en liggen de zaken anders dan wanneer jij opzegt. Dan kun je zelfs afspraken maken (en vastleggen!) over het overdragen van zaken naar andere partijen en hier een rekening voor sturen. En loopt het niet, dan kun je nog altijd opzeggen. Wat heb je te verliezen?

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Als ik je goed gebrijp heb je geen formele verplichtingen naar die klant toe, dus je kunt hem ook gewoon laten weten dat je de zakelijke relatie wilt verbreken en hem een redelijke periode geven om iemand anders te zoeken. Ook de domeinen en die VoiP lijn moet hij dan zelf maar over (laten) zetten binnen die termijn omdat jij je aan het eind van die termijn terugtrekt.

 

Op die manier doe jij het netjes en kan jou niets verweten worden. Als hij zijn zaakjes binnen die termijn niet geregeld heeft is dat zijn probleem.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Peter,

 

Bedankt voor je antwoord, ik zit alleen met VioP lijn, dit een abonement wat ik (in goed vertrouwen) aan hem heb uitgeleend.

Dit abonement staat op mijn naam en ik heb met hem daarover geen enkel overeenkomst.

Stel: hij zou morgen voor € 100 op deze lijn gaan bellen dan heb ik volgens mij geen poot om op te staan om dit geld terug te krijgen.

 

MvG

RwF

Link naar reactie
  • 0

Hoi Peter,

 

Hij heeft voor die lijn en klein bedrag per maand betaald, het doel van de lijn om een backup te verzorgen omdat hij nog al wat uitval had met zijn "gewone" lijnen.

Het doel van deze lijn is jammer genoeg nooit vast gelegd.

Mag ik eisen dat als hij wil dat ik die lijn weer open zetten, hij eerst een borg stort voor de toekomstige kosten.

 

Gr. RwF

Link naar reactie
  • 0
Ik heb zelf de wens om te niet meer voor deze klant te willen werken i.v.m. valse beschuldigden en persoonlijke beledigen die hij heeft geuit in diversen e-mails.

 

Dit was voor mij onlangs reden om een relatie van enkele jaren met een klant per direct op te zeggen. Het ging bij mij om vergelijkbare werkzaamheden alleen ben ik zo "snugger" geweest om alle abonnementen op zijn eigen naam te zetten. Je werkt in deze branche vooral op basis van vertrouwen en respect. Deze zijn blijkbaar ver te zoeken.

 

Ik heb hem een maand te tijd gegeven een vervanger te zoeken en deze bij mij aan te melden zodat hij alle documentatie en wachtwoorden kon krijgen (waarvan de klant altijd kopieën of afschriften heeft gehad), daarna zou alles aan mijn kant worden vernietigt.

 

Over dat VoIP verhaal heb ik de volgende mening:

Het staat op jouw naam, er is geen overeenkomst over en het is "slechts" een back-up lijn. Gewoon opzeggen dus en de klant een korte termijn geven om dit zelf te gaan regelen. Een zorgplicht ten aanzien van zijn ICT heb je niet, dat kan hij makkelijk elders inkopen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Astron,

 

Bedankt voor je antwoord, ik heb nu van meerde kanten gehoord dat ik de relatie met een opzeg termein en zonder gevolgen kan opzeggen.

Niet dat ik hier nu zo om zit te springen maar zoals jij al zei, de basis van vertrouwen en respect was ver te zoeken.

 

Gr. RwF

Link naar reactie
  • 0
Kan ik de contracten opzeggen (de domein registraties ) bij deze derde partijen en deze klant laten weten dat hij 3 maanden de tijd heb om deze domeinen naar een andere provider te verhuizen ?

 

daar zou ik even mee opletten... je opdrachtgever heeft waarschijnlijk die domeinnamen voor een jaar betaald en kan je dus niet zomaar halverwege opzeggen of dwingen ze te laten verhuizen (tenzij je hem de (een deel van) registratie kosten terug betaald).

Link naar reactie
  • 0

Hallo Daniël,

 

Bedankt voor je opmerking , de tijd die ik de relatie geef is gelijk aan de tijd dat het contract ten einde is.

 

Gr. RwF

als alle domeinnaam registraties op die datum verlopen lijkt me dat geen probleem.

Indien het gaat om veel domeinnamen kan je nog kijken of iemand het registratie portfolio (en andere klantdiensten) wil overnemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.