• 0

Merkloze imitatie electronica

hallo,

ik verkoop via marktplaats merkloze imitatie electronica.

waaronder een "programmeerkabel" voor vag autos.

de originele kabels en bijbehorende software worden geproduceerd door ross-tech.

ze bieden daar ook "freeware" software aan, voor third party kabels

 

nu dreigt de nl importeur met stappen, omdat ik volgens hem het merkrecht heb geschonden.

in mijn beleving is dat niet zo:

ik heb nergens vermeld dat de kabels het merk ross-tech hebben, enkel dat ze functioneren met de door ross-tech (gratis) aangeboden "third party" software.

 

moet ik me zorgen maken, maw; heb ik inbreuk gemaakt op het merkrecht?

 

voor de zekerheid heb ik de advertentie maar verwijderd en zal ze voorlopig niet terug plaatsen.

 

ik hoor graag!

vast bedankt

frenny

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lijkt me inderdaad ook. Als jouw hardware werkt met hun gratis beschikbare software, dan mag je dat gewoon vermelden.

 

Eventueel kan het verstandig zijn er duidlijk bij te zetten dat de hardware dus niet afkomstig is van de leverancier van de software, zodat daarover geen onduidelijkheid kan bestaan.

 

Enige dat een probleem kan zijn als men die kabels heeft gepatenteerd, maar dat lijkt me sterk. Overigens zouden ze het ook zelf op kunnen pakken door bijvoorbeeld in de EULA van de software op te nemen dat deze alleen met originele hardware gebruikt mag worden, al vermoed ik dat eindgebruikers zich daar niet zoveel van gaan aantrekken ;)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

ik ben nieuw op dit forum en deze onderwerp viel me gelijk op omdat ik nu in dezelfde situatie zit.

Ik heb een aantal weken deze merkloze "programmeer kabels" op Marktplaats gezet samen met de software wat op de site van Ross-Tech vrij te downloaden is. Nu dreigt de Nederlandse importeur met juridische stappen omdat hij vindt dat hij schade heeft geleden. In hoeverre kan hij mij beschuldigen van inbreuk op merknaam en schadevergoeding eisen als:

 

- De uiterlijk van de kabel die ik verkoop, niet identiek is aan de kabel van deze importeur;

- Mijn kabel niet beschreven is met de merk Ross-Tech, wat de originele wel heeft;

- Deze importeur de kabel aanbiedt welke geprogrammeerd is om alleen Nederlandse Software te gebruiken. Ik verkoop de kabel die alleen te gebruiken is met de Engelse versie;

- Niet reageert op mijn mailtjes als ik vraag of hij mij kan bewijzen dat hij de enige is die over deze licentie bezit;

- Er talloze andere aanbieders op Marktplaats zijn die al meer dan een jaar dezelfde kabels aanbieden

 

Ben erg benieuwd hoe Freddy V hiermee verder is gegaan. Zijn er nog mensen die vanuit juridisch oogpunt dit kunnen beantwoorden?

 

Alvast dank!

 

Groeten,

Iconium

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er verder niets mee gedaan, ook niets meer van de importeur vernomen.

Marktplaats had m'n advertenties verwijderd en het was voor mij niet waard om dit op de spits te drijven...

M'n gevoel zegt dat ie geen poot heeft om op te staan, maar ik ken de wet niet genoeg om dit hard te maken.

Ik wilde er ook niet (the hard way) achter komen ;-)

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde er ook niet (the hard way) achter komen ;-)

 

Dat zal de insteek van de leverancier van de originele kabels dan ook wel zijn :)

 

Een schadevergoeding eisen staat hem natuurlijk geheel vrij, maar een rechter zo gek krijgen die toe te wijzen is een heel ander verhaal.

 

Wat je wellicht moet nagaan is of de constructie van de kabels/connectors gepatenteerd is. Overigens lijkt me dat stug als het gaat om OBD2 kabels en dergelijke, aangezien die begin jaren 90 al op de markt kwamen... als er destijds al een octrooi op verleend werd is dat inmiddels wel zo'n beetje verjaard.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb zeker niet de insteek om inbreuk te maken op iemands merkrecht. Ik ben dan ook voor de zekerheid al een tijdje gestopt met de verkoop van deze kabels. Toch vind ik het raar dat er op Marktplaats dus veel mensen zijn die eigenwijs verder gaan met de handel en blijkbaar dus weinig aantrekken van deze dreigementen (hoe gegrond deze dreigementen dan ook zijn).

Link naar reactie
  • 0

Wat is daar vreemd/eigenwijs aan? Als die mensen overtuigd zijn dat de dreigementen loos zijn, dan hebben ze geen reden om te stoppen met verkopen.

 

De leverancier van de originele kabels kan blafbrieven sturen zoveel hij wil, maar als iemand blijft verkopen dat kan hij ermee naar de rechter, of het laten voor wat het is. Het kan best beleid zijn om alleen te blaffen en zo in ieder geval een deel van de concurrenten te verjagen, ongeacht of daar een rechtsgrond voor bestaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.