• 0

Overnemen persbericht op eigen website toegestaan?

Een inhoudelijke vraag voor een ieder die hier meer over kan vertellen:

 

Morgen wordt er in de landelijke media een persberciht geplaatst betreft een opzienbarend project dat wordt opgeleverd. Daarbij wil de opdrachtgever niet dat de uitvoerende partijen in beeld worden gebracht in de bewuste media.

Natuurlijk wil de uitvoerende partij hier ook meer mee. Is het toegestaan dat de uitvoerende partij de bewuste publicatie als bronlocatie overneemt op haar eigen website in het kader van: "wij mochten werken voor..."

 

Graag jullie reactie!

www.blomsma.nl, voor gegarandeerd kleurrijk print & drukwerk tot opvallende sign-producties

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het persbericht is afkomstig van de opdrachtgever die de uitvoerende partijen bewust niet noemt - is ook niet relevant. Dat leidt tot een nieuwsbericht dat een uitvoerende partij graag wil gebruiken om zich te profileren als leverancier. Kan gewoon, maar het is verstandig om dat nieuwsbericht (of meerdere) in eigen woorden samen te vatten en te voorzien van links naar de bron. Dat mag gewoon en gebeurt voortdurend. De uitvoerder gebruikt dus niet het persbericht maar het daaruit voortkomend nieuwsbericht.

 

Nieuwsberichten kun je onder voorwaarden overnemen (zoek eens op nieuwsexceptie) maar het is gewoon beter om niks te kopiëren en hooguit te citeren. Dat biedt tevens gelegenheid om de eigen betrokkenheid beter toe te lichten.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat mag dus niet zomaar!

 

Artikel 15.1.1

het overnemen geschiedt door een dag-, nieuws- of weekblad of tijdschrift, in een radio- of televisieprogramma of ander medium dat een zelfde functie vervult

 

Er van uitgaande dat de uitvoerende partijen geen nieuwsmedia zijn, mogen zij dus niet de tekst overnemen.

 

Link naar reactie
  • 1

Daarbij wil de opdrachtgever niet dat de uitvoerende partijen in beeld worden gebracht in de bewuste media.

De opdrachtgever heeft waarschijnlijk zijn redenen om dit niet te willen. Door op jullie site het artikel op deze manier aan te halen of hiernaar te verwijzen wordt de link tussen opdrachtgever, uitvoerende(n) en de bewuste media alsnog gelegd.

 

Los van de auteursrechtelijke aspecten lijkt me dat als uitvoerende niet handig voor de relatie met je opdrachtgever. Het kan ook best zijn dat je hiermee in strijd handelt met bepalingen in de afgesloten overeenkomst of met de van toepassing zijnde algemene voorwaarden.

 

Dus wellicht eerst even in overleg treden met die opdrachtgever?

Link naar reactie
  • 0
Dus wellicht eerst even in overleg treden met die opdrachtgever?

 

We spreken hier over een internationaal sportevenement met een dermate groot commercieel belang dat officieel alleen de partners (lees: sponsoren) gebruik mogen maken van de officiele PR rondom het project. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld de Champions Leage of de Formule 1. Vandaar dat de stichting die de organisatie in handen heeft niet wil dat bedrijven buiten de sponsors om meeliften op het succes. Voor de uitvoerende partij is dit echter anders omdat deze ook veel verkoopinvesteringen heeft moeten doen om de opdracht binnen te halen, deels met het oog op de PR-waarde.

 

 

www.blomsma.nl, voor gegarandeerd kleurrijk print & drukwerk tot opvallende sign-producties

Link naar reactie
  • 0

We spreken hier over een internationaal sportevenement met een dermate groot commercieel belang dat officieel alleen de partners (lees: sponsoren) gebruik mogen maken van de officiele PR rondom het project. Vergelijkbaar is bijvoorbeeld de Champions Leage of de Formule 1. Vandaar dat de stichting die de organisatie in handen heeft niet wil dat bedrijven buiten de sponsors om meeliften op het succes. Voor de uitvoerende partij is dit echter anders omdat deze ook veel verkoopinvesteringen heeft moeten doen om de opdracht binnen te halen, deels met het oog op de PR-waarde.

Bedoel je met "is dit echter anders" dat de stichting het goedvindt dat jullie als uitvoerende partij wel meeliften op het succes? Zijn er afspraken gemaakt met de stichting over de invulling van de PR-waarde als compensatie voor de verkoopinvesteringen?

Link naar reactie
  • 0

 

Het is helemaal niet in het belang voor de opdrachtgever om in zijn persberichten alle betrokken partijen te noemen; dat is namelijk geenszins nieuwswaardig. Het is wel in het belang van een toeleverancier om zich met een nieuwswaardige gebeurtenis te associëren. Er is dus niet bij voorbaat een interesseconflict. Als de toeleverancier slechts zijn bijdrage belicht, is er helemaal geen reden om overdreven voorzichtig te zijn.

