• 0

import uit china waar op te letten

Hallo,

 

Voor onze kleding agentuen zijn wij op zoek gegaan naar wat asseccoires deze hebben we nu gevonden in china nu ben ik goed overeen kunnen komen met de persoon ter plaatse maar ik ben nu nog erg benieuwd op welke zaken ik op moet letten voordat ik naar betaling overga want ik moet natuurlijk alles vooruit betalen.

 

Alvast bedankt

 

Groeten

Addy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de zending in China is verscheept, is je Chinese leverancier alweer met andere zaken bezig en als de goederen hier niet in orde blijken te zijn, krijg je ze nooit meer terug bij de leverancier. Dat zijn dingen waar je op voorhand op moet letten.

Link naar reactie
  • 0

ik importeer ook wat uit china,

pas een "goede" leverancier gevonden; goede prijs, goed mailcontact, 800$ overgemaakt, vogel gevlogen!

weg centen, geen goederen.....

ik zou (na hiervan te hebben geleerd)

- de website checken, ook via www.whois.com, zo kun je de eigenaar van de site achterhalen

- géén zaken doen met iemand die een gmail/hotmail/enz account heeft

- googleen op de naam van het persoon en het bedrijf. als je niets kunt vinden weet je genoeg.

- googleen op de artikelnummers van de aanbieder.

- met kleine order beginnen; sample levering oid.

 

ik hoop dat je niet hetzelfde meemaakt, het blijft een risico.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook een partij zelf sturen om de inspectie te doen en evt de betaling te doen Denk dat de meeste China gangers hier net als ik zelf dit veel doen.

Natuurlijk heeft het weinig zin om voor een cartonnetje iemand te sturen maar als je echt zekerheid wilt hebben en het is de moeite waard.

God create the sky and earth, all the rest is "Made in China"

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

kan iemand mij helpen? Ik moet voor school een werkje maken.

Ik moet een container jeansbroeken importeren uit China.

- wat kost een container (huurprijs)

- wat is het politieke risico

- mag ik als belgische vennootschap jeansbroeken importeren ---> ja,

waren er voeger restricties?

- welke documenten heb ik nodig

- welke inco-terms dragen mijn voorkeur weg en waarom

 

Dit zijn de vragen waarop ik een antwoord zoek.

Importeren is niet echt mijn sector, ik heb er geen flauw idee van hoe of waar ik dat allemaal kan vinden.

 

Zou iemand mij kunnen helpen met één van die vragen (of allemaal :) )

 

Heel hartelijken dank

Muriel De Smet

Link naar reactie
  • 0

Bedrijven die geld willen zien overgemaakt via Western Union, Paypal en soorten, wegblijven. Alleen een gerenommeerde bank transactie is betrouwbaar. En niet vergeten hun een kopie ID opvragen om naam van rekeninghouder te controleren.

 

Paypal is toch juist wel betrouwbaar (vanwege dat je transacties ongedaan kan maken) of zit ik er nu helemaal naast?

Link naar reactie
  • 0
Paypal is toch juist wel betrouwbaar (vanwege dat je transacties ongedaan kan maken) of zit ik er nu helemaal naast?

Paypal is moeilijk, of niet, te traceren naar een persoon of bedrijf.

Een bankrekening is veel "officïeler".

 

Daarbij : voor jij de goederen in bezit hebt ben je 4 weken verder, dan kun je denk ik de paypal betaling ook niet meer terug draaien.

Link naar reactie
  • 0

Belangrijkste is een koopovereenkomst, voor accoord ondertekend en afgestempeld etc, waarna je vervolgens ENKEL overmaakt naar een bedrijf, en nooit naar een persoon.

 

Chinese websites zijn altijd onduidelijk voor buitenlanders. Indien het een .cn domeinnaam is, moeten ze geregistreerd staan en een nummer voeren op de website. Meestal staat dit onderaan. Indien het een .com website is kan de eigenaar overal ter wereld zitten en traceren is moeilijk.

 

Onder een bankrekening met bedrijfsnaam is niet uit te komen, als ze een echt bedrijf hebben dan moeten ze ook een bankrekening hebben op bedrijfsnaam. Dit is in China verplicht voor een chinees bedrijf.

