• 0

Klanten mailen

Hallo,

 

Een aantal mensen, ongeveer 75-100, hebben via mijn webshop een bepaald product gekocht. Nu heb ik een nieuwe versie daarvan binnen, de opvolger met een aantal grote verbeteringen ten opzichte van de vorige versie.

 

Nu zat ik eraan te denken om de mensen die dat product gekocht hebben, een mailtje te sturen om ze op de hoogte te brengen van de opvolger. Daarnaast zou ik ook een aparte pagina op de website willen maken, waarbij klanten die het product gekocht hebben de opvolger voor een aantrekkelijkere prijs kunnen kopen. De link van deze pagina zal ik dan vermelden in het mailtje.

 

Kopers hebben nooit de mogelijkheid gehad om zich aan of af te melden van een nieuwsbrief tijdens de bestelprocedure. Ik ben ook zeker niet van plan om telkens een nieuwsbrief rond te sturen, dit is slechts eenmalig. Mag ik mijn klanten zo'n aanbod mailen, zonder dat zij zich aangemeld hebben voor een nieuwsbrief?

 

Graag hoor ik jullie meningen/suggesties.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je mag zeker niet zomaar iemand bellen om een product te verkopen, hier is het bel mij niet register voor in het leven geroepen.

 

Ik weet het niet zeker maar volgens mij mag je eenklant wel benaderen, als ze maar de mogelijkheid om zich af te melden. Maar dit weet ik niet zeker.

Link naar reactie
  • 0

Je mag zeker niet zomaar iemand bellen om een product te verkopen, hier is het bel mij niet register voor in het leven geroepen.

 

Ik weet het niet zeker maar volgens mij mag je eenklant wel benaderen, als ze maar de mogelijkheid om zich af te melden. Maar dit weet ik niet zeker.

 

Klopt, dat vergeet ik te melden.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Je mag niet mailen zonder vooraf toestemming te hebben gevraagd aan de ontvanger, daarnaast moet je ook in elke mail de mogelijkheid opnemen om af te melden. Het kan dus zeker niet zomaar en je zult eerst toestemming moeten hebben van de klanten.

 

Voordat u berichten mag versturen, moet de ontvanger u ‘uitdrukkelijk’ en ‘geïnformeerd’ toestemming geven. ‘Uitdrukkelijk’ betekent bijvoorbeeld dat een ontvanger zelf een kruisje op een (web)formulier moet zetten of 'ja' moet invullen. Een bepaling in de algemene voorwaarden is dus niet ‘uitdrukkelijk’. Ook vage beschrijvingen als 'u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en partners' zijn niet ‘uitdrukkelijk’. Het moet duidelijk zijn waarvoor de ontvanger precies toestemming geeft.

U moet altijd kunnen aantonen dat u voorafgaande toestemming van de ontvanger heeft verkregen. Bepaalt u zelf hoe u dit invult.

 

Bron: https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/

 

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik corrigeer mezelf maar even, in de FAQ op spamklacht staat het volgende.

 

15. Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming?

 

Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer worden verkregen, moet de klant wel de mogelijkheid krijgen om het ontvangen van ongevraagde berichten te weigeren.

 

In dit geval zou het inderdaad geen probleem zijn als je netjes een afmeld mogelijkheid biedt.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij mag het wel. Zoals eerder gezegd, voor bellen is het zgn 'bel me niet

register in leven geroepen, maar voor mail bestaat zoiets niet. Als je er gewoon

een net mailtje van maakt betwijfel ik of een van de ontvangers er echt bezwaar

tegen heeft. Ik geloof ook zeker niet dat het strafbaar is of i.d.

 

Sander

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
  • 0

Strafbaar is het niet. Bovendien gaat het om een heel laag aantal ontvangers. Als je nou een mega commerciele brief de deur uit doet naar 10.000 mensen waar je het adres op obscure wijze van hebt gekregen, dan wordt het een ander verhaal. Verder zou ik me niet zo druk maken hierom.

