• 0

Auteursrecht - E-book printen

Stel dat ik een e-book koop via een webwinkel, is het dan een probleem als ik deze uitprint voor eigen gebruik?

 

Ik denk dat dit hetzelfde is als een DVD branden voor eigen gebruik, en dat dit dus geen probleem is.

Maar stel dat een vriend van mij een e-book heeft; ik print dit voor hem uit en in ruil daarvoor krijg ik een onkostenvergoeding.

 

Mag dit dan? Moet ik mij dan nog afvragen hoe hij aan dit e-book gekomen is?

Vindt er geen schending van het auteursrecht plaats omdat het product in ander format wordt ''doorverkocht''?

 

Stel dat het niet mag, ligt de verantwoordelijkheid dan bij mijn vriend of bij mij?

 

Uiteraard stel ik het zeer op prijs als iemand een juridisch onderbouwd antwoord kan geven.

 

Ik ben benieuwd.

 

Met vriendelijke groet,

Niels

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor het antwoord.

 

Dat zou jammer zijn als dat überhaupt niet mag. Met enige regelmaat print ik namelijk al een e-book, maar hierbij heb ik nog nooit een echte zakelijke insteek gehad.

 

Dat is ongeveer het idee inderdaad.

 

Met vriendelijke groet,

Niels

 

Link naar reactie
  • 1

Als het je al lukt. Ik kocht voor mijn dochter een uittreksel van een psychologieboek maar kon dat vervolgens alleen op mijn PC bekijken en niet uitprinten. Uit frustratie heb ik alles gewist. Ik heb haar er niet meer over gehoord dus ze had hem (achteraf) ook niet nodig.

 

Als je wel in staat bent een afdruk te maken voor eigen gebruik dan mag dat in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Hartelijk bedankt voor de reactie en zeker voor de gegeven link.

 

Hier heb ik namelijk naar mijn mening het antwoord gevonden, hoewel ik nog niet tot het einde ben gekomen van deze website.

 

Er staat namelijk het volgende:

 

"Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd, (...) de verveelvoudiging, welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van degene die de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft."

 

" De kopie mag in opdracht gemaakt worden, behalve bij muziek. "

 

Klopt het als ik de conclusie trek dat dit mag?

Link naar reactie
  • 0

Hier heb ik namelijk naar mijn mening het antwoord gevonden, hoewel ik nog niet tot het einde ben gekomen van deze website.

Toch maar even doorlezen ...

 

 

Een thuiskopie van geschriften (boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en dergelijke) is toegestaan. Echter, deze moet normaliter beperkt blijven tot een klein gedeelte van het werk.

 

Het aangehaalde artikel op iusmentis verwijst naar artikel 16b, lid 1 van de Auteurswet. De hierboven genoemde beperking, genoemd aan het einde van het artikel op iusmentis, komt voort uit lid 2 van datzelfde artikel uit de Auteurswet. Dus standaard is het kopiëren van een heel boek voor persoonlijk thuisgebruik niet toegestaan.

 

Als het goed is staat in elk e-book aangegeven wat je op het gebied van printen ermee kan/mag doen. In de meeste gevallen mag je het niet printen, in sommige gevallen wel voor eigen gebruik. Dat staat dus los van het feit of het - met al dan niet legale technische hulpmiddelen - mogelijk is om het uit te printen. Want uiteraard is niet alles wat kan, ook toegestaan.

 

Blijft de vraag of - wanneer het toegestaan is om het voor eigen gebruik te printen - je dat printen mag uitbesteden aan een derde, die hiervoor een vergoeding ontvangt. Wanneer je geld verdient aan het verveelvoudigen van een werk waar auteursrechten op rusten, is in de meeste gevallen een vergoeding aan de rechthebbenden verschuldigd.

 

Als je hier een handeltje van wilt maken - dat sowieso beperkt is omdat de meeste e-books niet geprint mogen worden - moet je misschien eerst eens contact opnemen met een uitgever.