 

Alle andere betaalmogelijkheden kunnen of zijn gekoppeld aan personen en niet aan bedrijven. Dus nooit doen. Gewoon direkt overmaken naar een bedrijf en indien er smoezen komen waarom dit niet zou kunnen dan weet je genoeg.

Link naar reactie
  • 1

Ik weet dat er veel bedrijven in china absoluut niet betrouwbaar zijn maar ze allemaal over één kam scheren is ook niet nodig.

 

Ik heb nu 10 jaar ervaring met inkopen in china en ben in al die tijd nog niet één keer belazerd.

 

wel moet je met de volgende dingen rekening houden.

 

Garantie is een relatief begrip in china je krijgt het wel maar transport kosten naar china zijn voor eigen rekening.

(deze zijn vaak zo hoog dat je de moeite niet neemt om het product op te sturen)

 

Wat wij sinds 4 jaar doen is voor een product een prijs op vragen op basis van een sample en op basis van een MQO (Minimum Quantatie order) en als we die hebben vragen we afhankelijk een extra korting voor het afkopen van de garantie.

 

Daarna bestellen we een sample en testen deze.

 

Er zijn in china 2 groepen bedrijven 1 groep zijn de manufactors die maken de spullen en dan hebt je de groep trading company's die verkopen van alles en nog wat.

 

Je kunt de trading company's vaak herkennen aan het feit dat ze heel veel verschillende producten hebben.

 

Een trading company is een optie als je breed in wilt kopen maar het product zal altijd duurder zijn dan bij de bron natuurlijk.

 

Als je bijvoorbeeld alleen 1 soort led lamp wilt bestellen in china zoek dan een manufactor op, Maar wil je hiernaast ook nog andere electronica producten bestellen probeer dan een betrouwbare trading company te vinden.

 

Begin rustig een gesprek met de partij in china en bestudeer de website van de onderneming goed.

 

Zoek het bedrijf op via google dan kom je er al snel achter of ze al eerder mensen hebben afgeript.

 

En dan betalen ik weet dat er veel mensen niet mee eens zijn maar wij hebben in de afgelopen tien jaar nog nooit via bank betaald naar china.

 

Wij gebruiken altijd Westen Union transfer en dat hebben we gedaan tot bedragen van 10000 dollar. (Dat kan je dan niet in 1 keer overmaken maar in dit geval moest ik het in vier keer doen)

 

Normaal gezien doe je dit soort hoge bedragen via de bank natuurlijk maar er was haast bij geboden en de bank duurde gewoon te lang.

 

Als je na verloop van tijd een betrouwbare connectie hebt in China kan deze je ook helpen bij het checken van andere bedrijven in hun regio, op deze manier hebben wij nu een goed lopend netwerk van bedrijven waar we zaken mee doen in China.

 

De samen werking is zelfs zou goed dat we een afspraak hebben met onze grootste leverancier dat we alle aangekochte goederen in china naar hen laten sturen en deze vanuit hun warehouse laten overvliegen naar ons.

 

Hiermee snijden we zeer veel transport kosten.

 

Onze onderneming levert goederen aan andere bedrijven die we klant gericht laten maken en we zitten altijd met leveringen die wij moeten doen binnen 2 a 3 weken daarom is zeevracht voor ons geen optie. Door de orders allemaal op 1 adres te verzamelen hebben we de transport kosten gesneden met bijna 40% wat dus weer heel goed is voor de handel en zeker in deze tijd van de super lage euro.

 

Betalen doen we trouwens tegenwoordig ook alleen maar naar dit ene company en deze regelt dat het geld bij de juiste partij terecht komt. inprincipe zijn zij onze agent in Shenzhen.

 

Ondanks ons verhaal vindt ik het wel nodig om te zeggen dat je voorzichtig moet zijn met kopen in china het is en blijft een land ver weg en je gaat niet zomaar even naar daar om verhaal te halen.

 

Ik hoop dat mensen iets hebben aan dit verhaal en als we eens een keer iemand kunnen helpen met het checken van een bedrijf in de regio Shenzhen dan willen we dat altijd voor je proberen bij onze company in die regio.

