• 0

Uittreden Winstgevende VOF, zonder contract.

Geachte Deelnemers,

 

Al een tijdje heb ik het niet meer naar mijn zin in onze vof en ben van mening dat als ik dit zonder mijn vennoot zou doen ik hier nog meer resultaat uit kan halen.

 

Situatie als volgt:

 

Bedrijf is opgericht begin 2007, ontwerpen en bouwen van eenvoudige maar ook complexe websites, grafische vormgeving, hosting. Geen VOF contract, 50/50 verdeling altijd geweest, dus dat is wel duidelijk. We zijn gewoon samen eigenaar.

 

We hebben als bedrijf inmiddels een kantoorpand (huur), Hostingcontracten, erkenningen en vele vaste klanten.

Het bedrijf loopt goed, geschatte winst 2010, € 160.000.

 

Ik doe de gehele verkoop, administratie, financiën en alle algemene zaken. Maar compagnon is vanaf het begin verantwoordelijk geweest voor het bouwen van de websites. Inmiddels hebben we full-time stagelopers aan het werk die ook websites bouwen. Hierdoor kunnen we de kosten laag houden en redelijk veel werk aan. Verder nog wat personeel op 0-uren contracten etc etc. totaal elke dag groepje van 5 personen inclusief mijn persoon en Compagnon.

 

Inmiddels ben ik erachter dat mijn compagnon niet zakelijk is ( heeft prive ook BKR), afspraken met klanten zeer slecht nakomt, etc. Kortom niet meer als een normale werknemer.

 

Kortom ik eruit, of hij eruit. Ik neem het initiatief dus ik eruit, hoe gaat dit in zijn werk? En waar heb ik recht op? Ik zat zelf te denken aan helft van de klanten meenemen, kan ik nog goodwill eisen etc?

 

Veel op forums gezocht naar antwoord maar kom eigenlijk alleen verliesgevende (of starters) tegen.

 

Ik hoop dat jullie me willen helpen hiermee!

 

Alvast bedankt!

 

Groeten Marcel.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Marcel

 

Zonder VOF overeenkomst wordt dat een beste puzzel. Alles zal in goed overleg moeten gaan, tenzij je via de Rechter ontbinding van de VOF weet af te dwingen en jij als meest gerede partij deze voort mag zetten van de Rechter (lijkt me niet). Veelal moet het dan wel erg bont gesteld zijn met de compagnons inzet.

 

Je hebt sowieso recht op jouw stand van de kapitaalrekening en lopende onverdeelde winst. Daarnaast zal er over een vorm van goodwill gesteggeld kunnen worden of ruil je dat uit tegen de overname van klanten, personeel en activa.

 

Kortom: wellicht iets om met een mediator in de hand aan te varen.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Met inzet van Compagnon is op zijn manier weinig mis, alleen ben ik van mening het alleen net zo goed te kunnen!

Winst hoef ik dan niet te delen, en werknemer is goedkoper.

Uiteraard wil ik de helft van de rekening, maar als ik voorstel de helft van de klanten mee te nemen is dit toch een goede deal??

Hij zal mij toch niet met € uit kunnen kopen, ik hem wel maar zal hij niet willen.

Wat als hij niets wilt?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Marcel

 

Als je kijkt naar de balans van de VOF dan staat daar passief het eigen vermogen van de VOF, onderverdeeld in jouw deel en zijn deel. Als jouw deel positief is en jij wilt uit de VOF, dan moet hij dat deel betalen aan jou. Is jouw aandeel negatief, dan moet jij hem betalen.

 

Wie welke klanten meeneemt, wie de naam voortzet, wie welke bezittingen krijgt, etc. is onderdeel van een onderhandelingsproces. Je kunt het voorstellen, maar hij is niet gehouden daarmee zomaar akkoord te gaan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Lastige situatie. ALs ik het goed begrijp, staat er dus niets op papier? Je zou dan in eerste instantie kunnen proberen om er als twee redelijke mensen uit te komen. Als je daarbij in je achterhoofd houdt dat het zonder redelijkheid een behoorlijke tijd kan duren voordat je uit elkaar bent, dan lukt het je misschien om een voorstel te doen wat ook voor jouw partner voordelen biedt.

 

Hiermee bedoel ik dat je echt zelf al nadenkt over een eerlijke verdeling en dit ook goed uitwerkt, dus bijvoorbeeld niet alleen kijken naar de omzet per klant, maar ook naar de winstbijdrage, de regio, de toekomstperspectieven bij die klant etc. Of bijvoorbeeld allebei vijf klanten opschrijven die je echt graag wilt hebben en welke niet overlappen zijn sowieso dan al verdeeld. In ieder geval: een redelijk voorstel.

 

Qua tactiek is het vooral van belang om jouw partner niet tegen je in het harnas te jagen. De eerste boodschap, dat jij weg wilt, zal zeer voorzichtig en tactisch gebracht moeten worden omdat je ver van huis bent als hij zijn kont tegen de krib gooit.

 

Goed nadenken over het gesprek en de onderbouwing is daarom belangrijk, ik zie zelf teveel van dit soort casussen die volledig op emotie draaien en het is dan heel erg moeilijk om het nog zakelijk te maken. Als je de boelt kunt versnellen door hem net even iets meer te geven dan jezelf, dan zou ik je dat zeker aanraden.

 

Succes! Manon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.