• 0

3 maanden werken in Nederland, wonen in Thailand

Ik ben 57 jaar oud, gehuwd, ZZPer met een eenmanszaak en werk de laatste jaren bijna uitsluitend als freelancer bij bedrijven in de grafische sector. Ons huis is verkocht en eind dit jaar (2010) gaan we verhuizen naar Thailand.

 

1. In de eenmanszaak heb ik te maken met

a. F.O.R. (ca. Eur 30.000)

b. een auto (3,5 jaar oud, aanschafprijs ca. Eur 23.000) die ik z.s.m. wil verkopen

2. Met één klant heb ik afgesproken dat ik voor hem op freelance-basis blijf werken, wat zal inhouden dat ik ieder jaar in februari naar Nederland kom en hier ca. 2,5 tot 3 maanden verblijf. Dit zullen mijn enige inkomsten zijn in Nederland. Ik verwacht dit twee of drie jaar te blijven doen.

3. In Thailand zal ik via internet wat onregelmatig werk voor verschillende Nederlandse klanten doen.

 

De zaken waar ik op dit moment nog goede raad voor zoek, zijn:

Ik denk er over om de eenmanszaak in Nederland aan te houden. Is dit mogelijk na uitschrijven uit de gemeente (hoe?) en verstandig, ook met betrekking tot facturering en BTW.

Hoe zit het met de inkomstenbelasting? Ik ga ervan uit dat deze inkomsten in Thailand belast worden (Nederland heeft een belastingverdrag met Thailand).

 

Alvast bedankt voor goede tips!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ripemojo,

 

Als je emigreert naar een derde land (buiten de EU) moet je in principe afrekenen over je stille en fiscale reserves. In uw geval valt daar de for onder. Een eventuele boekwinst op de auto is ook belast,

 

Stakingswinst kan worden voorkomen door de eenmanszaak in Nederland aan te houden. Aangezien u 2 tot 3 maanden per jaar in Nederland verblijft, is er wel iets voor te zeggen dat u uw onderneming (gedeeltelijk) voortzet in Nederland. Van belang is dat u een (bij voorkeur fysiek) vestigingsadres in Nederland aanhoudt. Dit kan bv. ten kantore van de opdrachtgever (op 1 adres mogen meerdere bedrijven gevestigd zijn). Ook moet u ingeschreven blijven staan bij de KvK. In dat geval blijft de winst voor zover in en vanuit Nederland gerealiseerd in Nederland belast.

 

De winst die u vanuit Thailand realiseert, is toegewezen aan Thailand.

 

Wat betreft de BTW: Voor zover u uw onderneming in Nederland blijft uitoefenen, moet u factureren met Nederlandse BTW. Voor zover u uw onderneming in Thailand uitoefent en aan Nederland factureert, zult u voor de juiste wijze van factureren contact moeten opnemen met een plaatselijke adviseur of de Thaise belastingdienst.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

U kunt er ook voor kiezen voor een tijdelijk Briefadres

 

Vertrek naar het buitenland

Heeft u geen Nederlands adres omdat u naar het buitenland vertrekt, dan kunt u geen briefadres in Nederland aanhouden. Als u gedurende een jaar ten minste tweederde van de tijd buiten Nederland zal verblijven, bent u verplicht uw vertrek uit Nederland en uw adres in het buitenland door te geven aan de gemeente.

 

Om voor een briefadres in aanmerking te komen, moet u aan een van de volgende voorwaarden voldoen.

U heeft geen vast adres in Nederland waar u naar verwachting gedurende een half jaar ten minste tweederde van de tijd zal verblijven.

 

Voor wie

Onder ‘geen vaste woon- of verblijfplaats’ wordt ook verstaan, een woonboot of woonwagen met vergunning van de gemeente. Als u in een instelling woont, waar het is toegestaan om een briefadres te hebben, kunt u ook een briefadres aanvragen.

Een briefadres is altijd tijdelijk en alleen mogelijk in bijzondere gevallen, dit kan zijn bij een kort vertrek naar het buitenland of opvang na echtscheiding

 

Verder geldt:

De (hoofd)bewoner van het opgegeven briefadres geeft schriftelijk toestemming voor de inschrijving op zijn/haar woonadres. Zo staat deze garant dat u via hem of haar bereikbaar bent.

 

Met vriendelijke groet

Vellinga

 

http://www.nvvb.nl/websites/common/download.asp?PropId=362

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.