Ondernemen is .............................................

Link naar reactie
  • 0

ik wil een product bestellen vanuit china en ben nu aan het kijken of het bedrijf wel betrouwbaar is, ik heb op het forum gelezen dan je moet vragen naar een bedrijfs licentie en dat heb ik dan ook gedaan en gekregen.

Maar die licentie is natuurlijk in het chinees, weet iemand hoe ik erachter kan komen of die licentie echt is?

En verder zegt het bedrijf als ik het product bestel komt er 50 euro aan transport kosten bij en 20 euro verzekering dus het bedrijf zegt dat er verder geen bijkomde kosten bij komen want dat is verrekend bij de 50 euro transportkosten kan dit zo zijn???

 

Groeten de Vries

Link naar reactie
  • 0

Een korte reactie op het leveren van garantie vanuit China. Het is zeker wel mogelijk om gerantie includief transportkosten naar Europa voor elkaar te krijgen. Ik neem aan dat meer bedrijven dit doen, maar als ik vanuit China iets lever, dan is de afspraak met de leverancier dat als er garantieclaims komen, de transportkosten (vaak per express) altijd meegenomen worden. Dit staat in ons inkoopcontract. Gaat bijna altijd goed, af en toe moeten we wat druk zetten.

Natuurlijk verlies je wel tijd omdat de goederen weer geproduceerd moeten worden.

 

Daarnaast zijn express kosten vanuit China bijan altijd duurder dan vanuit Europa. De Chinese leverancier zal dus vragen of de klant dit wil regelen. Dit is normaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik wil een product bestellen vanuit china en ben nu aan het kijken of het bedrijf wel betrouwbaar is, ik heb op het forum gelezen dan je moet vragen naar een bedrijfs licentie en dat heb ik dan ook gedaan en gekregen.

Maar die licentie is natuurlijk in het chinees, weet iemand hoe ik erachter kan komen of die licentie echt is?

 

De waarde vane en bedrijfslicentie hangt af van de regio waarin het bedrijf is geregistrerd. Ik hecht er zelf geen waarde aan. Belangrijk is het de factuur te controleren om te zien waar het geld daadwerkelijk heen gaat. Als het een inkoop via Alibaba is, controleer dan goodwill van het bedrijf.

Link naar reactie
  • 1

 

Daarnaast zijn express kosten vanuit China bijan altijd duurder dan vanuit Europa. De Chinese leverancier zal dus vragen of de klant dit wil regelen. Dit is normaal.

 

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt maar express vanuit china is altijd goedkoper.

Waarom hij vraagt of jij het wil doen is omdat ze geen export vergunning hebben.

 

Goodwill controleren via Alibaba ? Nou dan ben je wel goed van vertrouwen want de realiteit is gewoon dat hier flink misbruik van wordt gemaakt. Alle verkoop online, tenzij plaatsen als taobao moet je gewoon stevig rekening houden met een groep misbruikers die enkel uit zijn op geld ontvangen en te verdwijnen/dan wel slechte produkten opsturen.

 

Wil je echt weten of een bedrijf bestaat moet je gewoon goed onderzoek (laten) doen. Maar voor kleine ordertjes of bestellingen moet je gewoon goed beseffen dat goedkoop duurkoop kan zijn en dat alles vanuit nederland regelen een bepaald risico met zich meebrengt. Des al niet te min zijn er echt genoeg eerlijke bedrijven, ook op alibaba.

 

Importeren en inkopen blijft een vak apart, maar de Nederlander is over het algemeen bereid wat "leergeld" te betalen dus dat is wel een eigenschap die je moet hebben om door te kunnen gaan.

Link naar reactie
  • 1

Import uit China is altijd moeilijk, je kent immers de mensen niet.Het is daarom raadzaam om een ticket naar China te kopen en daarzelf de markt gaan verkennen.Je kunt van hieruit op internet met bedrijven die interesant zijn contact op nemen en hun mededeelt dat je voornemens bent hen te bezoeken.De serieuze bedrijven gaan hierop in en zullen je ontvangen en een rondleiding in hun fabriek regelen.

