• 0

Verrekening van persoonsgebonden aftrek

Volgens mijn aanslag 2002 (dat was een verliesjaar) kan de persoonsgebonden aftrek in volgende jaren verrekend worden. Ik heb daar nooit iets van gezien. Had ik daar om moeten vragen? Voor 2003 (ook een verliesjaar) kreeg ik in 2004 vanzelf een TBU beschikking. Dat ging dus wel goed. Maar 2002 hangt dus nog. Wat moet hier gebeuren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Dag Amellau

 

Je moet even onderscheid maken tussen de volgende zaken:

 

- verlies uit onderneming;

- restant aftrekbaar persoonsgebonden aftrek;

- de TBU.

 

Als je in 2002 een negatief inkomen uit onderneming had, dan zal de persoonsgebonden aftrek in dat jaar niet verrekend worden. Die schuift dan door naar de toekomst. Het verlies uit onderneming valt in de verliescompensatie (zie jouw andere vraag op HL).

 

Als je in 2003 ook een negatief inkomen had, dan schuift de persoonsgebonden aftrek van 2002 door naar 2004. Daar heeft de TBU (tegemoetkoming buitengewone uitgaven) niets mee van doen.

 

Het restant persoonsgebonden aftrek 2002 neem je mee in de eerste aangifte waarin jouw inkomen uit werk en woning positief is. Dat moet je inderdaad aangeven in de aangifte over dat jaar. Daar is zelfs een aparte vraag voor in het programma (onder aftrekposten: "restant persoonsgebonden aftrek over vorige jaren").

 

De TBU ziet enkel op aftrek van ziektekosten in een jaar waarin je sowieso al zo weinig belasting betalen moet, dat de aftrek ziektekosten (deels) niet van invloed is op je belastingteruggave. Daarvoor is een aanvullende teruggave in het leven geroepen die los van het belastbaar inkomen of andere belastingjaren uitgekeerd wordt.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.