• 0

Zakelijke auto uit zaak ontrekken

All,

 

Ik heb in 2008 mijn toenmalige privé auto ingebracht in mijn eenmanszaak. (Dus geen btw betaald over de auto)

Deze heb ik voor de toen geldende dagwaarde op de balans gezet (5000 euro)

Deze auto heb ik voor de IB zakelijke en voor de OB Particulier.

Nu wil ik deze auto weer terug naar mijn privé.

De auto is recentelijk door een dealer (Op mijn verzoek getaxeerd op 1250 euro).

 

Hoe ga ik de onttrekking van deze auto uit de zaak nou opnemen in de boekhouding.

 

1) Een privé onttrekking van 1250 euro

2) Een boekverlies ter grote van Boekwaarde - 1250 euro

 

Hoe gaat de waarde van de auto van de balans verdwijnen.

 

Iemand tips

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

TS bedoelt denk ik boekwaarde - (minus) 1250 (=3750) :)

 

Kan je uberhaupt wel een ander etiketje plakken op de auto? Dat kan je toch maar 1 keer bij de aanschaf bepalen ?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

@Yannick, ja dat bedoelde ik inderdaad.

@Yannick en StevenK: Het gaat er om dat ik een vervangingsinvestering heb gedaan. Dit wil zeggen een andere auto heb gekocht, gezien de auto die ik uit de zaak wil halen economisch allang is afgeschreven.

 

Bij vervangingsinvestering kan her etikettering toch altijd.

Link naar reactie
  • 0

Heretikettering kan wegens bijzondere omstandigheden. Hieronder vallen volgens de heersende literatuur een ingrijpende wijziging in de aard van het gebruik en een ingrijpende wijziging in de verhouding van het voor zakelijk en voor privé-doeleinden gebezigde deel van een zaak.

 

Aanschaf van een vervangend bedrijfsmiddel is dus op zich geen reden, maar wel het niet meer zakelijk gebruiken van de oude auto.

 

Ik neem aan dat je ook hebt afgeschreven op de auto? Je onttrekt de auto tegen WEV, dus 1250 (in feite de verkoopopbrengst, je "verkoopt" de auto aan jezelf). Je boekresultaat is dus 1250 -/- boekwaarde.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Viskus,

 

Indien je de auto wilt vervangen ga je het dus niet meer voor de onderneming gebruiken. Als het voor de IB de auto als ondernemingsvermogen is gelabeld is het doorverkoop belast, tenzij je het eerst overhevelt naar je prive. Dit kan je doen door een brief ter schrijven naar je regiokantoor met de mededeling dat de auto niet meer zakelijk wordt gebruikt.

 

Vervolgens kan je het als priveontrekking in je balans verwerken:

 

Priveopname 1250

Boekverlies 3750

Aan auto 5000

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.