 

Groet,

 

John

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien helpt het als je voor onze beeldvorming even wat gedetailleerder uitlegt wat je van plan bent.

 

Als je en masse e-books wilt gaan printen en die prints vervolgens weer wilt gaan verkopen kun je er zeker van zijn dat je problemen krijgt, bijvoorbeeld.

 

Beste Peter Bonjernoor,

 

De basis achter het idee is dat iemand zijn/haar ebook zou opsturen en deze dan geprint weer in de bus zou ontvangen.

 

Deze prints worden dus niet aan derden doorverkocht of iets dergelijks, maar alleen de dienst van het kopiëren wordt aan de mensen aangeboden.

Link naar reactie
  • 0

 

Een thuiskopie van geschriften (boeken, brochures, nieuwsbladen, tijdschriften en dergelijke) is toegestaan. Echter, deze moet normaliter beperkt blijven tot een klein gedeelte van het werk.

 

Het aangehaalde artikel op iusmentis verwijst naar artikel 16b, lid 1 van de Auteurswet. De hierboven genoemde beperking, genoemd aan het einde van het artikel op iusmentis, komt voort uit lid 2 van datzelfde artikel uit de Auteurswet. Dus standaard is het kopiëren van een heel boek voor persoonlijk thuisgebruik niet toegestaan.

 

Als het goed is staat in elk e-book aangegeven wat je op het gebied van printen ermee kan/mag doen. In de meeste gevallen mag je het niet printen, in sommige gevallen wel voor eigen gebruik. Dat staat dus los van het feit of het - met al dan niet legale technische hulpmiddelen - mogelijk is om het uit te printen. Want uiteraard is niet alles wat kan, ook toegestaan.

 

Blijft de vraag of - wanneer het toegestaan is om het voor eigen gebruik te printen - je dat printen mag uitbesteden aan een derde, die hiervoor een vergoeding ontvangt. Wanneer je geld verdient aan het verveelvoudigen van een werk waar auteursrechten op rusten, is in de meeste gevallen een vergoeding aan de rechthebbenden verschuldigd.

 

Als je hier een handeltje van wilt maken - die sowieso beperkt is omdat de meeste e-books niet geprint mogen worden - moet je misschien eerst eens contact opnemen met een uitgever.

 

Groet,

 

John

 

Beste John,

 

Hartstikke bedankt voor de reactie. Ik had de hele pagina doorgelezen, maar in mijn onzorgvuldigheid net het deel wat u heeft genoemd gemist.

 

Ik zal het advies tot mij nemen en contact opnemen met een uitgever. Ik twijfel echter over de behulpzaamheid van zo'n uitgever, gezien de belangenverstrengeling.

 

Ik betreur het ten zeerste, maar geef het niet op. Er moet toch een manier zijn waarop deze service aangeboden kan worden? Er zijn immers veel mensen die hiervan zouden kunnen profiteren.

 

Met vriendelijke groet,

Niels

 

Link naar reactie
  • 1

Er zijn immers veel mensen die hiervan zouden kunnen profiteren.

Als hier echt een markt voor is, zullen dan niet alle uitgevers binnenkort tegen een speciale prijs een combinatie aan gaan bieden van een e-book met de gedrukte uitgave erbij? Samen voor de prijs van ...

 

Over prijs gesproken, wat kost het jou om zo'n e-book te printen? Een willekeurige bestseller van zo'n 300 pagina's kost € 19,95 (+ 1,95 verzendkosten) en is dan keurig ingebonden. Wat kun jij bieden, wat kost je dat aan papier, printerkosten (afschrijving / onderhoud / inkt), inbindmateriaal, verpakkingsmateriaal en verzendkosten? Hoeveel tijd ben je bezig met één boek en wat is je uurloon? Wat wordt dan dus de prijs die ik aan jou betaal voor zo'n gedrukt e-book? Is het verschil voor mij groot genoeg om het boek niet gewoon te kopen in plaats van het jou te laten printen?

