• 0

Innovatief semi-financiering idee

Wij zijn een Nederlands software bedrijf, Uniplicity, en maken software voor klanten (via Sourceplicity) en voor ons zelf (voor Uniplicity). We doen dat in Kaunas in Litouwen, dicht bij de Technische Universiteit daar.

 

We zijn van plan een innovatieve nieuwe vorm van financiering te starten voor startende/jonge (software)bedrijven. We bieden aan dat deze ondernemingen tegen kostprijs gebruik kunnen maken van onze software ontwikkelafdeling in Litouwen. Het verschil tussen kostprijs en commerciële prijs betaal je als er geld wordt verdiend met het product dat we samen met de klant bouwen; daar maken we dan afspraken over.

 

Omdat deze vorm van financiering anders is dan traditioneel zouden wij graag willen weten of er bedrijven zijn die gebruik zouden willen maken van deze 'andere' vorm van financieren.

 

Ik hoor graag jullie reactie. Vriendelijke groet, Jos Dikhoff.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Jos,

 

Interessant initiatief!

 

Het belangrijkste potentiële gevaar van je plan is het zgn. pettenprobleem. In feite financier je je klanten. Dit is gevaarlijk voor beiden maar met name voor je klant.

 

Onderstaand een quote uit een mijn eerdere reacties op het pettenprobleem:

 

In het algemeen denk ik het verstandig om voorzichtig te met het creëren van dubbele rollen zoals klant of leverancier en financier, investeerder of commissaris. Je komt snel in probleemsituaties terecht. Uit mijn tijd als investeerder kan ik me nog goed herinneren dat in een commissarissenvergadering een discussie over de oplossingen van een dreigend liquiditeitstekort uit de weg werd gegaan door aan commissaris/bankier te vragen: "... dat los jij wel op, hè!"

 

In ieder geval heb je met deze post de belangstelling van vele potentiële kandidaten gecreëerd.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

Link naar reactie
  • 0

De tijd die het kost kan je alleen maar goed inschatten als je meer gedetailleerd gaat begroten. Anders krijg je valse verwachtingen of zo'n begroting als: Ja, ergens tussen de 5-10k moet wel lukken. Heb je ook niet veel aan.

 

Het belang voor een klant is het feit dat wij alleen de directe kosten doorbereken van een programmeur in een lage-lonen-land. Mijn kosten b.v. worden niet doorberekend. Het is als het ware een eigen medewerker maar dan tegen veel lagere kosten dan in NL, alleen staat hij niet op de loonlijst. Als je dat in NL doet ben je sowieso al twee tot drie keer zoveel geld kwijt, laat staan wat het verschil wordt als je die mensen extern moet inhuren. Het is dan toch niet raar dat als wij deze constructie aanbieden en er helemaal niets op verdienen nu er wat beter van worden als de combinatie succes heeft als er omzet wordt gemaakt?

 

 

mod-edit: quote even ingekort

Welke extra kosten heb je dan? Ik kan gewoon nu een programmeur in Vietnam (al is het nu avond ;) ) of weet ik veel waar bellen, zeggen dat ik een programmeur wil en dan heb ik die. Gewoon tegen een zeer schappelijk tarief waarbij alleen kosten betaald worden. Eventueel kan ik ook een bedrijf daar bellen, betaal ik iets meer en dan heb ik iemand die tevens een manager heeft.

 

Concreet: Even simpel rekenen: Een programmeur kost een tientje per uur. Dus 1600 euro per maand. Je klant betaald deze kosten. Wat is nu je toegevoegde waarde om het via jouw concept te doen waarbij ik als mijn software succesvol wordt aan je moet betalen naast de rekeningen die ik al betaald heb?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

De tijd die het kost kan je alleen maar goed inschatten als je meer gedetailleerd gaat begroten. Anders krijg je valse verwachtingen of zo'n begroting als: Ja, ergens tussen de 5-10k moet wel lukken. Heb je ook niet veel aan.

 

Het belang voor een klant is het feit dat wij alleen de directe kosten doorbereken van een programmeur in een lage-lonen-land. Mijn kosten b.v. worden niet doorberekend. Het is als het ware een eigen medewerker maar dan tegen veel lagere kosten dan in NL, alleen staat hij niet op de loonlijst. Als je dat in NL doet ben je sowieso al twee tot drie keer zoveel geld kwijt, laat staan wat het verschil wordt als je die mensen extern moet inhuren. Het is dan toch niet raar dat als wij deze constructie aanbieden en er helemaal niets op verdienen nu er wat beter van worden als de combinatie succes heeft als er omzet wordt gemaakt?

