• 0

Eenmanszaak - Auto op grijs kenteken.

Hallo iedereen,

 

Eingelijk vind ik het een beetje eng om deze vraag te stellen daar er al zoveel topics over lopen.

Maar juist door de hoeveelheid info en toch wel tegenstrijdige berichten kies ik er voor mijn vragen in een nieuw topic te posten.

Door het lezen van de oude topics heb ik inmiddels meer vragen dan voordat ik begon te googlen en dit forum vond.

 

Ik heb een eenmanszaak en ben ondernemer voor de BTW en IB.

Nu wil ik graag een auto op grijs kenteken aanschaffen en twijfel ik wat de beste contructie voor mij is.

Hier onder staan de gegevens van de auto waar ik aan zit te denken etc.

 

Ps. ik zit zelf in belastingschaal 33.60 (prive + bedrijf)

 

 

Freelander, 2.0 uit 1999, grijs kenteken, Diesel.

 

Totaal KM Pj: 15.000

waarvan prive: 13.000

waarvan zakelijk: 2.000

% zakelijk: 14%

 

Aanschaf prijs excl. BTW: 4500

BTW aanschaf: 855

 

Afschrijving per jaar: 600 ((4500-1500)/5)

 

Autokosten per jaar excl diesel: 1800

Diesel 1153 liter: 1302

Totaal BTW: 495

 

Bijtelling 25% 30.000 = 7500

 

 

Vragen:

1. Klopt het dat omdat de bijtelling hoger is dan de gemaakte kosten het in totaal op 0 te betalen/ontvangen uitkomt?

2. Ik zie mensen in vorige topics het over BTW correcties hebben, wat houdt dit precies in?

3. Er wordt in een aantal topics verwezen naar het prive rijden IB + BTW maar voor een diesel auto van deze grootte is het verschil in wegenbelasting enorm, toch?

4. Als ik de wegenbelasting, BTW?? via het bedrijf doe en de auto kosten prive IB?? Heb ik dan geen bijtelling?

 

Wat zouden jullie in het bovenstaande plaatje aanraden?

 

Alvast mijn dank!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Rianne

 

Geen probleem hoor. Ik kan me goed voorstellen dat met alle info het een beetje zoeken is naar de speld in de HL-berg.

 

Kort gezegd: koop deze auto voor de IB en de BTW privé.

 

Inkomstenbelasting

Doordat de bijtelling nooit hoger is dan de werkelijke autokosten, blijft deze beperkt tot de werkelijke autokosten. De winst uit onderneming geeft dan het volgende beeld:

 

Totaal autokosten (zoals jij opsomt): 3.102. Deze zijn aftrekbaar

Bijtelling auto (gelijk kosten) 3.102. Dit is een inkomste.

 

Per saldo dus geen aftrek in de onderneming. Feitelijk betaal je alle autokosten zelf.

 

Koop je de auto privé, dan betaal je diezelfde autokosten ook zelf, maar, mag je 19 cent per zakelijke KM op de winst in mindering brengen. Oftewel: je krijgt een aftrekpost van 2.000 km maal 19 cent maal 33,6% belasting = netto 128 euro voordeel.

 

Verwaarloosbaar wellicht, maar het is en blijft gunstiger dan de auto zakelijk aanschaffen.

 

BTW

Voor de BTW kun je de auto vervolgens gewoon als zakelijk aanmerken. Staat los van de keuze voor de IB. Zie deze column.

 

Als je de BTW op de aanschaf terugvraagt, dan merk je de auto aan als zakelijk voor de BTW. Dan is alle BTW op jouw brandstof- en onderhoudskosten aftrekbaar als voorbelasting, maar moet je wel jaarlijks 12% van 25% van de nieuwwarde corrigeren voor privé gebruik.

 

Eenmalige BTW teruggave € 855

 

Jaarlijkse teruggave BTW: 495

 

Jaarlijkse correctie voor privé: 12% x 25% x 30.000 = € 900.