 

Niet bedoeld overigens om je te ontmoedigen ...

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn immers veel mensen die hiervan zouden kunnen profiteren.

Als hier echt een markt voor is, zullen dan niet alle uitgevers binnenkort tegen een speciale prijs een combinatie aan gaan bieden van een e-book met de gedrukte uitgave erbij? Samen voor de prijs van ...

 

Over prijs gesproken, wat kost het jou om zo'n e-book te printen? Een willekeurige bestseller van zo'n 300 pagina's kost € 19,95 (+ 1,95 verzendkosten) en is dan keurig ingebonden. Wat kun jij bieden, wat kost je dat aan papier, printerkosten (afschrijving / onderhoud / inkt), inbindmateriaal, verpakkingsmateriaal en verzendkosten? Hoeveel tijd ben je bezig met één boek en wat is je uurloon? Wat wordt dan dus de prijs die ik aan jou betaal voor zo'n gedrukt e-book? Is het verschil voor mij groot genoeg om het boek niet gewoon te kopen in plaats van het jou te laten printen?

 

Niet bedoeld overigens om je te ontmoedigen ...

 

Beste John,

 

Hartelijk bedankt voor de inhoudelijke reactie.

 

Het idee dat u oppert is inderdaad een mogelijkheid. Echter ben hoop ik dan (in de lange termijn) zelf deze dienst beter (en goedkoper) aan te kunnen bieden dan de uitgevers zelf.

 

De kosten die u noemt houden mij inderdaad ook bezig, echter is de optie dat u zelf het boek koopt en niet een digitale versie niet van toepassing. Dit komt namelijk omdat ik mij vooral wil focussen op de e-books waarvan de klandizie niet groot genoeg is dat uitgevers het interessant vinden hier een papieren versie van uit te geven.

 

Denk bijvoorbeeld aan boeken die geschreven zijn door professionals zoals bijvoorbeeld internet marketers en dergelijken.

Echter is de vraag van u daarmee niet beantwoord.

 

Vandaar ook dat ik getracht heb experts te benaderen met een aantal vragen omtrent de kosten en opbrengst. Ik wacht daarmee nog op antwoord.

 

Misschien dat een ander hier op Higherlevel.nl wel een juiste schatting van zou kunnen maken?

 

Met vriendelijke groet,

 

Niels

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Niels

 

Dus eigenlijk wil je iets gaan aanbieden wat in PDF door een derde beschikbaar gesteld is. Tja, riksky business.

 

Op grond van de Auteurswet ben je de vervaardiger van het werk een vergoeding verschuldigd indien hij ook instemt met de terbeschikkingstelling van zijn werk via jouw site.

 

Dan komt de vraag op of jij wel iets ter beschikking stelt en in hoeverre jij inbreuk pleegt op het auteursrecht. De site tv-dome.net streamt films en series gratis en zegt zelf niet de aanbieder te zijn omdat de content elders gehost wordt. Denk dan nog maar eens aan piratebay en p2p hosting...

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Een e-book is een licentie en daaraan zijn licentievoorwaarden verbonden. Daarin is - ongetwijfeld - opgenomen dat elke verveelvuldiging, door kopiëren of afdrukken, niet toegestaan is en dan heb je ook niets aan de thuiskopie regeling, want die geldt alleen wanneer er geen contractuele beperkingen zijn.

 

Je kunt een e-book wat dat betreft beter vergelijken met software dan met een boek.

Link naar reactie
  • 0

Dag Niels

 

Dus eigenlijk wil je iets gaan aanbieden wat in PDF door een derde beschikbaar gesteld is. Tja, riksky business.

 

Op grond van de Auteurswet ben je de vervaardiger van het werk een vergoeding verschuldigd indien hij ook instemt met de terbeschikkingstelling van zijn werk via jouw site.

 

Dan komt de vraag op of jij wel iets ter beschikking stelt en in hoeverre jij inbreuk pleegt op het auteursrecht. De site tv-dome.net streamt films en series gratis en zegt zelf niet de aanbieder te zijn omdat de content elders gehost wordt. Denk dan nog maar eens aan piratebay en p2p hosting...

