• 0

Prestat Chocolade

Omschrijving van je concept:

WWW.PRESTAT.NL is een online winkel waarin luxe bonbons en chocolade wordt verkocht.

Nu is dit concept niet zozeer origineel, er zijn immers meerdere online chocolatiers.

Deze zijn naar mijn mening echter vrij saai, stralen weinig uit en zijn soms niet erg gebruiksvriendelijk.

Dit is iets wat ik wil gaan veranderen, ik wil meer beleving geven aan de chocolatier.

Het moet nóg leuker worden om een doosje bonbons te bestellen, of te geven aan iemand anders.

 

Ik zal me de komende maanden voornamelijk gaan richten op het geven van een doosje bonbons als cadeau.

Het moet gemakkelijk, duidelijk en leuk zijn om een doosje bonbons naar iemand te sturen.

Dit moet worden bereikt door de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.

In dit kader zijn de grootste ergernissen van online winkels weggenomen.

Zo zijn er lage verzendkosten, hoeft er niet te worden gewacht op een pakketje (de bonbons passen door de brievenbus) en wordt het geheel persoonlijker door de mogelijkheid om gratis een brief mee te sturen.

 

Wanneer dit gedeelte van de site goed werkt zullen ook de overige producten van Prestat Chocolade worden aangeboden.

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Eind 2008 besloot ik dat ik een online chocolatier wilde gaan beginnen.

Ik heb destijds een hoop kunnen leren van het draadje van een online chocolatier, begonnen door Mauroz.

Alle tips die in dit draadje stonden in mijn achterhoofd houdend, heb ik een flink aantal chocolatiers bezocht. Een jaar lang ben ik wezen kijken bij chocolatiers in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Italië. Helaas kwam ik in geen van deze landen een chocolatier tegen waarvan zijn producten mij aanspraken. Het leek allemaal téveel op elkaar, allemaal mooie lekkere bonbons met veelal een bruin designdoosje.

Ik zocht een chocolatier met een verhaal, een chocolatier die anders was dan anderen.

Deze kwam ik per toeval (wat heet toeval) tegen na een review op een Engelstalig chocolade weblog.

Dit was een Engelse chocolatier die bonbons verkocht in gekke doosjes met bijzonder gekke kleuren.

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat er een winkel in Groningen deze doosjes verkocht, en heb deze toen besteld.

De bonbons waren echt heerlijk, en ik voelde dat dit wel eens de chocolatier kon zijn die ik zocht.

In de week die daarop volgde heb ik de Nederlandse importeur achterhaald, en gevraagd of ik de Prestat Chocolade online mocht gaan verkopen.

Dit wilde hij echter niet, ik zou de markt verpesten. Hij wilde de weg vrijlaten voor zijn huidige klanten om online te gaan beginnen.

Ik vond dit echt volstrekte onzin, en heb diezelfde dag nog gebeld naar de Engelse chocolatier in mijn beste Engels. Ik werd doorverbonden met de salesmanager, en we besloten een afspraak te maken.

 

En daar zat ik dan, in een hotel in Amsterdam.

De beste man vond het nogal vreemd, een 18 jarige student die online chocolade wilde gaan verkopen.

Ik heb toen uitgelegd wat ik allemaal van plan was en hij zag geen reden om niet mee te werken.

Hij heeft me toen het alleenrecht voor de online verkoop in de Benelux gegeven. Daarnaast hoefde ik niet meer via de Nederlandse importeur in te kopen, ik kon direct van Prestat Londen afnemen

Dat is eind november.

In de daaropvolgende maanden is de website ontworpen, gebouwd.

Een proces wat meer tijd kostte dan dat ik dacht.

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ik wil het leuker gaan maken om een doosje bonbons te bestellen of te geven.

 

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Prestat wil online winkel zijn met een heerlijke, vrolijke en creatieve sfeer, iets wat op het moment nog niet bestaat. Het is een online winkel met een verhaal.

Zo is Prestat Chocolade is opgericht in 1902 door Antoine Dufour. Antione Dufour stamt af van de familie die de chocolade truffel in 1876 heeft uitgevonden. Daarnaast bezit deze chocolatier twee Royal Warrants van hare Majesteit Queen Elisabeth. En als laatste heeft Roald Dahl een boek geschreven waar de bonbons van Prestat in voor komen.

