• 0

Auteursrecht - E-book printen

Stel dat ik een e-book koop via een webwinkel, is het dan een probleem als ik deze uitprint voor eigen gebruik?

 

Ik denk dat dit hetzelfde is als een DVD branden voor eigen gebruik, en dat dit dus geen probleem is.

Maar stel dat een vriend van mij een e-book heeft; ik print dit voor hem uit en in ruil daarvoor krijg ik een onkostenvergoeding.

 

Mag dit dan? Moet ik mij dan nog afvragen hoe hij aan dit e-book gekomen is?

Vindt er geen schending van het auteursrecht plaats omdat het product in ander format wordt ''doorverkocht''?

 

Stel dat het niet mag, ligt de verantwoordelijkheid dan bij mijn vriend of bij mij?

 

Uiteraard stel ik het zeer op prijs als iemand een juridisch onderbouwd antwoord kan geven.

 

Ik ben benieuwd.

 

Met vriendelijke groet,

Niels

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste mensen,

 

Aangezien er mij dunkt genoeg argumenten zijn aangedragen om dit idee in de doofpot te doen laat ik het hierbij.

Toch wil ik de discussie nog even op een ander punt doorzetten, wellicht moet het dan naar een ander sub-forum worden verplaatst.

 

De vraag die bij mij speelt is namelijk: "Wat had ik beter kunnen doen in de omgang met dit idee?"

En vooral: "Hoe weet ik wanneer een idee wel of niet het proberen waard is?"

 

Ik heb mijn vermoedens dat dit al eerder is besproken op HL, dus ik zal de zoek functie nog even gebruiken..

 

Hartelijk bedankt in ieder geval voor alle feedback.

 

Met vriendelijke groet,

Niels

 

PS: Als er hier iemand is die denkt dat ik het idee hier te VROEG laat vallen, laat dat dan (met reden waarom) weten.

 

Link naar reactie
  • 1

Misschien kun je wel buitenlandse uitgaven binnen Nederland gaan afdrukken en verzenden. Of ook weer andersom, dat je Nederlandse uitgaven lokaal in het buitenland kunt laten printen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een interessante suggestie Hughio, bedankt daarvoor.

 

Om even de nodige stappen langs te gaan, dan zou ik dus allereerst de licentierechten van de auteur/uitgeverij van het producten moeten nagaan. Dan de eventuele auteursrecht wetgeving in het land van herkomst en geldt dan ook nog de wetgeving qua auteursrecht in Nederland?

 

Sorry dat ik wederom van die simpele vragen stel. Ik ben een echte beginner op juridisch gebied - en eigenlijk wel meer gebieden. Ik ga mijn vriend Google in ieder geval even raadplegen.

 

Bovendien is de suggestie bijzonder interessant, aangezien ik eerlijk gezegd al een aantal buitenlandse uitgevers op het oog had. (voor de affiliate marketeers onder ons, denk aan een bedrijf als Clickbank...)

Link naar reactie
  • 0

Met een land van herkomst heb je volgens mij niets van doen als je Nederlandse rechten zou kunnen verkrijgen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

PS: Als er hier iemand is die denkt dat ik het idee hier te VROEG laat vallen, laat dat dan (met reden waarom) weten.

 

 

Je krijgt een ideetje en onderzoekt dat amper voordat je het aan dit forum voorlegt. De issues rond rechten, technologie en distributie zijn makkelijk op te sporen. Je hebt je amper in printing-on-demand verdiept. Je onderschat het werk in het verkrijgen van rechten. En je veronderstelt dat een e-book zomaar per mail verzonden kan worden. Gevolg is dat je simpel huiswerk aan anderen overlaat.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

U heeft gelijk. Ik had mij inderdaad meer kunnen verdiepen voordat ik dit forum raadpleegde.

 

Aan de andere kant zie ik dit forum ook als een uitstekend feedback & research platform waar ik goede meningen en verwijzingen kan krijgen van mensen met ervaring en kennis.

 

Bedankt voor de feedback.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.