 

Let wel China is groot en reizen naar een fabriek kan uren in beslag nemen. Dus bereid je reis goed voor en selecteer bedrijven die bijv. in het zelfde district liggen. De taal is geen probleem, de mensen die jouw ontvangen spreken over het algemeen redelijk goed Engels. Ik heb deze bezoeken altijd als zeer prettig ondervonden en werd altijd uitgenodigd om met hun uit te gaan eten en zodoende de band tussen beide partijen te kunnen verstevigen.

 

Jij laat de Chinezen zien dat je de moeite neemt om hen te bezoeken en jij hebt een beeld van het bedrijf.

 

Ik zelf ben in de gelukkige omstandigheid dat mijn beste Nederlandse vriend in Guangzhou woont en daar verlichting laat produceren.

Door zijn personeel wordt alles geregeld, van kwaliteitskontrole tot transport.

Dus nooit geen problemen.

 

Maar tot slot onderneem een reisje naar China, goed voorbereidt, neem een lijst met vragen mee, je laat zien aan de Chinese fabrikant dat je serieus bent en danook zo behandeld wordt.

Ik zou zeggen goede reis.

 

Bartelomeus

 

 

Link naar reactie
  • 1

Mijn ervaring is dat de fabrieken vaker geen engels spreken dan wel. Traders daarentegen spreken vaak wel engels en willen je inderdaad dolgraag meenemen naar een bevriende leverancier om een poppekast spelletje te spelen. En de klant die vind het prachtig allemaal want die ziet Chinezen aan het werk.

Massa's voorbeelden heb ik hiervan. Het meest ideale is dat je terecht komt in een netwerk van fabriekseigenaren want dan kom je overal en krijg je alles gedaan, maar dan moet je wel chinees kunnen. Of een hele betrouwbare partner hebben die je kan introduceren.

 

God create the sky and earth, all the rest is "Made in China"

Link naar reactie
  • 0

ik importeer ook wat uit china,

pas een "goede" leverancier gevonden; goede prijs, goed mailcontact, 800$ overgemaakt, vogel gevlogen!

weg centen, geen goederen.....

ik zou (na hiervan te hebben geleerd)

- de website checken, ook via www.whois.com, zo kun je de eigenaar van de site achterhalen

- géén zaken doen met iemand die een gmail/hotmail/enz account heeft

- googleen op de naam van het persoon en het bedrijf. als je niets kunt vinden weet je genoeg.

- googleen op de artikelnummers van de aanbieder.

- met kleine order beginnen; sample levering oid.

 

Na het lezen van dit bericht snap ik ook meteen waarom u bent opgelicht. Load of crap.

;D Mijn excuses voor het ontbreken van opbouwende kritiek.

Link naar reactie
  • 0

ik importeer ook wat uit china,

pas een "goede" leverancier gevonden; goede prijs, goed mailcontact, 800$ overgemaakt, vogel gevlogen!

weg centen, geen goederen.....

ik zou (na hiervan te hebben geleerd)

- de website checken, ook via www.whois.com, zo kun je de eigenaar van de site achterhalen

- géén zaken doen met iemand die een gmail/hotmail/enz account heeft

- googleen op de naam van het persoon en het bedrijf. als je niets kunt vinden weet je genoeg.

- googleen op de artikelnummers van de aanbieder.

- met kleine order beginnen; sample levering oid.

 

Na het lezen van dit bericht snap ik ook meteen waarom u bent opgelicht. Load of crap.

;D Mijn excuses voor het ontbreken van opbouwende kritiek.

 

Ten eerste graaf je een topic op van bijna een jaar oud (en bovenstaande poster), ten tweede is het altijd vervelend wanneer iemand met goede bedoelingen wordt opgelicht en ten derde kan ik altijd waarderen wanneer die persoon dan vervolgens nog wel de moeite neemt om anderen van goedbedoeld advies te voorzien hen te behoeden voor hetzelfde lot.

 

Dat mis ik een beetje in jouw reactie...

 

Gezien het taalgebruik denk ik dat je er ook weinig aan toe te voegen hebt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.