 

Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de gebruiksvriendelijkheid. Zo wordt er gebruik gemaakt van vaste lage verzendkosten (€ 1,95) , hoeft er niet te worden gewacht op de pakketpost en wordt het geheel persoonlijker door de mogelijkheid om gratis een brief mee te sturen.

 

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik ben zelf echt gigantisch enthousiast over dit concept, iets wat waarschijnlijk wel te merken is aan de grootte van de lap tekst. ;)

Ik hoop feedback te ontvangen in hoeverre mijn online winkel (www.prestat.nl) overeenkomt met mijn concept als hierboven beschreven en welke dingen er nog kunnen worden verbeterd.

 

 

 

_MG_0134.thumb.jpg.02b6d84255acf379aae69343481f642e.jpg

www.prestat.nl - Online chocolatier, luxe met de hand gemaakte bonbons uit Londen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Gefeliciteerd, ziet er lekker, chique en aangenaam uit. Ik zou proberen om het product 'chocolade' nog iets meer d.m.v. detailfoto's te laten spreken. Zelfde tip geldt om dit woord en 'bonbons' in overleg in (internet-)uitingen zoals domeinnamen te gebruiken. Komend weekend is Beleef Koffie Beleef Thee beurs in de Jaarbeurs Utrecht, misschien een bezoekje waard. Heb je kleine chocolaatjes voor bij koffie en thee?

 

Ik zou me gaan richten op marketing (free publicity) en iets SEO, want de basis is goed. Wat ik mis is een statisch productoverzicht per categorie en vermelding van bedrijfsgegevens.

 

Groet,

 

Highio

 

P.S. Arena Bloemen, werk je daar mee samen? Als je exclusieve rechten voor online verkoop voor de Benelux hebt, dan zou ik ook even aandacht besteden aan mogelijkheden voor verwerving van .be-domeinnamen.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik vind de site er erg roze uitzien. Verder vind ik het lastig dat als ik iets kies, ik eerst naar beneden moet scrollen.

 

Verder lijkt mij gezien je prijzen het niet onverstandig geen verzendkosten te rekenen.

Link naar reactie
  • 1

[*]Je verkoopt een ervaring, laat die ervaring dan ook zien in plaats van dat je je klanten zelf daarover laat fantaseren (wat ze vaak niet zullen doen). Bij moederdag bijvoorbeeld geschikt: een foto van een jonge moeder die samen met haar kinderen het pakketje uitpakt en de brief leest. Mijn hart gaat niet sneller kloppen bij foto's van chocolade, meer bij foto's waar van die chocolade genoten wordt en de zender wordt bedankt.

 

[*]Ik zie nergens staan dat je een persoonlijk briefje mee kunt sturen. Maak dat heel duidelijk.

 

[*]Gratis verzending.

 

[*]De achtergrondfoto is net te vaag om te zien wat het is, dat maakt hem betekenisloos.

 

[*]Ik zie geen informatie over jou -- dus te onpersoonlijk.

 

[*]Je homepage is niet hoog, toch moet ik scrollen?

 

[*]Je footer, ik ben niet zo van het "design door" enz.

 

[*]Je scrollende foto's vind ik op zich wel mooi, maar ze zeggen me niets: blauw doosje / roze doosje / ... wat is het verschil?

 

[*]Ik houd er altijd van direct de prijzen te zien -- dus zet ze al op de voorpagina.

 

[*]Als ik op de centrale grote logo van prestat klik, verwacht ik een uitleg te krijgen van wat prestat is.

 

[*]Belicht je USPs meer in je homepage: prestat, zelf brief mee kunnen sturen, snelle bezorging, enz...

 

[*]Je hebt maar enkele producten per categorie, dus waarom "sorteren op ...."?

 

[*]Ik kan me geen beeld vormen van hoe groot de repen en bonbons zijn...

 

[*]Je hebt maar een paar producten per categorie, waarom laat je me dan zoveel klikken?

