• 0

Rechtszaak starten tegen exvennoot ivm concurrentiebeding + andere vorderingen?

Dag mede ondernemers,

 

Na lange tijd hier weer met een vraag.

 

Ik ben in 2008 begonnen met een toenmalige compagnon, wij zijn officieus (ik kreeg nog geld van haar en is mondeling overeengekomen dat er een afbetalingsregeling zou komen, zij zou kijken hoeveel ze kon aflossen en dat z.s.m. laten weten daarna zouden we haar uitlaten schrijven) januari 2009 uiteen gegaan.

Zij heeft zich toen onmiddelijk ingeschreven bij de KvK onder een andere naam, maar in dezelfde branche.

 

Nu is het zo dat ze geen gehoor meer heeft gegeven, en elke vorm van contact over de afbetalingsregeling uit de weg ging.

Gelukkig hadden we wel een goed samenwerkings contract op laten stellen, waar onder concurentiebeding staat opgenomen dat indien een van de vennoten werkzaamheden in dezelfde branche verricht voor een ander bedrijf daar een boete van €10.000,- op staat.

 

Het geld dat ik in eerste instantie van haar tegoed heb, ligt tussen de €3000,- en €4000,- maar daar komen nog rente op voor bijna 2 jaar. Dat staat ook in het verslag opgemaakt door onze toenmalige accountant.

Maar als zij niets van zich laat weten, is dan werkelijk waar mijn enige mogelijkheid het voor het gerecht te laten komen?

En voor de openstaande schuld zou het niet aantrekkelijk zijn zo'n zaak te beginnen, maar voor de boete wel, of kan ik die ook in 1 zaak aankaarten?

 

mvg,

 

S. Schepens

 

mod-edit: titel iets uitgebreid

jong geleerd...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt die vordering voor de boete wel meenemen in 1 zaak, maar vraag me wel af hoe sterk de boete is. Je zou namelijk best het verwijt kunnen krijgen dat je al op de hoogte was, maar te lang geen actie hebt ondernomen (of heb je haar destijds hierop al aangesproken?).

 

De andere vordering klinkt hard, ik zou daarmee eerst naar een deurwaarder of incassobureau gaan, kijken of die eerst wat voor jou kunnen doen, dat is veel goedkoper dan gelijk procederen.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie,

Ik ben samen met de toenmalige accountant ruim een jaar lang bezig geweest contact met haar proberen te zoeken, waar ze simpelweg niet op reageerde.

Hij verzocht mij om het nog even af te wachten, en hij kan tevens bevestigen dat de mondelinge afspraak was dat zij zou kijken wat ze per maand kon aflossen, we de afbetalingsregeling zouden tekenen en ze direct uitgeschreven zou worden.

 

Ik ben toendertijd ook naar het advocatenspreekuur van de kvk geweest, en daar adviseerde ze mij nog geduld te hebben.

Zodat ik kon aantonen dat ik haar in de mogelijkheid heb gesteld om te betalen... En tevens heb ik haar op de boete gewezen dat ze indien ze niet reageerde of dergelijke die wel is op haar bord kon krijgen.

 

En ik wist niet dat ik het ook via een incassobureau kon doen, ik dacht dat dat enkel voor niet betaalde facturen was?

jong geleerd...

Link naar reactie
  • 0

Je kunt met iedere vordering naar een incassobureau, wel kan het zo zijn dat het incassobureau op een gegeven moment niet verder komt omdat er fors of te ingewikkeld verweer wordt gevoerd, maar dat weet je pas als je er mee bent begonnen.

 

De vordering mbt de afbetalingsregeling is door het tijdsverloop niet zwakker geworden. Voor de boete zou dat anders kunnen liggen, omdat wellicht de indruk is gewekt dat jij geen probleem had met haar nieuwe activiteit.

 

Wanneer en op welke manier heb jij haar er op aangesproken dat zij voor zich zelf is begonnen?

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

helaas niet via aangetekende brief, wel via email telefoontjes en een gewone brief.

ik heb van sommige emails wel een leesbevestiging gekregen, dus ze heeft ze gelezen.

 

Ik heb direct gereageerd toen ik in de gaten kreeg dat ze gewoon niets wilde betalen en niet wilde reageren.

dat heeft denk ik 1 of 2 maanden geduurd.

 

Toen heb ik haar nog verschillende emails gestuurd.

Tevens heeft de accountant ook nog geprobeerd haar te bereiken, wat ook op niets uitliep.

 

Misschien een rare vraag maar voordat ik een incassobureau inschakel moet ik haar herrineringen en aanmaningen sturen zoals bij een factuur? of is dat niet het geval?

 

 

jong geleerd...

Link naar reactie
  • 0

aanmaningen etc doet het incassobureau, daavoor schakel je ze juist in :)

 

E-mails zijn te gebruiken als bewijs, zeker als je een reply of lees bevestiging hebt.

 

Voor de duidelijkheid: heb je haar in de e-mails alleen aangesproken op de wanbetaling, of ook geschreven dat het starten van een eigen zaak in strijd is met het concurrentiebeding?

 

Maar misschien moet je maar gewoon beide vorderingen bij het incassobureau neerleggen, dan hoor je wel of zij er voldoende brood inzien om er achter aan te gaan.

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.