 

groet

Joost

 

Beste Joost,

 

Inderdaad zou er een vergoeding worden gemaakt naar de auteur van het elektronische boek. Echter is het niet zo dat ik een product aan een derde beschikbaar stel. Het product blijft ten alle tijden ALLEEN in bezit van de oorspronkelijke eigenaar, maar ik zou deze dan voor de eigenaar op een professionele manier uitprinten (1 exemplaar) en terug sturen naar de eigenaar.

 

Wellicht dat er daarom ook een overeenkomst is te maken met de auteur (en dus bepalende factor qua auteursrechten) dat het boek wel door een onafhankelijk partij (mijn bedrijf) mag worden geprint voor eigen gebruik (de consument) in ruil voor een schappelijke vergoeding aan de auteur (en eventueel uitgever).

 

In die zin verschilt deze constructie dus aanzienlijk van p2p constructies en dergelijken.

 

Groeten,

Niels

Link naar reactie
  • 0

 

De basis achter het idee is dat iemand zijn/haar ebook zou opsturen...

 

 

Als je e-books kan opsturen, koopt niemand meer wat. ::)

 

Volgens mij is het idee niet helemaal duidelijk.

 

Juist e-books die niet op papier worden uitgebracht vanwege de beperkte klandizie zouden de optie krijgen om ook in geprinte vorm te worden geleverd.

 

Stelt u voor, u gaat naar een uitgever, bestelt een e-book en voor 5 euro extra krijgt u dit e-book naast digitaal ook geprint in een mapje thuis. En dit terwijl normaal gesproken dit boek alleen digitaal te verkrijgen was en u deze anders ZELF had moeten uitprinten.

 

Groeten,

Niels

 

Link naar reactie
  • 0

Een e-book is een licentie en daaraan zijn licentievoorwaarden verbonden. Daarin is - ongetwijfeld - opgenomen dat elke verveelvuldiging, door kopiëren of afdrukken, niet toegestaan is en dan heb je ook niets aan de thuiskopie regeling, want die geldt alleen wanneer er geen contractuele beperkingen zijn.

 

Je kunt een e-book wat dat betreft beter vergelijken met software dan met een boek.

 

Beste StevenK,

 

Inderdaad een goed punt. Ik denk daarom dat er wel mogelijkheden zijn als er een overeenkomst gemaakt wordt met een uitgever of schrijver van een e-book. Wat is jouw mening, zijn hier mogelijkheden in?

 

Met vriendelijke groet,

Niels

 

Link naar reactie
  • 0

Je wilt gaan verdienen aan deze dienst, dus ik vrees dat iedere rechter dit zal kwalificeren als 'vermenigvuldigen'. Het lijkt me dus dat je toestemming van uitgevers of auteurs nodig gaat hebben. Zonder het aanbieden van titels heb je toch geen handel? Hoe zou je het formaat en het aantal zwart/wit/kleuren (enkelzijdig/dubbelzijdig geprinte) pagina's willen aflezen om tot een concurrerende prijs te komen? En voor welke bindvorm kies je?

 

Wat is eigenlijk het verschil met printing on demand van eigen werk?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De basis achter het idee is dat iemand zijn/haar ebook zou opsturen en deze dan geprint weer in de bus zou ontvangen.

Ik vermoed dat het opsturen van je e-book naar een derde al in strijd is met de (huidige) licentie-voorwaarden ...

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Dat is inderdaad waar. Er is weinig verschil met de Printing-On-Demand business.

 

Het is echter een specificatie in e-books, waarbij het lastige verhaal van het Auteursrecht erbij komt. Overigens denk ik bijna genoeg te weten, en heb ik om mijn idee uit te voeren alleen de coöperatie nodig van een aantal grote uitgeverijen/schrijvers.

 

Bij dezen gaat het dan wel alleen om hun aanbod van e-books en dus niet papier-gedrukte boeken (met grote titels).