 

[*]Zelf de bezorgdatum kunnen bepalen vind ik wel een goede USP (om het bijvoorbeeld op de dag van de verjaardag te laten bezorgen, terwijl je een paar weken van te voren al de order maakt) zet dit dus ook op je homepage.

 

[*]Ik ben fan van Roald Dahl, dus ik zou wel een illustratie willen zien van het stuk in het boek waar de bonbons worden aangehaald. Vraag: welk boek?

 

 

Ik stop maar ;)

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Leuk idee....schoot mij tijdens het lezen gelijk iets te binnen.

 

Nu valt het nog wel mee met de temperatuur maar hoe ga je dit doen als het straks richting de 25 a 30 graden gaat,lijkt me dat het tijdens het verzenden toch gaat smelten.

 

Neem ook aan dat het door de brievenbus gaat....hoe zit het met breuk? meestal overleefd een chocoladereep een vrije val van een meter niet zonder te breken.

Link naar reactie
  • 0

Nu valt het nog wel mee met de temperatuur maar hoe ga je dit doen als het straks richting de 25 a 30 graden gaat,lijkt me dat het tijdens het verzenden toch gaat smelten.

 

Neem ook aan dat het door de brievenbus gaat....hoe zit het met breuk? meestal overleefd een chocoladereep een vrije val van een meter niet zonder te breken.

 

Voor beide terecht opgemerkte problemen heeft Tobias de oplossing

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben fan van Roald Dahl, dus ik zou wel een illustratie willen zien van het stuk in het boek waar de bonbons worden aangehaald. Vraag: welk boek?

Roald Dahl, author of Charlie and The Chocolate Factory, made Prestat truffles central to his racy novel My Uncle Oswald. In this novel, a scheming temptress seduces numerous geniuses and royalty of the 20th Century with a love-potion inserted into Prestat truffles.

Bron: Wikipedia

 

Een dergelijke associatie kan volgens mij ook averechts werken ... ;)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

Helaas heeft Prestat geen voorverpakte napolitains (kleine chocolade die in de horeca veel gebruikt wordt).

Ik zie denk ik echter meer wat in een samenwerking met een thee merk dan met koffie.

Ik ga deze zaterdag inderdaad maar eens wat babbelen op de Beleef koffie/thee beurs.

Eens kijken wat er allemaal mogelijk is.

Zijn er meer leden van HL die van plan zijn hiernaartoe te gaan?

 

Helaas is de .be naam al in bezit van een ander groot bedrijf. De eigenaar van Prestat vertelde me dat hier vrij weinig aan te doen is. Arena Flowers is de eigenaar van de engelse versie www.prestat.co.uk .

Het is echter volgens de eigenaar van Prestat zeer onwaarschijnlijk dat arena bloemen opnieuw chocolade in Nederland gaat verkopen.

 

Rond de maand juli zal de nieuwe Prestat productlijn richting Nederland komen.

De doosjes zijn vrijwel hetzelfde gebleven, de inhoud is echter veranderd.

Er zullen minder bonbons in hetzelfde doosje gaan zitten (luxe tray erin), waardoor de prijs flink zakt.

Zo zal bijvoorbeeld het hartendoosje zakken van €14,95 naar € 12,00.

 

 

 

 

 

 

 

www.prestat.nl - Online chocolatier, luxe met de hand gemaakte bonbons uit Londen.

Link naar reactie
  • 0

Beetje vreemde reactie. Er worden wel degelijk inhoudelijke vragen gesteld in dit topic, zoals ook hoord op dit forum. Waarom beantwoord je die vragen niet en ga je wel in op clocoladenaam e.d.? Dat riek naar (lekkere) reclame.

Link naar reactie
  • 0

Heb je de (ondernemers-)leeftijd van deze ondernemer gelezen? En heb je gezien wat hij in samenwerking heeft neergezet? Van mij heeft ie gewoon een reus gekregen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Dat is zeer zeker niet mijn bedoeling.

Mocht dat wel zo over komen, mijn excuses.

Ik dacht dat men hier niet zit te wachten op nog zo'n lange lap tekst.

 

De € 1,95 is gebaseerd op de kosten die bol.com rekent voor haar verzending.