 

Gewoon doen!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Uitwijden over een concrete, inhoudelijke bijdrage is misschien 'not done'. Heb je al betaald gekregen, voordat daar een probleem ontstaat? ;)

 

Ik kan me wel voorstellen dat een organisator/opdrachtgever bijvoorbeeld wil doen geloven dat ingehuurde promotiemedewerkers 'echt' bij het evenement of de organisatie horen en niet dat ze er toevallig voor een dag 'staan'. @TS, waarom wil je online of in print jullie verbinding benoemen, je kunt dit natuurljk ook terloops noemen aan prospects en relaties of associatief vermelden (opdrachtgevers in de internationale sportwereld).

 

Is er contractueel iets vastgelegd?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Iedereen bedankt voor de reacties, kort samenvattend:

 

- Letterlijk overnemen van persberichten mag alleen door andere persinstituten

- Citeren, refereren en linken naar het orginele bronbestand mag onder voorbehoud van auteursrecht

- Opdrachtgever mag uitvoerende partij in de leveringsvoorwaarden verbieden PR te maken

- Het persoonlijk doorsturen van het genoemde persbericht in eigen netwerk is toegestaan

 

Update: Gisteren is er kort met de opdrachtgever gesproken over de PR. Op vriendelijk verzoek doen we er lopende het evenement niets mee op bijnv. website e.d. Doorsturen van het persbericht van de organisatie naar eigen relaties is wel toegestaan in het kader van "informeren". Na afloop van het project gaan we nog eens om de tafel...

www.blomsma.nl, voor gegarandeerd kleurrijk print & drukwerk tot opvallende sign-producties

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de reacties, kort samenvattend:

 

- Letterlijk overnemen van persberichten mag alleen door andere persinstituten

- Citeren, refereren en linken naar het orginele bronbestand mag onder voorbehoud van auteursrecht

- Opdrachtgever mag uitvoerende partij in de leveringsvoorwaarden verbieden PR te maken

- Het persoonlijk doorsturen van het genoemde persbericht in eigen netwerk is toegestaan

 

 

Persberichten en nieuwsberichten zijn twee verschillende dingen. Persberichten worden verstuurd door organisaties die publiciteit zoeken; die mag je dus gewoon gebruiken. Nieuwsberichten worden door media, gemaakt. Daarvoor geldt het auteursrecht, met een pers- of nieuwsexceptie.

 

Citeren mag altijd, al is bronvermelding wel aan te raden.

 

Wat je met je opdrachtgever overeenkomt, is een zaak tussen twee partijen. Je hebt niemands toestemming nodig voor het doorzenden van een persbericht, want dat is door de afzender al in het publiek domein gebracht. Het is jouw afweging: als je zo in problemen komt met een goed betalende opdrachtgever die meer werk heeft, is het een andere zaak dan als het een eenmalige opdracht betreft die je ook met het oog op publiciteit aangenomen hebt.

 

Volgens mij word jij een beetje gebullied door je opdrachtgever. >;(

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is niet het persbericht; dat is een nieuwsbericht. Blijkbaar heeft de organisatie dit nieuws (met foto's) naar buiten gebracht. Je ziet dat AD/ANP helemaal niet melden wie dat organiseert, wie de projector plaatst, wie het bedacht heeft en wie de koekies geregeld heeft. Maar zowel de koekie-leverancier als de projector-regelaar kunnen hun betrokkenheid vrijelijk melden in hun eigen media.

 

Ga d'r vol in, zou ik zeggen. Toon wat meer van de techniek, vertel iets over de organisatie, maak jezelf zichtbaar als leverancier!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
, wie de projector plaatst, wie het bedacht heeft en wie de koekies geregeld heeft

 

Het nieuwsbericht is dus ook niet volledig, omdat het hier geen teksten betreft die geprojecteerd worden op de gevel, maar middels zelfklevend vinyl worden aangebracht.

www.blomsma.nl, voor gegarandeerd kleurrijk print & drukwerk tot opvallende sign-producties

Link naar reactie
  • 0

Nou zie je dus hoe dat gaat. Voor jou is echter totaal niet van belang hoe het persbericht naar buiten gebracht wordt en of alle toeleveranciers wel genoemd worden (zo'n lijstje komt sowieso niet in de krant) maar of je de aandacht deels naar jouw bedrijf kan vertalen. Yes! Laat foto's maken. Plaats een bericht op je eigen website waarin je je eigen rol toelicht. Breng andere opdrachtgevers op ideeën. Link naar media die over dit project berichten (goed of fout). Maak je niet te dik over bijkomstigheden. En go with the flow...

 

...wat kost het om mijn huisnummer op dat formaat op mijn gevel te (laten) kleven?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.