• 0

cross check berekening ondernemersvermogen / winst uit ondernemning

Ik ben bezig met het opstellen van de jaarstukken, maar er blijft een verschil zitten van 162 euro tussen het ondernemersvermogen en de winst uit onderneming.

 

Het ondernemersvermogen heb ik als volgt berekend:

Activa (materiele vaste activa + liquide middelen) == Passiva (begin saldo + ondernemersvermogen - schulden en overlopende passiva). Het ondernemersvermogen is dus afgeleid van de Activa.

We hebben geen prive onttrekkingen gedaan.

 

Winst uit ondernemening gecontroleerd volgens de bankrekeningen (alle geboekte posten + begin saldo = eindsaldo).

Bestaat er een manier om te cross checken waar de fout zit?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

dag muriell

 

Je benadert het verkeerd. Het ondernemingsvermogen bestaat uit:

 

stand 1-1 + winst boekjaar - privé opnames + privé stortingen = vermogen 31-12.

 

dat moet je niet via de balans gaan doen.

 

Tips:

- staat de BTW afdracht over de laatste periode 2009 op de balans?

- zoek ook eens naar bedragen van de helft en het dubbele, dus 81 en 324 euro?

- was de winst toevallig 162 euro?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

"stand 1-1 + winst boekjaar - privé opnames + privé stortingen = vermogen 31-12.

 

dat moet je niet via de balans gaan doen. "

 

Dus het ondernemersvermogen op de balans is niet gelijk aan het ondernemersvermogen voor de Belastingdienst?

Winst boekjaar is dat de netto omzet of de winst na aftrek van alle kosten?

 

BTW afdracht 4e kwartaal staat onder schulden en overlopende passiva, de winst was gelukkig een stuk hoger (anders kon ik nu naar de bijstand ;-), het bedrag opzich kan ik niet herleiden maar ik zal eens even gaan zitten puzzellen of het dubbele of de helft.

 

Thanks so far.

Link naar reactie
  • 0

afschrijving misschien ??? dus bijvoorbeeld wel je afschrijving in de balans afgetrokken maar niet van het resultaat?

 

Winst voor de belastingdienst is als het goed is gelijk aan je winst.

 

de winst waarover je rekent is omzet -/- bedrijfskosten -/- afschrijvingen = winst

 

deze winst wordt toegevoegd aan het vermogen.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Heel vreemd ???

inventaris 1-1 + aanschafwaarde inventaris nw - afschijving inventaris = waarde inventaris 31-12

 

Waar zou de fout nog meer kunnen zitten (ik kan het bedrag (ook de helft of het dubbele) nergens naar herleiden).

 

Link naar reactie
  • 0

Vergelijk de kolommenbalans nogmaals met de fiscale balans. Maar controleer ook of dat de (fiscale) eindbalans van het jaar ervoor aansluit met de beginbalans van het "probleem jaar.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Er zitten inderdaad een aantal fouten in (fiscale) jaarstukken van vorig jaar.

 

Het probleem is.. ik heb het tot nu toe altijd uitbesteed. Maar mijn belastingadviseur neemt het niet zo nou met de feiten.

In de jaarstukken van 2008 zitten een aantal fouten, zo heeft hij de nieuw aangeschafte inventaris vergeten en het gat wat daardoor is ontstaan opgevuld door de prive onttrekkingen te verhogen.

 

Volgens hen zijn prive onttrekkingen een sluitpost (in de zin dat je ze dus op mag hogen om de boeken sluitend te maken) klopt dat?

 

Grote vraag op dit moment is hoe ik het het beste glad kan strijken. Het gaat uiteinelijk om een klein verschil in 2008, maar dikke kans dat 2007 ook niet helemaal klopt. Dus het lijkt me het beste om te beginnen met een schone lei.

Mijn grote vraag is uiteraard hoe ik dat het beste kan doen. Want op dit moment krijg ik 2009 niet sluitend. Ik heb alles al toentallen keren na gerekend maar er blijft een gat van een paar honderd euro. Het zou kunnen dat dat gat wordt veroorzaakt doordat het ondernemersvermogen niet klopt.

 

Ik zat zelf te denk om het als volgt op te lossen:

fictief banksaldo 1.1 = 0

fictieve waarde inventaris 1.1 = 0

kosten + uitgaven bij optellen en uiteindelijk de eerste twee posten er in verwerken.

 

Volgens mij zou ik dan moeten kunnen uitrekenen wat het ondernemersvermogen op 1.1 had moeten zijn.

