• 0

Computer backup

Ik heb op de zaak een pc aanstaan die 24 uur per dag draait, via remote desktop kan ik dan vanuit mijn woonhuis dan inloggen en mijn email etc bekijken.

 

Elke week maak ik van mijn administratie en pc een back--up. Maar is er nu een betere veiligere manier om dit te doen? (de back up maken bedoel ik dan.

 

De backups worden bewaard op een externe HD, is het slim om deze juist aan te laten staan of juist niet/

 

Alvast bedankt voor jullie adviesen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

JA maar daar vind ik het antwoord niet wat ik zoek, ik snap namelijk prima hoe ik een back-up moet maken en wil het absollut niet online. Ik vertrouw een ander mijn gegevens niet toe. Ik zoek meer een veilige hardwarematige backup, maar tevens een manier waarop mijn pc 24 uur per dag blijft draaien ook bij een crash van de hD.

 

De topics die je aangaf komen uit 2004 en 2003. Ik hoop dat we inmiddels wel wat verder zijn.

Link naar reactie
  • 1

Heb je je wel eens afgevraagd waarvoor je een backup maakt? Het valt me geregeld op dat men denkt een backup te maken in geval van diefstal of brand. Maar de kans op een simpele hd crash is tig malen groter en je bent dan echt zuur als je dan alles kwijt bent. Remedie nummer 1 is sowieso een mirror in je server. Als 1 van de schijven dan crasht, dan kun je die vervangen en kun je zo doorwerken. De kans dat ze allebei tegelijk kapot gaan is echt minimaal. Vervolgens de boel elke nacht backuppen naar een portable hd is het makkelijkste. Eventueel een tweede portable hd, die je om de x dagen verwisselt, maakt het dan compleet. De kosten van die hd's vallen in het niet bij de kosten, die je hebt als je alles kwijt bent.

 

Overigens heb ik zelf een klein scriptje gemaakt, die elke nacht een nieuwe backup maakt naar een portable hd. De oude backups blijven bewaard totdat de portable hd vol raakt en dan worden de oudste backups vanzelf verwijderd. Daar heb ik zelf geen ommekijken naar.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

ok het begin begrijp ik het tweede gedeelte over welke toepassing het beste is voor mij niet.

 

In eerste instantie lijkt mij de raid-1 de beste oplossing.

 

Het toevoegen van de extra harde schijf levert niet automatisch een RAID configuratie op. Eerder een d-schijf waar je dan naartoe kan kopiëren ipv dat dit automatisch gaat...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Ik zou om deze reden geen HD in je PC bij plaatsen. Wat doe je met de HD als er brand uitbreekt???

 

Een goede strategie is om 4 (!) externe USB harddisken aante schaffen. Wekelijks maak je dan een backup op 1 van die HD's. Daarna neem je die HD mee naar huis. Als er iets gebeurd heb je altijd een backup. Mocht er een (backup) HD overleden zijn, dan kun je die van de week er voor gebruiken, enzovoorts. Gebruik je veel data, dan kun je ook besluiten om dagelijks een backup te maken op dezelfde HD, en wekelijks op eentje die je mee naar huis neemt. Dat betekend dus 4 HD's extra. Voor rond de 100 euro heb je een HD van 1Gb.

 

Voor het maken van een backup gebruik ik zelf al jaren SyncBackPro. Kost 50 dollar. Dit pakket maakt zelfs incrementals (dus alleen de wijzigingen worden naar HD geschreven.

Link naar reactie
  • 0

Dat begrijp ik, ik neem aan dat dit software matig gaat. Van de week maar eens langs een computerzaak, kijken of ze daar raid-1 hd's verkopen.

 

Softwarematig zou wellicht kunnen, op hardwareniveau is nog beter. Maar dan moet je er ook wel een raidcontroller etc. bij hebben.

 

Het meest pragmatisch is toch gewoon de externe HD en meenemen naar een andere locatie...

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat dat bij mij niet gaat werken. Ik vergeet die dingen mee te nemen en weer mee terug te nemen.

 

Dat brand risico wil ik wel nemen, mijn administratie staat nu in een brandvertragende kast misschien dat ik die raidcontroller daar bij zet.

Als de zaak afbrand heb ik toch al een probleem want dan ben ik mijn hele bedrijf kwijt.

 

 

Ik ben veel banger voor het crashen van mijn HD, die staat immers 24 uur per dag te draaien.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben veel banger voor het crashen van mijn HD, die staat immers 24 uur per dag te draaien.

 

Dan is het automatiseren en dagelijks doen van de back-up wellicht toch de makkelijkste keuze.

Daarnaast kan het best wel eens zijn dat je HD ook regelmatig uit staat als je er een uurtje niet bent geweest i.v.m. energiebesparing.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

OK dan ga ik hier eens mee aan de slag. Zijn dit dingen die een leek zelf kan of is het verstandig om hier een bedrijf voor in te schakelen?

 

Doel je op het automatiseren van je back-up?

 

Met goede software kom je een eind. Je moet even zien te achterhalen waar al je data staat zodat je weet wat je moet back-uppen. En er kunnen wat kleine lastigheidjes zijn zoals dat er bestanden open kunnen staan etc.. Gewoon proberen, iemand inhuren kan altijd nog, of een aanvullende vraag hier stellen... ;)

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Wat denk je van backuppen op een draadloze HD en die op veilige afstand van je pand zetten, uiteraard binnen het bereik van je netwerk?

