• 0

wanneer is het nou zakelijk km?

ik ben al sinds 2 jaar een zzp'er in koerierdienst,

ik weet wat ik met alle administratie moet doen maar 1 ding is voor mij raadsel gebleven.

de km vergoeding en zakelijk rijden...

 

gemiddeld rij ik als koerier in mijn eigen bestelbus (lease) samen met woon-werkverkeer totaal 650 km voor mijn zaak,

dus maandelijks komt het uit ongeveer 13000 zakelijk gereden km's.

 

dus dat komt op km vergoeding 0,19x13000 = E 2470,- per maand....zou ik dit van belastingdienst terug krijgen? mijn maandelijkse factuur met het btw die aan een klant geef is ongeveer 650 a 800 euro aan btw.

 

U rijdt in uw eigen auto

 

U mag € 0,19 per kilometer van uw opbrengst aftrekken voor de zakelijke ritten die u met uw eigen auto maakt. Ook als u de auto huurt, mag u € 0,19 per zakelijk gereden kilometer van uw opbrengst aftrekken. Gevolgen voor de btw

Als uw auto privévermogen vormt, kunt u geen btw aftrekken bij de aankoop. Wel mag u de btw op onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten aftrekken voor zover u de auto voor uw onderneming gebruikt. Voor de berekening van het privégebruik geldt het volgende. Als het privégebruik niet uit uw administratie is af te leiden, mag u 75% van de voorbelasting op die kosten aftrekken. Als u de auto niet alleen voor belaste handelingen maar ook voor vrijgestelde handelingen gebruikt, dan geldt dat aftrekpercentage voorzover u de auto gebruikt voor belaste handelingen. U hoeft geen btw te betalen als correctie voor het privégebruik.

 

dit is wat de belastingdienst zegt.

 

ik heb vandaag nog belastingdienst gesproken

die zegt dat die zakelijke km helemaal niks met omzetbelasting en/of met btw te maken heeft maar bij inkomsten belasting en wat ik hierboven lees is het ander verhaal...

heb ik de man aan de telefoon verkeerd begrepen en hier bovenste bericht of heb heeft dat man duidelijk gemaakt?

 

als dat zo is krijg ik dan bij inkomsten belasting heel veel terug eind van het jaar?

het is me 1 grote raadsel!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
als dat zo is krijg ik dan bij inkomsten belasting heel veel terug eind van het jaar?

 

Ik zou er niet op rekenen - je kunt namelijk alleen maar iets terug krijgen dat je al eerder betaald hebt. Vandaar het woordje 'terug'.

 

De kilometervergoeding zijn zakelijke kosten, en die kun je dus in mindering brengen op je omzet om zo je winst te drukken. Da's alles.

Link naar reactie
  • 0

als dat zo is krijg ik dan bij inkomsten belasting heel veel terug eind van het jaar?

 

Ik zou er niet op rekenen - je kunt namelijk alleen maar iets terug krijgen dat je al eerder betaald hebt. Vandaar het woordje 'terug'.

 

De kilometervergoeding zijn zakelijke kosten, en die kun je dus in mindering brengen op je omzet om zo je winst te drukken. Da's alles.

dus het is gewoon zo om btw te verminderen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.