Maar goed als iemand een betere oplossing heeft dan hoor ik dat graag.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De eerste keer dat ik niet uitkwam met m'n boekhouding (toen nog in excel) bleek het te komen door de rekeningen die aan't eind van't jaar wel waren gefactureerd, maar nog niet betaald/ontvangen en andersom (wel betaald, maar nog niet gefactureerd). Verder kan nog te ontvangen/betalen BTW ontbreken en hou ook rekening met een evt. KOR-voordeel.

 

Een en ander ging bij mij een stuk beter nadat ik alsnog een boekhoud pakket (snelstart) gebruikte. Let daarbij wel op een juiste openingsbalans elk jaar met het correcte vermogen. Afgelopen keren had ik alleen nog last van afrondings-eurootjes, oa. doordat je bij de btw afdracht in je voordeel mag afronden.

 

Ik adviseer je wel om alsnog een goede boekhouder te vinden. Die kan je probleem oplossen en zorgen dat het allemaal weer klopt. Met mijn boekhouder heb ik afgesproken dat ik ivm. de kosten zelf alles invoer en dat hij alleen de jaarcontrole doet en evt. helpt bij problemen. Hij gooit trouwens ook verschillen op de hoop prive, maar ikzelf voel me wat prettiger als alles uitkomt en ik precies weet wat waar terecht komt en waarom.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Er zitten inderdaad een aantal fouten in (fiscale) jaarstukken van vorig jaar.

 

Het probleem is.. ik heb het tot nu toe altijd uitbesteed. Maar mijn belastingadviseur neemt het niet zo nou met de feiten.

In de jaarstukken van 2008 zitten een aantal fouten, zo heeft hij de nieuw aangeschafte inventaris vergeten en het gat wat daardoor is ontstaan opgevuld door de prive onttrekkingen te verhogen.

 

Volgens hen zijn prive onttrekkingen een sluitpost (in de zin dat je ze dus op mag hogen om de boeken sluitend te maken) klopt dat?

 

Grote vraag op dit moment is hoe ik het het beste glad kan strijken. Het gaat uiteinelijk om een klein verschil in 2008, maar dikke kans dat 2007 ook niet helemaal klopt. Dus het lijkt me het beste om te beginnen met een schone lei.

Mijn grote vraag is uiteraard hoe ik dat het beste kan doen. Want op dit moment krijg ik 2009 niet sluitend. Ik heb alles al toentallen keren na gerekend maar er blijft een gat van een paar honderd euro. Het zou kunnen dat dat gat wordt veroorzaakt doordat het ondernemersvermogen niet klopt.

 

 

 

Heb je dan een beginsaldo van 2008 meegenomen, want ook al kloppen misschiende cijfers niet, als je je beginbalans van 2009 hebt ingevoerd (balans van 2008) en deze sluit (debet en credit zijn gelijk) dan zou 2009 in principe moeten sluiten, anders zou ik eerst het BTW saldo van 2008 op de balans nakijken en de betaling of ontvangst van q4 of december 2008 er nog eens op nazien. Het kan ook zijn dat je nu dus posten op de balans hebt gezet die niet in de balans van 2008 stonden, en dan loopt de balans ook scheef.

 

over de cijfers van daarvoor, daar zou ik toch aandacht aan besteden, ik weet niet hoe groot de administraties zijn maar als ik jou was zou ik zeker aandacht aan deze cijfers geven. als je inventaris niet op de balans zet schrijf je er ook niet over af, dit betekend dat je resultaat over 2008 niet klopt (wellicht te hoog is) waardoor je te veel belasting zou betalen. En dit kan dus ook tellen voor 2007 en terug.

 

Een kritische blik kan je dus misschien nog wat opleveren. Daarnaast blijf jij verantwoordelijk voor de juistheid van je cijfers, en aangezien je nu al weet dat ze niet kloppen, zou ik als het mijn cijfers waren (alleen al voor mijn gemoedsrust) er voor willen zorgen dat ze kloppen. Scheelt je weer een hoop ellende bij een controle.

 

succes

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Joost schreef:

"Je benadert het verkeerd. Het ondernemingsvermogen bestaat uit:

 

stand 1-1 + winst boekjaar - privé opnames + privé stortingen = vermogen 31-12."

 

Betekent dat dat het ondernemersvermogen op de balans niet overeen hoeft te komen met het "fiscale" ondernemersvermogen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.