• 0

Beperkingen durfkapitaal

Ik heb diverse topics over durfkapitaal op HL gelezen en ook (vooral) de column van Joost bied helderheid.

 

Toch zijn er bij ons nog vragen over onze situatie.

 

We hebben een tante Agaath gevonden die ons de benodigde financiering wil verstrekken. We voldoen aan de voorwaarden die de belastingdienst stelt aan de regeling. Mijn partner en ik zijn gehuwd en gaan een VOF van onze onderneming maken (nu nog eenmanszaak).

De fiscale voordelen voor tante zijn mij niet helemaal duidelijk maar het geld voor maximaal € 55.145 van de lening begrijp ik.

 

[*]Is dat per onderneming (dus voor de "hele" VOF of per ondernemer? Ik verwacht het eerste maar er wordt steeds gesproken over ondernemer.

[*]Tante is getrouwd met oom, kunnen zij beide zo'n lening verstrekken en dan ook per persoon van de fiscale voordelen genieten?

 

De situatie is dat wij ongeveer het dubbele van het bedrag dat maximaal is vrijgesteld willen lenen van tante (en/of oom).

 

De lening mag voor maximaal de wettelijke rente welke thans op 3% staat. Als tante ons het geld leent zonder gebruik te maken van het belastingvoordeel kan zij een rente van 6% rekenen. Dat lijkt mij voor tante aantrekkelijker, tante geeft echter wel aan dat ze liever 1,3% van de belastingdienst "krijgt" dan 3% van ons.

 

Wat is mogelijk en, zonder tante ernstig te kort te doen, wijsheid?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Astron

 

Kwalificeer jij ook nog als starter in de zin van durfkapitaal?

 

Er wordt in de wet gesproken over de ondernemer en niet de onderneming. Dus beide vennoten, indien beiden starter, mogen er ieder gebruik van maken.

 

Fiscale partners mogen per persoon de lening beschikbaar stellen. In hun box 3 geldt dus de dubbele vrijstelling durfkapitaal.

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Joost

 

Heel erg bendakt voor je antwoord.

 

Kwalificeer jij ook nog als starter in de zin van durfkapitaal?

Ben pas vier jaar ondernemer.

Er wordt in de wet gesproken over de ondernemer en niet de onderneming. Dus beide vennoten, indien beiden starter, mogen er ieder gebruik van maken.

Beide vennoten een lening laten afsluiten voor ieder de helft bij dezelfde tante Agaath is dus een mogelijkheid waarbij tante Agaath fiscaal voordeel behaald op maximaal € 110.290 (zal in ons geval minder zijn).

Fiscale partners mogen per persoon de lening beschikbaar stellen. In hun box 3 geldt dus de dubbele vrijstelling durfkapitaal.
Geeft per saldo het zelfde resultaat als bovenstaande optie. Het is dus aan tante Agaath wat haar voorkeur heeft, begrijp ik.

 

Ik heb een rekenvoorbeeld gevonden:

Stel er wordt een lening verschaft van € 10.000:

 

Het voordeel van de vrijstelling voor de vermogensrendementsheffing bij de lening verstrekker bedraagt € 120 per jaar (€ 10.000 * 4% (fictief rendement box 3) * 30% (tarief box 3)). Dit voordeel is natuurlijk alleen van toepassing voor zover het vermogen in box 3 de heffingsvrije voet te boven gaat.

Het voordeel van de heffingskorting voor de lening verstrekker bedraagt € 130 per jaar (€ 10.000 * 1,3%). Dit voordeel is natuurlijk alleen van toepassing als de leninggever in die jaren ook belasting zou moeten betalen.

 

Volgens dit voorbeeld zou het belastingvoordeel (bij geen aflossing) € 230 bedragen, begrijp ik dat goed?

Zonder aflossing zou de rente € 300 bedragen omdat de wettelijk rente momenteel op 3% staat. Totaal voordeel voor tante Agaath: € 530 waarvan ze over die € 300 rente belasting moet betalen?

 

Zonder deze regeling hebben we een rentepercentage afgesproken van 6% en zouden zonder aflossing € 600 voor tante Agaath zijn, waarvan zij over die € 600 belasting moet betalen?

 

De eerste optie is voor ons natuurlijk goedkoper en voor tante Agaath is het verschil beduidend minder groot.

 

Klopt mijn theorie zover of denk ik te makkelijk?

 

Tante Agaath vind het idee dat er voor ons meer geld beschikbaar is en de belastingdienst minder voordeel behaald een belangrijk argument.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het klopt niet helemaal:

 

Durfkapitaal:

Tante krijgt 3% rente = 300 netto.

Tante heeft vrij in box 3 10.000 x 1,2% = 120 netto

Tante krijgt heffingskorting: 10.000 x 1,3% = 130 netto

 

Totaal netto resultaat: 550

 

 

Zonder durfkapitaal:

 

Tante krijgt 6% rente = 600 netto

Heffing box 3: 10K x 1,2% = 120 -/-

 

resteert netto: 480

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2

Joost, reken je nu niet 1 x teveel de box 3 heffing? Bij durfkapitaal tel je het voordeel van het niet hoeven betalen van de box 3 heffing op bij het voordeel, terwijl je bij niet-durfkapitaal de box 3-heffing aftrekt van het rendement.

 

Dus durfkap:

tante krijgt 300 + extra heffingskorting box 3 van 130 = netto 430

 

geen durfkap:

tante krijgt 600 -/- 120 box 3 = 480 netto

 

En de ondernemer heeft als voordeel bruto 300 tov bruto 600, netto is dat verschil minder, maar nog altijd groter dan die 50 nadeel voor tante.

 

Of reken ik nu ergens verkeerd?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Is het niet zo dat het gaat om het gemiddeld beschikbaar gestelde durfkapitaal?

 

Volgens bovenstaand cijfervoorbeeld zou dan de heffingskorting in het eerste jaar (en het laatste) jaar

slechts de helft bedragen van wat er werd genoemd.

 

Voor jaar 1 wordt dat dan:

Durfkapitaal per 1 januari: 0

Durfkapitaal per 31 dec: 10.000

Gemiddeld durfkapitaal = 5.000 x 1,3% heffingskorting = 65.

 

Naarmate de looptijd van de lening langer is, is het belang hiervan uiteraard minder. Maar wordt het durfkapitaal qua timing ongelukkig beschikbaar gesteld en de looptijd van de lening is -zeg- slechts 3 jaar, dan kan dat de (overigens rijke) tante een vol jaar heffingskorting kosten omdat in jaar 1 en jaar 3 slechts de helft van de heffingskorting wordt genoten.

Dus het loont daarnaast om de aflosmomenten op de lening goed uit te kienen, lijkt mij.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.