• 0

Prestat Chocolade

Omschrijving van je concept:

WWW.PRESTAT.NL is een online winkel waarin luxe bonbons en chocolade wordt verkocht.

Nu is dit concept niet zozeer origineel, er zijn immers meerdere online chocolatiers.

Deze zijn naar mijn mening echter vrij saai, stralen weinig uit en zijn soms niet erg gebruiksvriendelijk.

Dit is iets wat ik wil gaan veranderen, ik wil meer beleving geven aan de chocolatier.

Het moet nóg leuker worden om een doosje bonbons te bestellen, of te geven aan iemand anders.

 

Ik zal me de komende maanden voornamelijk gaan richten op het geven van een doosje bonbons als cadeau.

Het moet gemakkelijk, duidelijk en leuk zijn om een doosje bonbons naar iemand te sturen.

Dit moet worden bereikt door de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.

In dit kader zijn de grootste ergernissen van online winkels weggenomen.

Zo zijn er lage verzendkosten, hoeft er niet te worden gewacht op een pakketje (de bonbons passen door de brievenbus) en wordt het geheel persoonlijker door de mogelijkheid om gratis een brief mee te sturen.

 

Wanneer dit gedeelte van de site goed werkt zullen ook de overige producten van Prestat Chocolade worden aangeboden.

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

Eind 2008 besloot ik dat ik een online chocolatier wilde gaan beginnen.

Ik heb destijds een hoop kunnen leren van het draadje van een online chocolatier, begonnen door Mauroz.

Alle tips die in dit draadje stonden in mijn achterhoofd houdend, heb ik een flink aantal chocolatiers bezocht. Een jaar lang ben ik wezen kijken bij chocolatiers in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Italië. Helaas kwam ik in geen van deze landen een chocolatier tegen waarvan zijn producten mij aanspraken. Het leek allemaal téveel op elkaar, allemaal mooie lekkere bonbons met veelal een bruin designdoosje.

Ik zocht een chocolatier met een verhaal, een chocolatier die anders was dan anderen.

Deze kwam ik per toeval (wat heet toeval) tegen na een review op een Engelstalig chocolade weblog.

Dit was een Engelse chocolatier die bonbons verkocht in gekke doosjes met bijzonder gekke kleuren.

Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat er een winkel in Groningen deze doosjes verkocht, en heb deze toen besteld.

De bonbons waren echt heerlijk, en ik voelde dat dit wel eens de chocolatier kon zijn die ik zocht.

In de week die daarop volgde heb ik de Nederlandse importeur achterhaald, en gevraagd of ik de Prestat Chocolade online mocht gaan verkopen.

Dit wilde hij echter niet, ik zou de markt verpesten. Hij wilde de weg vrijlaten voor zijn huidige klanten om online te gaan beginnen.

Ik vond dit echt volstrekte onzin, en heb diezelfde dag nog gebeld naar de Engelse chocolatier in mijn beste Engels. Ik werd doorverbonden met de salesmanager, en we besloten een afspraak te maken.

 

En daar zat ik dan, in een hotel in Amsterdam.

De beste man vond het nogal vreemd, een 18 jarige student die online chocolade wilde gaan verkopen.

Ik heb toen uitgelegd wat ik allemaal van plan was en hij zag geen reden om niet mee te werken.

Hij heeft me toen het alleenrecht voor de online verkoop in de Benelux gegeven. Daarnaast hoefde ik niet meer via de Nederlandse importeur in te kopen, ik kon direct van Prestat Londen afnemen

Dat is eind november.

In de daaropvolgende maanden is de website ontworpen, gebouwd.

Een proces wat meer tijd kostte dan dat ik dacht.

 

 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Ik wil het leuker gaan maken om een doosje bonbons te bestellen of te geven.

 

 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Prestat wil online winkel zijn met een heerlijke, vrolijke en creatieve sfeer, iets wat op het moment nog niet bestaat. Het is een online winkel met een verhaal.

Zo is Prestat Chocolade is opgericht in 1902 door Antoine Dufour. Antione Dufour stamt af van de familie die de chocolade truffel in 1876 heeft uitgevonden. Daarnaast bezit deze chocolatier twee Royal Warrants van hare Majesteit Queen Elisabeth. En als laatste heeft Roald Dahl een boek geschreven waar de bonbons van Prestat in voor komen.

