• 0

Exploitatiebegroting, Je mening wordt gewaardeerd!

Beste HL'rs,

 

Wij zijn een BV i.o en hiervoor schrijf ik naast het businessplan, ook een exploitatie en een liquiditeitsbegroting.

Ik heb o.a op dit forum en inet al veel research gedaan en denk redelijk compleet te zijn.

 

Toch zou ik graag zou ik jullie expertise willen gebruiken om de exploitatiebegroting en liquiditeitsbgroting eens na te kijken of hij compleet is en hoe het cijfermatig in elkaar zit.

 

Op basis van onze voorlopige strategie denken we met een investering € 100.000 van de grond te komen, deze is begroot in de vorm van een lening die in 2 jaar wordt terug betaald tegen 8% rente.

 

Wij verkopen licenties voor een softwareproduct.

 

 

Graag hoor ik of jullie dit zouden willen doen en aanvullende info is altijd beschikbaar.

Exploitatiebegroting_public_versie2_2010.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik kom er niet zo snel wijs uit, echter de volgende opmerkingen:

- eigen vermogen lijkt me 18.000 (bij BV)

- financieringsbegroting moet even hoog zijn dan de investeringen

- vreemd vermogen uit exploitatiebegroting (behalve de rentelasten)

- administratiekosten, te laag.

 

Bij nadere instantie, o.a. de huisvestingskosten bij expolitatie en liquiditeit komen niet overeen.

Daarnaast zijn de personeelskosten niet gelijk aan de bruto lonen (waar jij volgens mij vanuit gaat).

Er is wel het een en ander aan bij te schaven, vrees ik.

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Nog wat aanvullende aanmerkingen:

 

Je begroot 500 nieuwe gebruikers in jaar 1. Is dit reeel? Waar komen deze vandaan? Gaat de directeur Sales deze in zijn eentje binnenhalen? Let wel: dit zijn er dan gemiddeld twee per werkdag.

Er mag sowieso meer toelichting in de exploitatiebegroting bij de omzetparagraaf.

Welke veronderstellingen liggen hieraan ten grondslag?

 

Verder zie ik 4 fte's maar er wordt geinvesteerd in kantoorinventaris voor 1 persoon (voor zover ik kan overzien)

 

Vreemd vermogen is geen opbrengst en aflossingen zijn geen kosten. Deze horen niet in de exploitatiebegroting thuis (zoals HeRaFin al aangaf). Voorts is de liquiditeitsbehoefte niet 100K maar 100K minus 18K aandelenkapitaal.

 

Je berekent de bruto winst. Deze is relevant bij een handelsbedrijf, niet voor een licentieverkoper (tenzij je de licenties ook inkoopt). Daarom is het beter te spreken van bruto omzet, bedrijfskosten en bedrijfsresultaat.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk, daarom is het fijn dat jullie er ook naar kijken, ik staar al een paar dagen naar de cijfers en dan vergeet je wel eens iets.

 

EV is inderdaad 100k minus 18k inleg. wordt aangepast.

500 gebruikers: we zijn in gesprek met 2 gebruikersverenigingen, deze hebben bij elkaar ongeveer 2500 leden.

Voorts gaan we doelgericht de markt op, ons plan? iedereen krijgt een gratis licentie voor 1 maand, via ons programma is het eenvoudig om te zetten naar een betaalde licentie. Gelukkig is er veel behoefte naar onze nieuwe innoverende software, vanwege onze omstandigheden en de gevoeligheid van het product kan ik hier niet te veel mededelingen over doen. marktpotentieel ongeveer 15000

 

2 fte's zijn wij zelf, 2 zijn programmeurs, in dienst van de BV in het buitenland. (we hebben daar reeds goede connecties).

 

Personeelskosten snap ik niet, bij liquiditeit € 142.000 bij pers.kosten € 142.000...

 

Vreemd vermogen: dus uit de exploitatiebegroting behalve de rentekosten?

 

Administratiekosten zijn begroot na offerte accountant. hebben jullie daar een ander idee over? of kom ik eind van het jaar voor een grote verrassing te staan wanneer ik zijn afrekening tegenkom?

 

Financieringsbehoefte even groot als investering? is dit echt noodzakelijk, onze investeringsbehoefte bestaat het eerste half jaar voornamelijk uit betaling salarissen en operationele kosten. daardoor kan het zijn dat we meer vragen dan nodig hebben, maar hebben we zo een buffer, of heb ik hier een verkeerde denkwijze?

 

In ieder geval alvast een welgemeend bedankt van mijn kant voor jullie ondersteuning.

 

Gijs

 

 

Link naar reactie
  • 0

nee, sorry. ik zie dat je als administratiekosten exactonline hebt. verder zag ik in eerste instantie niet.

nu zie ik bij de kantoor tevens accountantskosten vermeld. Ten eerste heb je geen accountant nodig en ten tweede vindt ik dat nogal wat.

 

Ipv personeelskosten zijn de huisvestingskosten niet gelijk bij liquiditeit en exploitatiebegroting (komt namelijk overeen met jaar 2).