 

Wel ben ik nog benieuwd of iemand van jullie mij zou kunnen adviseren over de kosten en winstprognose. Hierbij weet ik namelijk absoluut niet waar ik moet beginnen en kan dus moeilijk bepalen wat voor investering reëel zou zijn.

 

Groeten,

Niels

Link naar reactie
  • 0

Verzin andersom eerst eens wat voor apparatuur of organisatie je nodig hebt om dit te faciliteren, ik geloof nooit dat dit er uit kan. En 'alleen' toestemming verkrijgen van uitgevers of auteurs lijkt me op individuele basis al commercieel onhaalbaar.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Ik vermoed dat het opsturen van je e-book naar een derde al in strijd is met de (huidige) licentie-voorwaarden ...

 

Wellicht dat ik de term ''een derde'' niet goed begrijp maar betekent dit dat het opsturen van e-book door een klant ook in strijd zou zijn met de licentie-voorwaarden?

 

Zou dit probleem niet omzeilt worden als het alleen wordt aangeboden direct bij het verkoop-moment van het e-book zelf en in overeenkomst met de licentiebeheerder gedaan wordt?

 

Verzin andersom eerst eens wat voor apparatuur of organisatie je nodig hebt om dit te faciliteren, ik geloof nooit dat dit er uit kan. En 'alleen' toestemming verkrijgen van uitgevers of auteurs lijkt me op individuele basis al commercieel onhaalbaar.

 

Groet,

 

Highio

 

Beste Highio,

 

Inderdaad een goed punt. Ik ben momenteel aan het informeren over de benodigde apparatuur.

Ik begrijp niet goed waar je heen wilt met organisatie, want het komt immers alleen aan op een website met ordersysteem en back-office die aangesloten is op een pakket-verzend dienst. Dit is niets anders dan hoe een normale webwinkel opereert.

 

Ik geloof dat het verkrijgen van toestemming van uitgevers of auteurs zeker haalbaar is mits zij hier een vergoeding voor krijgen. Ik zou niet weten waarom zij dit dan niet zouden doen, omdat zij eigenlijk MEER krijgen voor het verkopen van 1 product.

Stel dat iemand de nieuwe Iron Man 2 film koopt, en daarbij ook een kopie besteld die geschikt is voor op de iPhone en hiervoor 4 euro extra betaald, dan koopt deze persoon toch eigenlijk 2 producten?

 

En dat zou betekenen dat de uitgever van Iron Man 2 meer verdient (min het bedrag dat wordt betaald aan het bedrijf dat de film converteert en geschikt maakt voor de iPhone).

 

Zodra ik een iets sterkere ruggengraat heb voor dit idee, ga ik op zoek naar een printer, papier en inkt.

Programma's voor het professioneel printen van deze boeken heb ik al.

 

Groeten,

Niels

Link naar reactie
  • 0

Er verder hebben we http://www.lulu.com/ al is dat nog niet echt op de Nederlandse markt gefocussed voor zover ik weet. Drukkerijen en uitgevers hebben echter al wel vaak software van bijvoorbeeld Oce waarmee dit goed kan en reeds gedaan wordt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat het opsturen van je e-book naar een derde al in strijd is met de (huidige) licentie-voorwaarden ...

Wellicht dat ik de term ''een derde'' niet goed begrijp maar betekent dit dat het opsturen van e-book door een klant ook in strijd zou zijn met de licentie-voorwaarden?

 

Zou dit probleem niet omzeild worden als het alleen wordt aangeboden direct bij het verkoop-moment van het e-book zelf en in overeenkomst met de licentiebeheerder gedaan wordt?

Klopt, als de klant zijn e-book opstuurt naar jou, is dat een verveelvoudiging. En als het door de verkoper aangeboden wordt direct bij het verkoop-moment van het e-book, en daar is veel vraag naar, waarom zou die verkoper dat printen dan niet in eigen beheer gaan doen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.