• 0

Sponsoring Aftrekbaar?

Ik heb overal gezocht, maar ik kan niet echt het antwoord vinden of de situatie verschilt iets van de mijne. Vandaar dat ik het hier vraag ;)

 

Ik heb een webshopje waarin ik prepaid kaarten verkoop aan gamers. Dit gaat om de Xbox 360 (spelcomputer) en World of Warcraft (PC-spel). Nu ben ik gevraagd door een groepje gamers of ik hen wil sponsoren. In ruil voor reclame via hun website en wat community's en fora lever ik dan tien codes voor noppes. Dit wil ik uiteraard graag doen, maar ik ben niet bepaald rijk en iedere euro die binnen komt is enorm welkom.

 

De tien codes koop ik in voor €18,00 per stuk, in totaal dus €180. Inclusief BTW betaal ik dus €214,20. De reclame die zij daarvoor in ruil maken, is zeer welkom. Het richt zich precies op mijn doelgroep en ik verwacht wel wat groei hierdoor. Is er in deze situatie mogelijkheid om de kosten, die ik maak (€214,40), volledig of gedeeltelijk af te trekken? En, zo ja, hoe doe ik dit?

 

Alvast enorm bedankt voor het lezen en ik hoop op een aantal bruikbare antwoorden.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Stefan Verloo

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je precies met aftrekken van de belasting? Ergens zijn het gewoon kosten?

 

Je bedoelt dus dat de BTW gewoon als voorbelasting gezien kan worden? Dat lijkt mij wel ja. Maar is dit niet te zien als investering in mijn bedrijf? En volgens mij zijn investeringen volledig af te schrijven... of zit ik hier nu verkeerd?

Link naar reactie
  • 0

Je zit sowieso onder de grens waarop iets gezien wordt als investering dus dat lijkt me ook niet van toepassing. Het zijn gewoon kosten die je maakt, dus die btw kan je sowieso verrekenen lijkt mij. Verder zijn het, maar dat moeten experts maar even zeggen, gewoon kosten. Marketingkosten o.i.d. kan je het onder boeken om je voorraadsaldo goed te krijgen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Zonder het nodeloos ingewikkeld te maken: die codes koopt hij in en zijn dus al verrekend als inkoop. Je kan dan niet misgelopen inkomsten nog eens boeken als kosten. Maar wat gebeurt er op je balans? De voorraad neemt af, en....

 

Als de codes als voorraad geboekt zouden zijn, dan dienen ze hiervan afgeboekt te worden en als tegenboeking op de sponsoringkosten te worden geboekt.

 

Als de codes als inkoop (in de V&W-rekening) zijn geboekt, dan dienen ze hiervan afgeboekt te worden en te worden overgeboekt naar de sponsoringkosten.

 

------------------------------------------------------------

Overigens dien je mijns inziens BTW af te dragen over het bedrag van de sponsoring ad. €180,--. Ofwel, je kunt de voorbelasting aftrekken, maar dient een gelijk bedrag af te dragen omdat de sponsoring voor de wet OB ook een (belaste)levering is.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Okay, ik koop 10.000 schuimblokken in. Een honderdtal geef ik kado aan de lokale voetbalclub De Schuimblokes. Da's sponsoring. Nou moet ik dus mijn inkoopkosten verlagen met de kosten van 100 stuks en mijn sponsorkosten verhogen met het equivalent? Hmmm. Dat bevordert de transparantie niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Okay, ik koop 10.000 schuimblokken in. Een honderdtal geef ik kado aan de lokale voetbalclub De Schuimblokes. Da's sponsoring. Nou moet ik dus mijn inkoopkosten verlagen met de kosten van 100 stuks en mijn sponsorkosten verhogen met het equivalent? Hmmm. Dat bevordert de transparantie niet.

 

Volgens mij bevordert dit de transparantie juist wel. Doe je dit niet, dan klopt je inkooppercentage niet meer ,immers tegenover de verkoop (10.000 -/- 100 = 9.900 stuks) staat een te hoge inkoop (10.000 stuks), en je ziet de sponsoractie niet terug in je jaarrekening (immers op de post sponsoring zijn geen kosten geboekt).

Link naar reactie
  • 0

 

Okay, ik koop 10.000 schuimblokken in. Een honderdtal geef ik kado aan de lokale voetbalclub De Schuimblokes. Da's sponsoring. Nou moet ik dus mijn inkoopkosten verlagen met de kosten van 100 stuks en mijn sponsorkosten verhogen met het equivalent? Hmmm. Dat bevordert de transparantie niet.

 

Krijg jij nooit schuimblokken die onverkoopbaar blijken door waterdamp?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.