 

De correctie voor privé is dan hoger dan de BTW die je terug kunt vragen. Na 2 jaar ben je het voordeel van de teruggave van de aanschaf BTW dus alweer kwijt.

 

Kortom, ook voor de BTW de auto als privé aanmerken. Dan mag je de aanschaf BTW niet terugvragen, maar mag je wel 14% (2.000 km op 15.000 km) van de BTW op brandstof en onderhoud aftrekken. Als uit jouw boekhouding niet blijkt wat de verhouding privé / zakelijk is qua KM's, dan mag je 75% van de BTW op onderhoud en brandstof terugvragen.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor dit verhelderende antwoord, dit klaart al een heleboel op.

Het is dus alleen interessant de auto voor de IB zakelijk te hebben als je meer kosten hebt als bijtelling.

 

Twee vragen schieten door mijn hoofd aangaande het BTW verhaal, ik hoop dat je deze twee nog voor mij kan beantwoorden.

 

1. Als ik de auto zowel voor IB als BTW op privé zet kan ik dan nog grijs kenteken rijden en het voordelige ondernemers tarief betalen?

2. Is het financieel gezien dan niet veel interessanter voor mij om geen KM registratie te voeren BTW gewijs of zit ik mezelf dan weer in de weg bij de IB?

 

Bij wel KM registratie: 128 IB + 70 BTW = 198 totaal terug

Bij geen KM registratie: 0 IB + 371 BTW = 371 totaal terug

 

Of beredeneer ik nu te simpel? De kosten zullen nog steeds dmv bonnentjes etc bewezen moeten worden of niet?

Ik kan me moeilijk een beeld vormen hoe het invullen van de aangifte zal verlopen.

 

Groet, Rianne

 

Link naar reactie
  • 0

Edit:

 

Ik denk dat ik mijn eerste vraag zelf al kan beantwoorden, op de site van de belastingdienst staat dit:

 

Motorrijtuigenbelasting

 

U komt in aanmerking voor het lage tarief voor de motorrijtuigenbelasting voor ondernemers als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

 

* U bent ondernemer voor de omzetbelasting en u hebt een btw-nummer van de Belastingdienst.

* De bestelauto staat geregistreerd op naam van de (rechts-)persoon aan wie het btw-nummer is toegekend.

* U gebruikt de bestelauto meer dan bijkomstig voor uw onderneming. Dit betekent dat u uw bestelauto voor meer dan 10% van de jaarlijks verreden kilometers voor uw onderneming gebruikt.

 

Het lage tarief wordt automatisch toegepast als u als ondernemer voor de omzetbelasting staat geregistreerd.

 

Ik ben ondernemer en betaal over mijn inkomsten vanuit producten die ik verkoop omzet belasting, het btw-nummer staat aan mij gekoppeld en zo zal de auto dat ook zijn en ik rijd meer dan 10% per jaar voor de zaak.

Begrijp ik goed dat het grijs-kenteken wat dat betreft lost staat van het hebben van een zakelijke auto voor de BTW? :)

Link naar reactie
  • 1

Hoi Rianne

 

Je schrijft het inderdaad zelf al. Je moet BTW plichtig zijn en de auto minimaal 10% zakelijk gebruiken voor het grijs kenteken tarief. Aan beide voorwaarden voldoe je.

 

Voor de BTW aftrek (in jouw geval) 14% of 75% hoef je geen KM-administratie bij te houden. Als uit je boekhouding blijkt dat je 14% zakelijk rijdt, dan is de aftrek 14% op de gebruiks BTW.

 

Oftewel: je geeft in de IB aan 2.000 km maal 19 cent. Dan weet de fiscus dat je 2.000 km zakelijk gereden hebt. Als de fiscus uit jouw boekhouding niet kan afleiden wat je totaal gereden hebt, dan hebben ze dus geen aanknopingspunt en kun jij van 75% BTW aftrek uitgaan.