 

Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan de gebruiksvriendelijkheid. Zo wordt er gebruik gemaakt van vaste lage verzendkosten (€ 1,95) , hoeft er niet te worden gewacht op de pakketpost en wordt het geheel persoonlijker door de mogelijkheid om gratis een brief mee te sturen.

 

 

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik ben zelf echt gigantisch enthousiast over dit concept, iets wat waarschijnlijk wel te merken is aan de grootte van de lap tekst. ;)

Ik hoop feedback te ontvangen in hoeverre mijn online winkel (www.prestat.nl) overeenkomt met mijn concept als hierboven beschreven en welke dingen er nog kunnen worden verbeterd.

 

 

 

_MG_0134.thumb.jpg.02b6d84255acf379aae69343481f642e.jpg

www.prestat.nl - Online chocolatier, luxe met de hand gemaakte bonbons uit Londen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat ook goed zou werken in deze branche is gratis een z.g. bonusdonbon bij alle bestellingen boven de 25 euro te leveren. Wat voor bonbon er dan in zit is een geheim natuurlijk. Dames houden heel veel van verassingen en geheimen. ;)

Link naar reactie
  • 0

Een paar opmerkingen:

 

- Ik vind je site vrij standaard/ietwat goedkoop overkomen. Daarmee doe je mijns insziens geen recht aan het vrij exclusieve product wat je verkoopt. Bij een dergelijk product verwacht ik een meer chique sfeer (zoals in een chocolaterie) i.p.v een logo met wat "zijtakjes" en een vrij (sorry dat ik het zeg) mutserige achtergrond.

 

- Ik krijg niet het gevoel dat jij mij persóónlijk wilt helpen in mijn keuze voor chocolade/bonbons. Ik zie (na het nodige klikken) een assortiment met een beschrijving, en thats it. Niet verkeerd, maar voor mij ook zéker niet uitnodigend. Ik zou hooguit bestellen als ik snel wat bonbons nodig heb, en toevallig op jouw site uitkwam.

 

- Denk eens na over de mogelijkheid om klanten zélf een bonbon doos te laten samenstellen, zoals in een chocolaterie:

Het valt op, is uniek, en je komt geheel tegemoet aan de individuele wens van de klant. Ga eens praten met een webdesigner (er lopen er volgens mij genoeg rond hier op HL) over bijvoorbeeld de mogelijkheid van een interactieve winkel met een vitrine o.i.d.

 

- Je Ideal mogelijkheid is oké.

Link naar reactie
  • 0

Leuk!! Mijn eerste reactie was: da's niet duur voor exclusieve chocolade. Later bedacht ik dat het toch wel een stuk prijziger is dan supermarkt chocolade. Ook volstrekt niet te vergelijken natuurlijk.

 

Verder vroeg ik me af of je ook eieren, hazen, sinterklazen en chocoladeletters hebt. Vooral die laatste zou het goed als exclusief relatiegeschenk kunnen doen. Of is dit iets dat alleen in het seizoen op de site verschijnt? Het kwam bij me op omdat ik eigenlijk alleen bij die gelegenheden chocolade eet.

 

Link naar reactie
  • 0
@Astron," Je menu met categorieën lijkt een onderdeel te zijn van je logo. Daar verwacht je minder belangrijke links zoals je aan de rechter kant hebt. Het staat heel mooi voor de site maar werkt minder goed voor de shop functie."

 

Hoe zie je dit anders voor je?

Een losse sidebar aan de linkerkant met categorieën en het middenvlak voor minder relevante informatie?

 

Er zijn al behoorlijk wat onderzoeken gedaan (met name in de US) naar de werking van websites en waar mensen bepaalde dingen verwachten. Je hebt bepaalde hotspots op een pagina die binnen no-time bekeken worden en daarop wordt je pagina beoordeeld door de bezoeker op relevantie.

Een halve dag zoeken in Google en goed lezen levert een schat aan informatie op.

 

Zo zit je logo (met menu) niet op zo'n hotspot. Je bewegende banner wel en dat is zonde wat dan gaat hij irriteren, zeker op elke pagina. Het is idd helemaal geen verkeert idee deze verticaal te plaatsen (bij voorkeur rechts.

 

Voor webshops hebben bezoekers ook bepaalde verwachtingen waar enkele dingen te vinden zijn. Het is niet voor niets dat de meeste (en vooral betere) webshops zo op elkaar lijken. De bovenkant (waar je logo in staat is secundair. Alle linken die daar in staan zijn minder van belang, zeker als ze mooi verstopt zitten. (Je logo is eigenlijk ook te groot) Het menu met de categorieën verwacht men met name links of als horizontale balk bovenaan (onder je logo). De winkelwagen / bestellijst verwacht men rechtsbovenaan op hoogte met je categorieën menu.

 

Let op dat de dingen die je website praktischer maken je site automatisch ook saaier maken. Het is, zeker met webshops altijd een compromis tussen mooi design en het shoppen zo makkelijk mogelijk maken voor je bezoekers.

Link naar reactie
  • 0

Het is nu inderdaad duidelijk dat er iets moet gaan gebeuren met de slider, deze staat nu teveel centraal.

Door de slider aan te passen (grootte, vorm,positie) en het Prestat doosje op de achtergrond helderder te maken denk ik dat het meer een geheel wordt.

Nieuwe foto's komen over 2 weken binnen, deze zullen dan prominenter geplaatst worden.

Tekstueel moet er inderdaad nog een hoop gebeuren, het is nu nog teveel een directe vertaling van de Engelsen.

 

Netzoals mijn voorganger (Mauroz) wil ik me bewust niet gaan richten op logobonbons, er zijn al teveel spelers op de online markt hiervoor.

Ik ben blij dat Right aanhaald dat het geheel te onpersoonlijk is, iets waar ik me in kan vinden.

Om het te verpersoonlijken zit ik te denken om foto's (Bijv. met zo'n bolle lens als google streetview) te laten maken van de Engelse Chocolatier. Hier ga ik mee aan de slag.

 

Het is helaas niet mogelijk om het doosje zelf samen te stellen daar ik ze compleet krijg aangeleverd, verzegeld en al.

Ze hebben zeker eieren en chocolade hazen, deze wil ik met pasen 2011 ook gaan verkopen.

Helaas doen ze in Engeland niet aan Sinterklaas, en maken ze dus geen chocoladeletters en chocoladesinterklazen. ;)

Misschien is het in de toekomst wel mogelijk om van de cacao van Prestat in Nederland letters te laten maken.

 

Let op dat de dingen die je website praktischer maken je site automatisch ook saaier maken. Het is, zeker met webshops altijd een compromis tussen mooi design en het shoppen zo makkelijk mogelijk maken voor je bezoekers.

Dit was inderdaad precies datgene wat ik niet wilde, een standaard design.

Ik zal de komende dagen hier een compromis in moeten gaan zoeken.

Volgende week heb ik een afspraak met mijn designer, er zullen dan nieuwe designs worden getekend.

Ik zal jullie hiervan op de hoogte houden.

 

Nogmaals heel erg bedankt voor alle kritiek/tips !

Tobias

www.prestat.nl - Online chocolatier, luxe met de hand gemaakte bonbons uit Londen.

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Tobias,

 

Als je met de visuele kant aan de slag gaat, overweeg dan ook om meer mensen te laten zien. Je producten zijn supermooi, maar chocolade is een supermenselijk product, dus ik zou zeker blije mensen laten zien die je chocolade in de handen houden.

 

In de teksten kun je suggesties verwerken voor gelegenheden waarbij je niet zonder jouw chocolade kunt (zoals al eerder genoemd: Sinterklaas, Pasen, Moederdag, Vaderdag, Valentijn, Secretaressedag, verjaardagen, jubilea, en - voor de echte fans - maandag t/m zondag chocoladedag etc. etc. etc.). Misschien moet je zelfs een 'chocomoments'-pagina toevoegen, een pagina waarop jij per gelegenheid een speciaal samengesteld chocopakketje voorstelt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.