 

 

mod-edit: quote even ingekort

Welke extra kosten heb je dan? Ik kan gewoon nu een programmeur in Vietnam (al is het nu avond ;) ) of weet ik veel waar bellen, zeggen dat ik een programmeur wil en dan heb ik die. Gewoon tegen een zeer schappelijk tarief waarbij alleen kosten betaald worden. Eventueel kan ik ook een bedrijf daar bellen, betaal ik iets meer en dan heb ik iemand die tevens een manager heeft.

 

Concreet: Even simpel rekenen: Een programmeur kost een tientje per uur. Dus 1600 euro per maand. Je klant betaald deze kosten. Wat is nu je toegevoegde waarde om het via jouw concept te doen waarbij ik als mijn software succesvol wordt aan je moet betalen naast de rekeningen die ik al betaald heb?

 

Natuurlijk kan je een programmeur in Vietnam inhuren. Vraag is alleen dat dat geen werkende software garandeert. Over de muur gooien van specificaties en dan maar wachten tot er een product terugkomt leidt gegarandeerd tot frustraties. Software maken is communicatie, afstemmen, laten zien, kleine stapjes en heel veel communicatie. Agile development methodes gaan uit van die principes waarbij de klant een grote rol speelt.

 

Over het algemeen bestaan verdien-modellen in organisaties uit het betalen uit de omzet van directe personele kosten en daar bovenop komen dan nog indirecte kosten, denk daarbij aan marketing- en sales kosten, admin kosten, management kosten, etc. Als je het dan goed doet hou je ook nog wat winst over (vaak een niet onbelangrijke doelstelling). Al die andere kosten berekenen we dus niet door met het risico dat we dat alleen terugkrijgen als de klant succesvol is. Risicovol meedenken en meehelpen dus.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jos,

 

Interessant initiatief!

 

Het belangrijkste potentiële gevaar van je plan is het zgn. pettenprobleem. In feite financier je je klanten. Dit is gevaarlijk voor beiden maar met name voor je klant.

 

Onderstaand een quote uit een mijn eerdere reacties op het pettenprobleem:

 

In het algemeen denk ik het verstandig om voorzichtig te met het creëren van dubbele rollen zoals klant of leverancier en financier, investeerder of commissaris. Je komt snel in probleemsituaties terecht. Uit mijn tijd als investeerder kan ik me nog goed herinneren dat in een commissarissenvergadering een discussie over de oplossingen van een dreigend liquiditeitstekort uit de weg werd gegaan door aan commissaris/bankier te vragen: "... dat los jij wel op, hè!"

 

In ieder geval heb je met deze post de belangstelling van vele potentiële kandidaten gecreëerd.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Ties

 

Hallo Ties,

Bedankt voor je compliment.

Het pettenprobleem ben ik nog niet eerder tegengekomen in deze betekenis. Afspraken die je maakt zijn zakelijke afspraken en contracten waar je je normaliter aanhoudt. Je hebt natuurlijk gelijk dat op het moment er een liquiditeitsprobleem ontstaat alle partijen in het belang van de investering een besluit nemen hoe verder te gaan. Ik heb in het verleden vaak te maken gehad met VC's en investeerders die ook commissaris waren. Elke investering werd vooraf gegaan door een gedetailleerde analyse met alleen maar één doel: hoe maximalisering mijn rendement. Soms leidde dat tot een extra investering maar ook regelmatig tot een pas op de plaats. In dat laatste geval, omdat je allemaal het zelfde doel hebt, zoek je dus naar een andere oplossing. Zelfs in de bubble, nooit meegemaakt dat een investeerder het geld probleem wel even zou oplossen; helaas? Ik weet het niet. Je werd in ieder geval gedwongen creatief naar andere oplossingen te zoeken.

Vriendelijke groet, Jos.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jos,

 

Heb je dit plan doorgezet? Zijn er bedrijven met je in zee gegaan op basis van je concept? Vind het een interessante gedachte nog steeds namelijk ondanks de kritiekpunten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Luc,

Welzeker hebben we dat gedaan en gaan dat na de zomer nog wat meer aanzetten.

We zijn nu in onderhandeling met een bedrijf voor een groot project van een jaar of twee denk ik.

Na de zomer gaan we er wat meer aandacht aan geven. De opmerkingen van anderen waren nuttig maar niet van dien aard dat het plan bijgesteld moest worden.

Als je mogelijke geïnteresseerde bedrijven kent, altijd geïnteresseerd om te praten!

Bedankt voor je belangstelling, groeten, Jos.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.