 

Echter! Als je 75% van alle BTW op brandstofkosten aftrekt, dan weet de fiscus het volgende:

 

75% BTW brandstof is terug te rekenen naar het totale brandstofverbruik. Neem vervolgens het verbruik van de auto en de fiscus weet wat je totaal aan KM's gereden hebt. Nu is dat laatste aan discussie onderheving omdat iedereen met dezelfde auto anders rijdt en dus zuiniger of onzuiniger. Maar als de fiscus een hoog verbruik aanhoudt komen ze in jouw geval wellicht op de volgende opstelling:

 

De BTW brandstof die je teruggevraagd hebt is (stel) 200 euro. Dat is 75% van de BTW op alle brandstof. De totale BTW op de brandstof BTW is dan 267euro. Dat is 19% van de brandstofkosten ex BTW. Dus heb je totaal getankt voor € 1.403. Bij 1,20 per liter dus 1.169 liter. Als de auto 1 op 10 rijdt, heb je dus totaal 11.690 km gereden, waarvan 2.000 zakelijk.

 

Dan heeft de fiscus dus duidelijk dat 75% van alle BTW op de verbruikskosten te hoog is.

 

Echter, ik hou open in hoeverre de fiscus dit exact aan moet kunnen tonen of dat ze kunnen afgaan op gemiddelde verbruikscijfers van elke auto.

 

Door de bank genomen, zal dit zelden gecontroleerd worden, maar nu weet je wel hoe het exact zit.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo zit ik vanmiddag nog met mijn handen in het haar van verwarring en zo duidelijk is het nu allemaal.

 

Joost enorm bedankt voor je tijd en uitleg!

Je hebt enorm veel duidelijkheid in dit (voor mij) doolhof van regeltjes en zijdeurtjes gegeven.

 

Ik ga dus mooi een auto prive voor BTW en IB aanschaffen en er een duidelijke KM registratie op na houden.

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zitten er toch wat haken en ogen aan de geadviseerde constructie, er zijn meer factoren die een rol spelen.

 

Op de eerste plaats lijkt me afschrijving toch een serieuze autopost die je privé liever niet voor je rekening neemt. Verder is en grijs kenteken bij verkoop veel minder interessant als de BTW er af is. (ik spreek uit ervaring)

 

Boekhoudkundig klopt de redenering van Joost, zeker met de info die wordt gegeven. Echter, met een wat duurdere auto kan het volgens mij wel degelijk aantrekkelijk zijn om de auto zowel voor de IB en BTW zakelijk aan te merken.

 

Groet,

Carlo

Betaalbaar in beeld

Link naar reactie
  • 0

Boekhoudkundig klopt de redenering van Joost, zeker met de info die wordt gegeven. Echter, met een wat duurdere auto kan het volgens mij wel degelijk aantrekkelijk zijn om de auto zowel voor de IB en BTW zakelijk aan te merken.

 

Dag Carlo

 

Ik mag hopen dat je bedoelt dat het fiscaal klopt, want een boekhoudkundige insteek achter mijn antwoord is er maar deels. Daarbij vroeg Rianne met haar cijfers om tips en een onderbouwing en "niet iemand met een duurdere auto" ::).

 

Afschrijving in dit geval neem je privé omdat er zakelijk (door de IB bijtelling) geen enkel voordeel mee te halen valt.

 

Dat het in andere gevallen anders uitpakt, nogal wiedes. Zoek maar eens naar bijtelling auto op het forum.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je geen volledige km-administratie bij hoeft te houden om andere redenen, kun je wellicht volstaan met het administreren van de kilometers naar klanten en andere ritten buiten beschouwing laten? Als die andere ritten meer omvatten dan alleen woon-werkverkeer en die kilometers naar klanten meer zijn dan die 10%, ben je al een heel eind op weg.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.