Ga naar inhoud
  • 0

Hotel overname

Hallo,

ik heb een vraag over het volgende;

Mijn man en ik zouden graag een kleinschalig (eco) hotel overnemen op de Nederlande Antillen. He tgaat hierbij om een klein hotel met een erg goede naam en een hoge bezettingsgraad. Er wordt 450.000 euro gevraagd voor de gebouwen, de inventaris en de goodwill. De opbrengst over het vorige boekjaar is ongeveer 200.000 euro.

Wij hebben momenteel allebei een goeie baan in het bedrijsleven en verdienen samen ongeveer 200.000 euro op jaarbasis. We hebben ongeveer 50.000 euro spaargeld. Mijn man heeft de hogere hotelschool gedaan en heeft dus ervaring op dit gebied.

Mijn vraag is in hoeverre de bank bereid is om een lening te geven voor een dergelijk bedrijf. Ik begrijp dat er meer gegevens nodig zijn om een schatting te doen maar heeft het uberhaupt zin voor ons om te gaan praten met de bank over een dergelijk project?

Een tweede optie zou zijn dat een van ons blijft wonen&werken in Nederland voor het eerste jaar om zo een vast inkomen te generen. Is dit iets waar banken voor open staan?

Alvast hartelijk bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Elke hier,

Mijn ervaring is dat veel banken niet 'over de grens' willen financieren. Dit heeft te maken met onbekendheid met de lokale markt, minder zicht / conctrole op het onderpand, etc

Bij horeca geldt overigens zowiezo dat financiers een belangrijk deel 'eigen geld' willen zien, waarbij een eigen aandeel 50% of 60% niet gek is.

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Een Nederlandse bank zal niet snel financieren. Een lokale bank wellicht wel, omdat deze het hotel, de omgeving, de potentie en de markt kent. Dan nog zullen jullie een fors stuk eigen vermogen dienen mee te nemen, zoals Elke al zei.

Andere vraag: hebben jullie onderzocht hoe de vraagprijs van 450.000 euro is bepaald? Welke waardering ligt hieraan ten grondslag? Hebben jullie inzicht in die waardering/taxatie/boekenonderzoek?

Wat versta je onder opbrengst: brutomarge? ebitda? nettowinst? Met andere woorden: voordat je met een bank gaat praten zou je die zaken op een rij moeten hebben. En wellicht hebben jullie dat ook al. In dat geval: veel succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.