 

 

Denk dat dan het probleem draadloos is. Dat is nog te langzaam. Bovendien moet je dan je gegevens bij een buurbedrijf zetten.

 

Groet,

Phoebe

Link naar reactie
  • 0

NAS met RAID 5 thuis zetten en je bent klaar :)

 

Of huur een (dedicated) server met RAID 1.

 

NAS met RAID 5 thuis en een server met raid die synchroniseert met je NAS. In alle gevallen is je data veilig. Bij harde schijf falen kan je altijd terugvallen op je NAS. Als je bedrijf afbrand heb je nog je server in het datacenter.

 

Nee maar zonder gekheid. Jasper. Online synchroniseren is voor je administratie toch ideaal? Synchronisatiebedrijven hebben voorwaarden waar in staat dat ze niet in je gegevens mogen kijken of kunnen kijken. Als je dat niet vertrouwt kan je altijd nog een server huren bij een bedrijf en daar zelf je gegevens naar backuppen.

 

Online is ideaal omdat je er overal en altijd bij kan. Ook als je bedrijf is afgebrand. En daarnaast zorgt zo'n provider voor de dataveiligheid (raid e.d.).

 

Ik gebruik zelf iDrive. Synchroniseert 1 x per dag al mijn belangrijke data.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

online mijn administratie is geen doen, er zijn maar 2 bedrijven die dat met snelstart doen en die vragen 30 euro per maand. Dat is me veels te veel geld.

 

Wat er verder gezegd wordt snap ik helaas niet.

 

@ Wouter is dat net zoiets als FTP? Want dan kan ik dat natuurlijk ook gebruiken. Dan heb ik het zelf in dehand.

Bedrijven als google enzo maken mij alleen maar bang, met alles wat ze aanbieden (online agenda's, software, dataopslag, wifi connectionsmappen, streetview etc.) Misschien ben ik te paranoia, maar ik vind dat bedrijven nooit teveel informatie van je mogen hebben, ongeacht hoe betrouwbaar een bedrijf nu ookl ijkt. Een rechtzaak tegen zulke bedrijven winje nooit (bovendien is het dan al te laat)

Link naar reactie
  • 0

@ Wouter is dat net zoiets als FTP? Want dan kan ik dat natuurlijk ook gebruiken. Dan heb ik het zelf in dehand.

Bedrijven als google enzo maken mij alleen maar bang, met alles wat ze aanbieden (online agenda's, software, dataopslag, wifi connectionsmappen, streetview etc.) Misschien ben ik te paranoia, maar ik vind dat bedrijven nooit teveel informatie van je mogen hebben, ongeacht hoe betrouwbaar een bedrijf nu ookl ijkt. Een rechtzaak tegen zulke bedrijven winje nooit (bovendien is het dan al te laat)

Ik bedoel met online alleen dat je de databestanden synchroniseert/backupt naar een online server.

 

iDrive is een soort FTP client die telkens de mappen die jij aanvinkt upload/synchroniseert naar een server van iDrive. Ik synchroniseer daarmee al mijn projecten en persoonlijke documenten. Website is: www.idrive.com

 

Jasper, aan de andere kant, wat kan jou het schelen dat een groot Amerikaans bedrijf jouw boekhouding heeft? Ik zou er persoonlijk niet wakker van liggen als ze er echt in zouden kijken. Los van of het mag etc.

Aan het broeden op een nieuwe startup...

Link naar reactie
  • 0

Wellicht kun je iets met www.dropbox.com. Dit is een gratis voorziening die je 2 GB 'cloud' ruimte geeft. Betaalde versies kunnen beschikken over meer ruimte.

Ik gebruik het om data tussen twee mac's te synchroniseren, m'n iMac (ontwikkel machine) en m'n MacBook, die ik overal mee naar toe sleep.

 

Je krijgt lokaal een map 'Dropbox' en alles wat je daarin zet, wordt automatisch naar de cloud gecopieerd. Op een andere pc heb je dezelde map 'Dropbox' en je kunt je cloud dusdanig configureren, dat deze beide 'Dropbox' mappen automatisch synchroniseert. Zo hebben de mappen op beide computers altijd dezelfde data. Een mooie backup ook!

 

Het grote voordeel is dat het lezen en schrijven van data letterlijk lokaal op de harddisk van de computer is. Het up- en downloaden vanuit de cloud gaat in de achtergrond automatisch en vertraagt dus je normale werkzaamheden niet.

 

Het systeem heeft ook versiebeheer, maar daar heb ik nog niet naar gekeken. Ik was al lang blij met de synchronisatie van mijn projecten map!!! Altijd de laatste gegevens bij de hand op locatie, en wijzigingen in documenten automatisch gesynchroniseerd naar de ontwikkel computer.

 

Maar dit is geen oplossing voor het backuppen van programma's en andere systeembestanden.

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

je kunt ook naar backblaze kijken, kost $5 per maand voor vrijwel ongelimiteerde hoeveelheid data.

 

eerste backup is niet zo snel, maar draait op de achtergrond. Daarna incremental, ook heb je ook de optie om (betaald) een dvd te laten sturen met je data als je het nodig hebt.

 

Ik gebruik dit zelf naast een Synology NAS met 4x1,5tb in RAID 5.

 

 

websites, huisstijlen en interieurontwerp: http://www.entwerpen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.