 

Tip: Maak er een LEUKE mail van. Dus niet standaard "oh kijk eens wat mooi en niet duur" maar een leuk verhaal. Dat vind niemand erg om te ontvangen. Diegene die er niet voor open staan klikken dan eenvoudig op delete.

 

Succes he!

3pix.nl: professionele websites, webshops en web applicaties

Link naar reactie
  • 0

ik heb zelf ook heel lang getweiffeld of ik bestaande klanten een mailing zou sturen.

deze week voor het eerst gedaan en resultaten waren zeer goed.

 

Ik had binnen 48 uur een omzet binnen die net zo hoog is als ik normaal in een hele maand heb.

 

25% van de ontvangers heeft de mail tot op heden geopend en 5% heeft zich afgemeld voor toekomstige mailings.

Resultaten van een normale nieuwsbrief zijn beduidend lager, daarop krijg ik normaal in 48 uur "slechts" een omzet van 4 normale dagen.

minder als 10% leest de normale nieuwsbrieven (dus nieuwsbrieven die niet speciaal naar bestaande klanten gaat) en 0,5% meld zich normaal af voor een toekomstige nieuwsbrief.

 

Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat van deze eerste mailing.

 

Blijft natuurlijk afwachten of het resultaat bij de volgende mailing net zo goed is.

 

Met mailing bedoel ik overigens een nieuwsbrief per e-mail.

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je de klanten in je webshop niet de gelegenheid willen geven zich wel of niet in te schrijven voor je nieuwsbrief?

 

Tegenwoordig ontvangen mensen heel veel e-mails en spam en volgens mij moet je, ondanks wat je in je voorwaarden hebt staan, mensen de gelegenheid geven om aan te geven dat ze geen promotie mails van je willen ontvangen. In ieder geval moeten ze actief aangeven als ze dat wel willen.

 

Buiten de vraag of het legaal is, kun je je afvragen hoe blij je klanten worden van ongevraagde promotiemails.

 

Ik heb zelf een informatief (en een beetje commercieel) ezine, waar veel mensen zich vrijwillig voor aanmelden. Ik denk dat als mensen echt interesse in je bedrijf en informatie hebben, dat ze zich heus wel aanmelden.,

www.vioolspelen.nl

http://twitter.com/ZlataBrouwer

www.zlatabrouwer.com

Link naar reactie
  • 1

Ik corrigeer mezelf maar even, in de FAQ op spamklacht staat het volgende.

 

15. Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming?

 

Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer worden verkregen, moet de klant wel de mogelijkheid krijgen om het ontvangen van ongevraagde berichten te weigeren.

 

In dit geval zou het inderdaad geen probleem zijn als je netjes een afmeld mogelijkheid biedt.

 

Opvallend dat jullie hier het belangrijkste punt missen. De quote hierboven is juist, de conclusie eronder niet.

 

Het cruciale punt hier is hoe de e-mail adressen zijn verkregen. Het moet de klant duidelijk gemaakt zijn dat het opgeven van een (geldig) e-mail adres bij het kopen van het product niet verplicht is, en dat ze, door het opgeven van het e-mail adres, ongevraagde post over gerelateerde producten opgestuurd kunnen krijgen. E-mail adressen op een andere manier verzamelen (bijvoorbeeld door ze slechts voor bevestiging van een order te vragen ofzo) mag je niet gebruiken voor marketing doeleinden, want daar hebben we het hier over.

 

Het is dus heel belangrijk om dit goed te doen bij de verkoop van een product. Zoals Vossie al aangeeft is een bericht naar bestaande klant de meest effectieve marketing.

 

@baskie: het aantal maakt helemaal niets uit

 

@SanderVh: regelgeving op het internet is strenger dan bij bellen. Dat er geen "mailmeniet" register bestaat is niet relevant. Een dergelijk register zou trouwens averechts werken: je maakt bekend dat je een e-mail adres hebt (je telefoonnummer staat al in een telefoonboek, je e-mail adres niet)

 

@Jasper Coolen: het is geen persoonlijk bericht. Het wordt immers naar meerdere mensen gestuurd. Zelfs als het niet geautomatiseerd wordt (wat je natuurlijk wel doet), dan nog is het geen persoonlijke mail alleen maar omdat je de naam van de geadresseerde kent, en een product dat hij heeft aangeschaft.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal met je eens, helaas kan ik de uitleg niet meer vinden via google. Maar er werd duidelijk omschreven dat een persoonlijke email naar bestaande klanten wel is toegestaan.

 

Een aanhef met de juiste naam, maakt in mijn ogen een brief persoonlijk en doelgericht.

 

Bovendien wordt er duielijk omschreven:

Onder spam verstaat men unsolicited bulk e-mail, oftewel e-mail die in grote hoeveelheden ongevraagd worden verzonden.

 

Omdat de e-mail een unieke aanhef heeft en dus per stuk verstuurd wordt voldoet de mail niet aan de 2 eisen waar SPAM aan moet voldoen namelijk, de grote hoeveelheid.

 

Consuwijzer.nl:

Soms is het versturen van spam niet verboden. Hebt u iets bij een bedrijf gekocht? Of hebt u andere zaken gedaan, bijvoorbeeld een busje gehuurd? En hebt u toen uw e-mailadres gegeven aan het bedrijf? Dan mag dit bedrijf u berichten sturen. Zelfs als u toen voor zo'n bericht niet duidelijk toestemming hebt gegeven.

 

Bovendien zegt de OPTA zelf:

13. Wat is ‘een klantrelatie’?

 

 

Er kan sprake zijn van een klantrelatie als er een product of dienst is verkocht. Dit is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. U hoeft een klant niet vooraf om toestemming te vragen, als u hem een bericht wilt versturen met een commercieel, charitatief of ideëel karakter. Zie ook vraag 6.

 

 

 

14. Wanneer is er sprake van een ‘soortgelijke dienst’ of een ‘soortgelijk product’?

 

 

Om te bepalen dat er sprake is van een soortgelijke dienst of een soortgelijk product moet gekeken worden naar de klant (ontvanger van het bericht). Is het voor deze klant logisch dat hij of zij na de koop van product X, over het product Y een bericht ontvangt? Of er sprake is van soortgelijkheid zal per geval in de juiste context moeten worden beoordeeld.

 

 

 

15. Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming?

 

 

Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer worden verkregen, moet de klant wel de mogelijkheid krijgen om het ontvangen van ongevraagde berichten te weigeren.

 

 

 

16. Kan ik het e-mailadres van iemand die informatie heeft opgevraagd (of van een prospect) op de verzendlijst plaatsen ten behoeve van het verzenden van bijvoorbeeld een nieuwsbrief?

 

 

Nieuwsbrieven (of andere berichten) kunnen alleen zonder expliciete toestemming worden verstuurd als er sprake is van een klantrelatie. Bij het vragen van informatie of bij het benaderen van een prospect is er nog geen sprake van een koop van een product of van een dienst. Dus zal expliciete toestemming moeten worden gevraagd voordat de nieuwsbrief verzonden kan worden.

Link naar reactie
  • 0

Jasper,

 

Heb je laatst je SPAM folder al eens ingekeken? Vrijwel alle SPAM mails gebruiken een persoonlijke aanhef. Vaak fout natuurlijk, want geautomatiseerd. Maar als hij toevallig goed is, dan is het plots toegestaan?

 

En vaak is het geen toeval, de juiste aanhef wordt door verkopers van e-mail adressen (ja, die bestaan) er keurig bijverkocht.

 

Nee, een persoonlijke e-mail is echt iets anders dan een standaard mail waar je telkens een andere aanhef boven zet.

 

Link naar reactie
  • 0

Je valt 1 aspect van mijn aangedragen verhaal aan. De persoonlijk aanhef alleen zal niet voldoende zijn, daarom gaf ik ook aan dat de e-mail wel degelijk juiste informatie moet bevatten en dat het bovendien een klant moet zijn.

 

Sterker nog in onderbouw mijn stelling met verwijzingen, bij jou blijven het losse kreten, waardoor het meer lijkt op een mening dan een feit.

 

Ik zou graag zien dat je je verhaal onderbouwt met behulp van artikelen of uitleg van de juiste instanties.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik begrijp nu dat, ook al is het een klant dan moet dus wel vooraf de mogelijkheid hebben gehad om bezwaar te maken tegen gebruik van het e-mail adres voor commerciële doeleinden.

 

https://www.spamklacht.nl/ik-verzend-elektronische-berichten/telecommunicatiewet/

 

Je mag bestaande klanten mailen:

mits bij de verkrijging van de contactgegevens aan de klant duidelijk en uitdrukkelijk de gelegenheid is geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens

 

Als dat dus niet gebeurt is is het dus zaak dat eerst voor elkaar te krijgen.

BOOKZO. Maakt verhuren makkelijk! Bookzo.nl

Link naar reactie
  • 0

Je valt 1 aspect van mijn aangedragen verhaal aan. De persoonlijk aanhef alleen zal niet voldoende zijn, daarom gaf ik ook aan dat de e-mail wel degelijk juiste informatie moet bevatten en dat het bovendien een klant moet zijn.

 

Sterker nog in onderbouw mijn stelling met verwijzingen, bij jou blijven het losse kreten, waardoor het meer lijkt op een mening dan een feit.

 

Ik zou graag zien dat je je verhaal onderbouwt met behulp van artikelen of uitleg van de juiste instanties.

 

Klopt, ik haal 1 aspect van jouw verhaal aan. De rest stond al in het eerste deel van de reactie.

 

Jon van Dorsten slaat de spijker op zijn kop: de vraag is onder welke voorwendselen je het e-mail adres hebt verkregen. Heeft de klant daarbij de gelegenheid gehad om aan te geven dergelijke mails niet te willen ontvangen?

 

De onderbouwing van dit verhaal is al gegeven in dit draadje, Jon heeft het er ook weer bijgezet.

 

Resumerend:

- een ongevraagd bericht over een soortgelijk product als wat eerder gekocht is mag, mits het e-mail adres op de juiste manier verkregen is.

- een persoonlijk, individueel bericht over bijvoorbeeld leverdatum van het gekochte product, of een later geconstateerd gebrek aan het product, mag altijd

- dit laatste is een interpretatie van mij van de regels

- uiteraard zijn er dan nog grijze gebieden (bijvoorbeeld: dit is een geconstateerd gebrek, dat je kan verhelpen door de nieuwe versie te kopen. Volgens mij mag dit ook niet, maar maak dit duidelijk wanneer je om een e-mail adres vraagt).

 

Link naar reactie
  • 0

In essentie komt het er op neer dat je bij het verkrijgen van het emailadres de optie moet bieden om geen informatie te ontvangen, waardoor het niet aanvinken van die optie gelijk staat aan toestemming.

 

Voordat deze nieuwe regels van toepassing waren is dat in veel gevallen niet gebeurd waardoor we allemaal vlak voordat het geheel in werking ging van die mailtjes kregen waarbij allerlei kansloze bedrijfjes nog even probeerden alsnog die toestemming te krijgen om je te kunnen spammen. ;)

 

Dus - als je ooit toestemming hebt gekregen die voldoet aan deze nieuwe regels, dan mag het, ook als dat ver voor de invoering was. Zo niet, dan moet je alsnog toestemming zien te krijgen, en daar mag je niet per email om vragen.

Link naar reactie
  • 0

 

Het gaat om 75-100 klanten, bestaande gebruikers van jouw product. Als het geen compleet insignifcant product is, zou ik gewoon een mail sturen waarin je op een persoonlijke manier uitlegt dat je een mogelijk interessante nieuwe variant hebt. Voeg daar gerust aan toe dat je mensen niet wil lastig vallen (met een link naar een afmelding), maar dat deze info mogelijk van belang is. De kans dat iemand zich dan alsnog gata beklagen is te verwaarlozen. En de kans dat je de spampolizei in je nek krijgt, is al helemaal minimaal.

 

Ik zou het gewoon doen.

 

En in mijn bestelprocedure iets opnemen over mail.

 

Stel trouwens dat het een recall van een potentieel gevaarlijk product is. Mag je dan je bestand ook niet mailen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.