Bij personeelskosten heb je (naar mijn mening) alleen de brutolonen vermeld, echter brutolonen komen niet overeen met de totale personeelskosten.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Oke, bij deze een aangepaste versie.

Er zijn nog meer wijzigingen gedaan en ik denk dat ik een stuk dichter bij het eindresultaat ben.

 

Ik heb in de liquiditeitsbegroting het saldo bij inkomsten van de investering weggehaald en als beginsaldo opgenomen bij januari. is dit een correcte aanname?

 

En: dit document laat erg veel zien, is het te veel, of willen banken /investeerders het juist zo compleet mogelijk zien.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gijs Thiessens

Exploitatiebegroting_public_versie3_2010.xls

Link naar reactie
  • 0

Dag Thiessens,

 

Ik heb je spreadsheet bekeken.

 

In de exploitatiebegroting geef je voor het 1e jaar een omzet op van 272.500 terwijl je in de liquiditeitsbegroting op een totaal aan inkomsten a 188.223,- zit. Over het algemeen ijlt de inkomst iets (1 mnd is gebruikelijk) na op de omzet. In jouw geval vind ik het verschil groot en kan ik zo niet verklaren.

 

In het 2e jaar zie ik ook een verschil. Misschien heb je er een verklaring voor.

Ik kan het "voor uitleg zie hier" commentaar niet aanklikken.

 

Het valt me op dat je voor zowel de worst-case, good als best scenario's dezelfde personeelskosten begroot. Is het niet zo dat je hierin variatie zult hebben afhankelijk van de omzet ?

 

Dezelfde vraag kun je ook stellen als het gaat om: autokosten, verzekeringen en verkoopkosten. Al deze kosten zijn in jouw overzicht identiek voor de 3 scenario's.

 

M.b.t. de liquiditeitsbegroting:

Zijn de kosten voor administratie realistisch ? 32,50 per maand lijkt mij laag maar misschien is het inderdaad niet meer dan een uurtje werk per maand ???

 

Hoe ga je het vreemde vermogen aantrekken ?

Op basis van een eigen inbreng a 18.000,- zul je geen lening kunnen afsluiten a 142.000,-.

 

Succes.

Groet. Jeroen

 

 

 

 

 

 

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Sorry, ik ben er halverwege mee gestopt.

Er zitten best wel een aantal fouten in je spreadsheet, waarvan ik er een flink aantal heb veranderd

Maar het probleem is dat je in je terminologie niet eenduidig ben, waardoor het best wel veel tijd kost om dit allemaal recht te zetten. Ik bedoel ermee, dat wat je in de exploitatiebegroting onder overige exploitatiekosten heb staan heeft in de liquiditeit weer een andere naam

Erg lastig allemaal

Ik ben er nu dan ook maar even mee gestopt, maar hier heb je alvast een verbeterde versie.

Exploitatiebegroting_public_versie4_2010.xls

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

@HeRaFin,

Wat de termologie betreft, heb je helemaal gelijk. Ik zal het aanpassen en verduidelijken.

@Jeroen

De Omzet is inderdaad niet gelijk, ik ben het aan het aanpassen, komt door heit feit dat klanten maandelijks betalen en het de omzet op die manier oploopt, in de exploitatie staat eenvoudig weg het aantal klanten na 1 jaar x de jaarprijs.

 

Wat betreft de kosten in de w,g &b scenario's, ga nog goed naar kijken, maar er zijn relatief veel vaste kosten die niet veranderen, zoals programmeurs, die blijven werken voor het eind resultaat wat in 5 jaar gehaald moet worden en voor de koppelingen die ontworpen moeten worden.

 

Met jullie goedkeuring wil graag wanneer ik weer verder ben een verbeterde versie posten, voor mij is het een flink leerproces en ik heb veel aan jullie hulp.

 

Groeten,

 

Gijs

Link naar reactie
  • 0

Heren, het heeft even geduurd maar inmiddels heb ik een aangepaste versie, zie bijlage.

Dit is een expected scenario, ik heb ook een worst en best, die stuur ik ook mee, maar zijn aparte files.

De startdatum is nog niet bepaald, we willen in het voortraject een half jaar uittrekken om de markt voor te bereiden, daarna zullen de aannames gelden zoals gesteld in de berekeningen.

Wanneer jullie aanbod nog steeds staat om er eens naar te kijken, dan van harte!

 

Met vriendelijke groet,

 

Gijs Thiessens

Exploitatie_liquiditeitsbegroting_public_EXPECTED.xls

Link naar reactie
  • 0

Dag Gijs,

 

Ben een tijdje niet op HL geweest vandaar de late reactie.

Ik heb je 'expected' xls kort doorlopen. Het is een veel beter verhaal geworden dan je

1e begroting. Al met al vind ik het goed opgezet en ziet het er vrij compleet uit.

 

Ik heb het niet tot in detail nagekeken. 1 ding valt me op in de exploitatiebegroting.

Je benoemt wel de rentekosten voor de lening maar neemt er geen bedrag voor op.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.