• 0

Brainstorm sessie meer FCL zendingen vanuit China

Goedemiddag,

 

Heb een uitdagende case voor me gekregen en ben aan het brainstormen, hopelijk hebben jullie nog een paar goede ideeen, thinking out of the box is meer dan welkom

 

Probleemstelling:

Er zijn in China meerdere fabrieken en meerdere laadhavens waar onze goederen vandaan komen. Wanneer een bepaald (of een X aantal) aantal producties afgerond zijn, worden deze verscheept. Tussen ons en de fabriek zit nog een zeevracht vervoerder.

 

Doordat we veel volume hebben, maar de goederen uit verschillende fabrieken / laadhavens naar NL verscheept worden, hebben we veel minder FCL zendingen dan we zouden willen. Hoe kunnen we het percentage FCL zendingen verhogen.

 

Hieronder een lijstje van mijn eigen ideeen, met de daarbij behorende nadelen, het voordeel van elk idee is wel duidelijk, namelijk meer FCL zendingen

 

Hierbij het lijstje:

Oplossing 1)

Combineren van zendingen uit verschillende fabrieken met dezelfde laadhaven.    

Nadeel:

Veel uitzoek werk, zelf planning maken, lastig te combineren met leverdatum klant

 

Oplossing 2)

Magazijn in China opzetten en orders verzamelen, deze vervolgens als FCL verschepen

Nadeel:   

Afstand te groot om sturing te kunnen geven aan het magazijn, zijn er goede faciliteiten?.

Goederen komen uit verschillende delen van China er zullen kosten gemaakt moeten worden om dit in het magazijn te krijgen

 

Oplossing 3)

FCL containers van te voren huren, indien lege ruimte verhuren aan anderen   

Nadeel:

Bent niet meer met core business bezig, grote kans op vervoeren van lucht, geen netwerk.

 

Oplossing 4)

Opslag bij zeevracht vervoerder   

Nadeel:

Meer handling dus meer kans op schade / vermissing

Extra opslag kosten

 

Oplossing 5)

Grotere bulk partijen bestellen en deze in NL ompakken naar de behoefte van de afnemer

Nadeel:

Kosten voor ompakken in NL zijn vele malen hoger dan de goederen in juiste hoeveelheden te laten produceren / verpakken in China

   

Hopelijk hebben jullie nog wat goede ideeen waarop ik kan voort borduren...

 

Thnx!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zeker een moeilijke vraagstelling.

 

Een optie zou zijn om met een grote vervoerder om de tafel te gaan zittin die een uitstekend netwerk heeft en opslag in de meeste (grotere) havens in China.

 

Ik denk dat zij heel goed een totaaloplossing voor deze "probleemstelling" kunnen aanbieden voor langere tijd en tegen zeer redelijk tarief. (tijdelijke) Opslag in China is niet duur en een vervoerder van kaliber kan het hele proces goed managen.

 

Het lijkt mij, zoals je zelf al een beetje aangeeft, geen oplossing in detail dit vervoers probleem qua efficientie zelf op te gaan lossen en te beheren. Uiteindelijk zal de expiditeur dit goedkoper en effectiever doen.

 

Hiernaast heb je met een langdurige overeenkomst enige prioriteit in hun systeem voor garantie qua levertijden etc.

 

Misschien helpt het, je hebt er duidelijk al goed over nagedacht.

 

Link naar reactie
  • 0

Dennis,

 

Er zijn inderdaad diverse grote distributeurs/logistieke bedrijven die voor redelijke prijzen een voorraad aan kunnen houden en de FLC lading kunnen verzorgen. Echter raad ik je aan, afhankelijk van de fluctuatie in de voorraad, regelmatig fysiek te gaan controleren waar alles staat en of ze dit in het eigen voorraad beheer ook goed hebben genoteerd. Hiermee ben ik bij 2 logistieke bedrijven al tegenaan gelopen. De oplossing blijft er bovenop te zitten en er zelf naartoe te gaan ter controle.

 

Afhankelijk van de relatie met de leveranciers, zou je ervoor kunnen kiezen een voorraadpunt aan te houden bij 1 of 2 leveranciers. Nadeel: al je voorraad staat bij de leverancier waardoor ze je met de rug tegen de muur kunnen zetten.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.