• 0

Inbreng BV; 2009 of 2010 staken?

Hoi,

 

Ik ben nieuw hier en heb wat rondgezocht, maar kan geen helder antwoord vinden op mijn (misschien wat domme) vraag.

 

Ik ben bezig om met terugwerkende kracht een BV op te richten per 1 januari 2010. Mijn eenmanszaak wordt daarin ingebracht. Mijn vraag:

Moet ik nu in mijn IB 2009 al stakingswinst nemen? (en balans dus leeg per 31/12). Of moet ik een 'gewone' aangifte als elk jaar doen en in 2010 een staking in aanmerking nemen?

 

Het gaat om ruisende inbreng. Belaste meerwaarde zo'n € 20.000. Nu aangeven of volgend jaar?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens de Hoge Raad wordt bij een inbreng met (goedgekeurde) terugwerkende kracht tot 1 januari de stakingswinst in het oude jaar genoten, namelijk vóór 1 januari 00.00 uur. Dus in 2009 al stakingswinst nemen. Er is overigens ook (hele oude) jurisprudentie waarbij de inbreng plaatsvond per eerste werkdag - 1 januari is geen werkdag, en goedkoopmansgebruik verplicht dan niet om al in het oude jaar winst te nemen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dag Piet

 

Is voor de stakingswinst ook een lijfrente bedongen bij de nieuwe BV?

 

Als je de stakingswinst in de IB 09 aangeeft, zorg dan ook dat je in die aangifte de lijfrentepremie als stakingslijfrente aftrekt. Vervolgens moet vóór 1 juli 2010 de lijfrenteovereenkomst met de BV opgesteld en getekend zijn en moet administratief de omzetting van de stakingswinst in een lijfrente bij de BV vastliggen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.