Eingelijk vind ik het een beetje eng om deze vraag te stellen daar er al zoveel topics over lopen.
Maar juist door de hoeveelheid info en toch wel tegenstrijdige berichten kies ik er voor mijn vragen in een nieuw topic te posten.
Door het lezen van de oude topics heb ik inmiddels meer vragen dan voordat ik begon te googlen en dit forum vond.
Ik heb een eenmanszaak en ben ondernemer voor de BTW en IB.
Nu wil ik graag een auto op grijs kenteken aanschaffen en twijfel ik wat de beste contructie voor mij is.
Hier onder staan de gegevens van de auto waar ik aan zit te denken etc.
Ps. ik zit zelf in belastingschaal 33.60 (prive + bedrijf)
Freelander, 2.0 uit 1999, grijs kenteken, Diesel.
Totaal KM Pj: 15.000
waarvan prive: 13.000
waarvan zakelijk: 2.000
% zakelijk: 14%
Aanschaf prijs excl. BTW: 4500
BTW aanschaf: 855
Afschrijving per jaar: 600 ((4500-1500)/5)
Autokosten per jaar excl diesel: 1800
Diesel 1153 liter: 1302
Totaal BTW: 495
Bijtelling 25% 30.000 = 7500
Vragen:
1. Klopt het dat omdat de bijtelling hoger is dan de gemaakte kosten het in totaal op 0 te betalen/ontvangen uitkomt?
2. Ik zie mensen in vorige topics het over BTW correcties hebben, wat houdt dit precies in?
3. Er wordt in een aantal topics verwezen naar het prive rijden IB + BTW maar voor een diesel auto van deze grootte is het verschil in wegenbelasting enorm, toch?
4. Als ik de wegenbelasting, BTW?? via het bedrijf doe en de auto kosten prive IB?? Heb ik dan geen bijtelling?
Wat zouden jullie in het bovenstaande plaatje aanraden?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RianneS
RianneS
Hallo iedereen,
Eingelijk vind ik het een beetje eng om deze vraag te stellen daar er al zoveel topics over lopen.
Maar juist door de hoeveelheid info en toch wel tegenstrijdige berichten kies ik er voor mijn vragen in een nieuw topic te posten.
Door het lezen van de oude topics heb ik inmiddels meer vragen dan voordat ik begon te googlen en dit forum vond.
Ik heb een eenmanszaak en ben ondernemer voor de BTW en IB.
Nu wil ik graag een auto op grijs kenteken aanschaffen en twijfel ik wat de beste contructie voor mij is.
Hier onder staan de gegevens van de auto waar ik aan zit te denken etc.
Ps. ik zit zelf in belastingschaal 33.60 (prive + bedrijf)
Freelander, 2.0 uit 1999, grijs kenteken, Diesel.
Totaal KM Pj: 15.000
waarvan prive: 13.000
waarvan zakelijk: 2.000
% zakelijk: 14%
Aanschaf prijs excl. BTW: 4500
BTW aanschaf: 855
Afschrijving per jaar: 600 ((4500-1500)/5)
Autokosten per jaar excl diesel: 1800
Diesel 1153 liter: 1302
Totaal BTW: 495
Bijtelling 25% 30.000 = 7500
Vragen:
1. Klopt het dat omdat de bijtelling hoger is dan de gemaakte kosten het in totaal op 0 te betalen/ontvangen uitkomt?
2. Ik zie mensen in vorige topics het over BTW correcties hebben, wat houdt dit precies in?
3. Er wordt in een aantal topics verwezen naar het prive rijden IB + BTW maar voor een diesel auto van deze grootte is het verschil in wegenbelasting enorm, toch?
4. Als ik de wegenbelasting, BTW?? via het bedrijf doe en de auto kosten prive IB?? Heb ik dan geen bijtelling?
Wat zouden jullie in het bovenstaande plaatje aanraden?
Alvast mijn dank!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26718-eenmanszaak-auto-op-grijs-kenteken/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag