• 0

DGA vs sociaalverzekeringsplichtig

Ik heb heel veel op het forum gelezen over de socialeverzekeringsplicht, echter heb ik niet kunnen vinden wat de consequenties zijn als het UWV een DGA als verzekeringsplichtige ziet. Vandaar mijn vraag.

 

Situatieschets:

 

Ik word binnenkort DGA in de hoofd BV met een belang van 10%. De overige aandeelhouders (3 x) hebben 30%.

Ik wil een beheer BV oprichten en heb afgesproken op basis van management fee te gaan werken.

 

Aangezien er conform de uitgegeven aandelen een machtsverhouding bestaat kan ik tegen mijn wil ontslagen worden.

Nu ga ik indienst van mijn eigen beheer BV en ben ik op papier DGA in de hoofd BV. Word ik nu gezien als werknemer door het UWV? Zo ja, is dit dan van de hoofd BV of van mijn beheer BV?

Wat zijn de (financiele) consequenties (voor en nadelen) als ik volgens het UWV gezien wordt als werknemer, voor zowel mijzelf als voor de hoofd BV?

 

Startersvragen:

Zijn er naast de AOV verzekering nog andere belangrijke persoonlijke verzekeringen die ik moet afsluiten, zo ja, welke kunnen jullie me aanraden?

Zijn er specifieke verzekeringen die ik moet afsluiten voor de beheer BV?

 

Alvast bedankt,

Bob07

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Bob

 

Je bent gewoon verplicht verzekerd. De andere aandeelhouders kunnen jouw managementovereenkomst opzeggen en dus kun je jouw ontslag niet tegenhouden. Daar doet een eigen holding niets aan af.

 

Je bent in loondienst van jouw Holding en sociaal verzekerd via de werk BV.

 

Ik ga geen antwoord geven op welke verzekeringen je allemaal kunt sluiten. De juiste vraag is:

"welke risico's loop je, welke kun je zelf dragen en wat moet je verzekeren?"

 

Ga eens op de koffie bij HL-er Norbert Bakker.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Wat betekent dit concreet in relatie tot mij vraag:

Wat zijn de (financiele) consequenties (voor en nadelen) als ik volgens het UWV gezien wordt als werknemer, voor zowel mijzelf als voor de hoofd BV?

 

Klopt het dat, omdat ik verplicht verzekerd ben, de financiele last op de werk BV komt? Of zijn hier voor mijn Holding ook kosten aan verbonden?

 

Mijn vraag t.a.v. de verzekering was kennelijk te breed. Ik zal mij richten op dit topic.

Moet ik nog een AOV afsluiten, of loopt dit nu via de werkgever / UWV? Ofwel, wat valt er onder de noemer "verplicht verzekerd".

 

Dank,

Bob

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Bob

 

Verplicht verzekerd maakt jou een werknemer als elk ander. Dus recht op WIA en WW. Let er wel op dat aan beiden maxima verbonden zijn qua inkomen. Verdien je 100K en heb je bijv. als structureel inkomen 60K nodig, dan is de WW van 33K te weinig en kun je ervoor kiezen om een aanvullende AOV te sluiten.

 

De kosten voor de sociale verzekeringsplicht komen in de werk BV. Jouw holding BV heeft daar geen extra lasten aan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De kosten voor de sociale verzekeringsplicht komen in de werk BV. Jouw holding BV heeft daar geen extra lasten aan.

 

groet

Joost

 

Joost,

 

Even inhakend hierop:

Over welke grondslag worden de premies van de werknemersverzekeringen berekend in de werk-BV?

Is dat het bruto loon dat TS in de holding geniet of ter hoogte van de management fee vergoeding?

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klinkt wel een beetje als "wel de lusten maar niet de lasten" voor mij.

 

Hoezo? Reken er maar op dat de andere aandeelhouders in de werk BV dit in mindering zullen brengen op jouw managementfee.

 

Over welke grondslag worden de premies van de werknemersverzekeringen berekend in de werk-BV?

Is dat het bruto loon dat TS in de holding geniet of ter hoogte van de management fee vergoeding?

 

Salaris uiteraard. Het UWV zal er ook vanuit gaan dat de DGA het fictief loon respecteert

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 288 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.