Ik merk dat ik zelf geen enkele moeite heb dit te betalen, ik ben immers ook zo een paar euro kwijt als ik met de auto naar de chocolatier moet gaan rijden.

Komt dit over die"psychologische grens" van de 1,95 heen, dan zou ik er echter meer moeite mee hebben.

Ik besef dat de totaalprijs aan de hoge kant is, ik hoop dit dus met de nieuwe chocolade lijn een beetje weg te nemen.

 

Aan alle design/content punten wordt momenteel gewerkt (de site is net 2 weken de lucht in).

Zo zal de slider inderdaad worden aangepast en zal er meer nadruk worden gelegd op de USP's d.m.v. een sidebar.

 

M.b.t. de verzending, dit is inderdaad cruciaal.

De bonbons komen altijd in goede staat aan. De repen daarintegen willen wel eens door midden breken.

Ik ben momenteel hard op zoek naar een oplossing hiervoor. Bubbelenveloppen en beschermfolie hebben tot nu toe nog niet geleid tot een 100% no - break garantie.

 

Is het slim om een stuk over mijzelf te schrijven op de site?

Of zou mijn leeftijd juist afschrikken.

 

 

 

www.prestat.nl - Online chocolatier, luxe met de hand gemaakte bonbons uit Londen.

Link naar reactie
  • 0

Laat je door die vragen niet van de wijs brengen. Gewoon je eigen concept blijven volgen en je eigen gevoel. Ik ben het ook niet met alle vragen eens. Maar je mag ze best schriftelijk weerleggen. In China worden ze weer heel anders gepresenteerd. ;)

 

Ik heb zlelf nog een opmerking over de bezorging. Ik denk dat er best veel oude knarren zitten te likkebaarden om hun secretaresse eens met wat chocolade te verwennen. Je hebt een vaste prijs voor verzending. Dat is een sterk punt, maar je zou een kaartje kunnen platen invullen dat mee wordt uitgeprint als het een presentje is dat dus niet bij de koper maar bij een secretaresse wordt afgeleverd.

 

Verder heb je rustige flash gebruikt en dat is niet storend. Geen schreeuwende zaken e.d.

Link naar reactie
  • 0

Er zit ook een verschil in het adres van de ontvanger en die van de besteller.

Het cadeaukaartje wordt automatisch geadresseerd aan de ontvanger en niet aan de besteller.

 

Dit zijn dingen die veel nadrukkelijker op de site moeten worden geplaatst.

Bedankt voor alle tips.

www.prestat.nl - Online chocolatier, luxe met de hand gemaakte bonbons uit Londen.

Link naar reactie
  • 2

Mooie site. Ik heb ook meteen wat besteld, ben benieuwd naar de smaak.

 

Ik zou alleen het invulformulier zo maken dat je het niet twee keer hoeft in te vullen. Een aanklikvinkje als factuur en verzendadres verschillend zijn.

www.interieurinspiratie.nl de website voor inspiratie en praktisch advies voor inrichting van uw babykamer, kinderkamer, woonkamer of tuin.

Link naar reactie
  • -1

De site ziet er mooi uit maar heeft veel verbeterpunten. Ik zal er enkele noemen die me zo te binnen schieten na het bekijken van de site.

 

[*]SEO

[*]De prijzen bij de producten duidelijke zichtbaar maken en vlak bij de bestelknop (of de bestelknop vlak bij de prijs)

[*]De bestelknop verbeteren, dit is nu een plusje. Dat is te onduidelijk.

[*]Op het moment dat je iets aan je "winkelwagen" toevoegt zie je een regel tekst verschijnen die niet echt opvalt. Waarom niet een booschappenlijste weergeven dat groeit bij elke toevoeging.

[*]De term winkelwagen voor een chocolaterie? Winkelmandje is al logischer maar wellicht kan je een leukere term bedenken.

[*]Je menu met categorieën lijkt een onderdeel te zijn van je logo. Daar verwacht je minder belangrijke links zoals je aan de rechter kant hebt. Het staat heel mooi voor de site maar werkt minder goed voor de shop functie.

 

Verder wens ik je veel succes met je mooie prestatie. Je bent verder gekomen dan je "inspiratiebon" op deze site.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

De tips worden meegenomen, begin volgende week weer een afspraak met de programmeur.

 

Het is inderdaad een goede om het winkelwagentje aan te passen. Iets in de zin van " Op de toonbank" .

 

@Astron," Je menu met categorieën lijkt een onderdeel te zijn van je logo. Daar verwacht je minder belangrijke links zoals je aan de rechter kant hebt. Het staat heel mooi voor de site maar werkt minder goed voor de shop functie."

 

Hoe zie je dit anders voor je?

Een losse sidebar aan de linkerkant met categorieën en het middenvlak voor minder relevante informatie?

 

 

 

www.prestat.nl - Online chocolatier, luxe met de hand gemaakte bonbons uit Londen.

Link naar reactie
  • 0

Over de naamgeving van het winkelwagentje. Aangezien je het steeds over chocolade of bonbons cadeau geven hebt, zou ik het cadeaulijst of bestellijst noemen.

 

Je moet nadenken over een hierarchische structuur voor weergave van categorieën en subcategorieën, of misschien is het assortiment wel helemaal niet zo diep en kun je dit gewoon van een Engels voorbeeld overnemen en deze zou ik recht toe recht aan houden, ergens links in beeld. Ik zou de bestsellers (4-10 of 12 stuks) misschien wel statisch op de voorpagina plaatsen onder of i.p.v. de roterende banner.

 

Je kunt citeren uit voorgaande berichten door gebruik te maken van de knop met het tekstballonnetje rechts naast het vetgedrukte 'voeg codes toe'.

 

Weekendgroet,

 

Highio

 

P.S. handtekening Online chocolatier, luxe (met de) hand(spatie)gemaakte bonbons uit Londen.

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dan zou het ook leuk zijn als je eerst zelf je doosje in het middenvlak sleept en het vervolgens afvult met je eigen keuze. En dat dan automatisch de prijs van je eigen bestelling oploopt. Maar dat is een heel ander concept natuurlijk.

Link naar reactie
  • 0

Hi Tobias,

 

Als chocoholic kan ik je initiatief alleen maar heel hard toejuichen. Complimenten voor je idee en de uitvoering! Mooie foto's, goede sfeer en een aardige touch met de vormgeving. Door de temperatuur en de maximumverzendtemperatuur zo in beeld te brengen, beantwoord je meteen een belangrijke vraag.

 

Wat feedback voor verdere verbetering:

- zou je chocoparade niet beter verticaal plaatsen? Dat is eens iets anders en vervolgens hoeven je bezoekers niet telkens op en neer te scrollen, ze worden als het ware langs de ladder van chocolade naar beneden getrokken, terwijl de chocosoorten langs het beeld omhoog klimmen.

 

- qua vormgeving verschilt de bovenzijde nogal van de onderzijde, waardoor het niet echt een samenhangend geheel vormt. Het menu met de chocoparade is een sterke sfeerbepaler en die sfeer is niet doorgezet in het onderste deel van de site. Je zou de productinformatie bijvoorbeeld in een niet-vierkant venster kunnen plaatsen, in een vorm die past bij de zeshoek en de krullen van je menu. Ook zou ik de foto's zeker een prominentere rol bij de productinfo laten spelen. Ze zijn heel erg mooi, maken dat ik echt zin in je chocolade krijg, dus maak ze groter en de praktische, o zo noodzakelijke info, mag wat minder ruimte innemen wat mij betreft.

 

- de teksten kunnen nog wat sexier denk ik. Maak dat je bezoekers het water in de mond loopt. De foto's zorgen voor de eerste stap in die richting, de teksten zouden het moeten afmaken. Daarvoor mag je ze wat minder 'producttechnisch', wat minder feitelijk maken en wat meer emotie erin verwerken, zodat ze beeldender worden. NB: bij het formulier schrijf je 'door het formulier correct in te vullen', dat 'correct' zou ik even weghalen.

 

Tenslotte: misschien kun je op de homepage in één krachtige zin samenvatten waarom niemand langer zonder Prestat chocolade kan?

 

Groetjes en heel veel succes en plezier met je topidee!

Daphne

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.