• 0

TNT Post maakt mijn bedrijf kapot, wat te doen?

Beste HL'ers,

 

Bij deze een nogal vervelende zaak die ik op dit moment heb met TNT Post. Sinds jaar en dag maak ik gebruik van hun service zowel een pakkettencontract (Parcelware) als hun plaatselijke servicepunten. Nu heb ik sinds Januari een ontzettend groot probleem en ik zal proberen deze zo goed mogelijk te formuleren.

 

Ik verstuur dagelijks pakketten en enveloppen met daarin een gemiddelde orderwaarde van €100,-. Nu is het zo dat het soms voorkomt dat ik minder als 6 pakketten heb en de bestellingen dan aflever bij een postkantoor aangezien dit dan goedkoper is als Parcelware. Enveloppen gaan altijd via het postkantoor met dezelfde reden als hierboven.

 

In Januari kwam de eerste klacht van een klant binnen; 'Ik had een product besteld maar 1/3de van de inhoud ontbreekt!'. Deze klant heeft foto's genomen en wij hebben de Track and Trace nagelopen, maar konden geen gekke dingen vinden. Erg vreemd dus dat de doos is open gemaakt, daarna een deel van het product eruit gehaald, daarna de doos weer dichtgemaakt en afgeleverd bij de klant. Nu zul je zeggen dat kan gebeuren of de klant verteld een broodje aap verhaal. Het punt is alleen dat dit nu al meer als 10 keer is voorgekomen. Alle bestellingen waarbij dit is voorgekomen ontbreken ''delen'' van producten of er is in gesneden of de doos is stuk, maar voornamelijk dat eerste. Dit is nog niet alles.

 

Inmiddels hebben wij ook zo'n 20 klanten die een product hadden besteld wat in een bubbeltjesenvelop past en wat helaas niet te traceren is maar wel allemaal KWIJT. Nu hebben wij hierover TNT benadert en na 5 dagen komen ze met de mededeling; 'Wij kunnen niets vinden, camerabeelden geven we niet vrij en sommige bestellingen zijn onverzekerd verzonden en wij kunnen 100% niet overgaan tot terugstorten of een deel daarvan'.

 

Nu begrijp ik best dat ze bij 2-3 pakketten of iets dergelijks geen vergoeding geven, maar mijn totale schade in 2-3 maanden waarin dit allemaal is voorgevallen is inmiddels opgelopen tot over de €1000,- netto. Vandaag had ik weer 2 klanten waarbij dit gebeurde en het lijkt inmiddels dagelijkse kost. Nu is Thuiswinkel.org er al voor mij mee bezig, maar weer vraagt TNT naar de oude bekende weg namelijk de barcode's en de uitleg terwijl ze dat allemaal al hebben. Daarbij is 60-70% niet traceerbaar zoals eerder gemeld. Wat kan ik nog doen?

 

PS: TNT Post geeft ook aan dat ik maar verzekerd op moet sturen dan vergoeden ze anders niet. Dit is een broodje aap verhaal aangezien ik concullega's ken die wel aanspraak maken op hun zogenaamde coulance-regeling. Ook is het natuurlijk van de zotte dat ze je verplichten een product van 30-40 euro a 10 euro verzekerd op te laten sturen. Als ik als winkelier geen garantie geef of een stuk service word ik toch ook op de vingers getikt vanuit een organisatie die daarvoor waakt? Zoiets is er niet voor koeriersbedrijven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

helaas zijn het feiten.

TNT heeft zelfs meerdere malen schriftelijk toegegeven dat ze zendingen kwijt gemaakt hebben, op verkeerde adressen hebben afgeleverd (aangetekende zendingen), op de stoep aan een drukke weg hebben gezet en dergelijke.

Helaas gaat zo een erkenning ook altijd vergezeld van een brief dat ze zich daarvoor niet verandwoordelijk voelen en dat ze niet gehouden zijn die schade te vergoeden omdat je dan maar verzekerd kan moeten verzenden.

En als je verzekerd verzend zeggen ze gewoon dat je het pakket nooit op het bussiness point heb afgegeven, zo hebben ze overal wel een "oplossing" voor.

Link naar reactie
  • 0

IS verreficatie kan enkel door specifieke partijen gedaan worden zoals banken en kennelijk telecom providers.

Wanneer je bij een DHL servicepoint een wehkampbestelling komt afhalen moet je je ook legitimeren:

Let op! Neem voor het ophalen van je bestelling bij een DHL Servicepoint een geldig legitimatiebewijs mee. De naam op het legitimatiebewijs moet overeenkomen met de naam die hoort bij het wehkamp.nl klantnummer.
Link naar reactie
  • 0

Walter... je moet je dan wel legitimeren maar daar wordt verder niks mee gedaan.

Bij banken wordt dan ook echt legitimatie nummer gecontroleerd en enkel bij overeenkomstig legitimatie nummer afgegeven.

 

http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaal/2010/06/tnt_bezorgt_kaart_elf_jaar_te.html

Zouden al onze zendingen over 11 jaar dan misschien ook nog aankomen?

 

Frans: is naar mijn mening ook (voor mij in elkgeval) bewijsbaar. Ik lever zending af op bussiness point, zending wordt nooit door hun ingescant en klant ontvangt niks.

Kan maar 1 ding aan de hand zijn en dat is dat het pakket door de medewerker van het bussiness point of door de medewerker die het van het bussiness point naar de locatie waar het ingescant wordt is gestolen. Zie echt geen andere oorzaak.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb laatst een prepaid telefoon bij T-Mobile besteld en die werd door een koeriersbedrijf geleverd die bij aflevering naar een legitimatiebewijs vroeg. Dat was ook zo aangegeven bij de leveringsvoorwaarden. Het kan dus wel.

Ja, dat zijn hele nauwe samenwerkingen tussen het koeriersbedrijf en T-Mobile. De kosten daarvoor zijn vrij hoog.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Ik zeg niet dat het zo is, maar iemand zei mij het volgende:

 

Nederlands bekendste postbedrijf huurt verschillende kleine koeriersbedrijven in voor het afleveren van pakketten. Indien de geaddresseerde 2x niet thuis is gaat het pakket naar het postkantoor in de buurt. Maar de koerier krijgt dan niks meer betaald. Die krijgt alleen betaald bij aflevering op adres. Het kan dus best dat een koerier er alles aan doet om die pakketten af te leveren, is het niet aan de buren dan wel aan de achtertuin.

 

Doet de koerier dat niet dan moet ie 2 ritjes naar adres maken, vervolgens nog een ritje naar het postkantoor, zonder hiervoor betaald te worden. Dumpt ie het in de achtertuin met zijn eigen handtekening, dan krijgt ie gewoon betaald voor die levering.

 

Voor de koeriers op dit forum: er staat niet dat ALLE koeriers dit doen, er zijn ongetwijfeld nog veel meer goede koeriers die hun werk perfect doen. Maar helaas spreek ik uit eigen ervaring, heb het zelf al eens meegemaakt. Er zitten rotte appels tussen die het voor de rest verpesten zullen we maar zeggen.

Link naar reactie
  • 0

Ik houd het dan liever op slecht opdrachtgeverschap. Ik betaal als klant voor correcte aflevering. Bovendien is TNT gecertificeerd, dus zouden procedures helemaal in orde moeten zijn zonder de effecten van dit soort beloningsconflicten.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het er al tussen staat, maar verzekert verzenden via de TnT is zeker ook niet heilig..

 

Stel je verstuurt een pakket verzekerd. De doos valt tijdens transport op een hoek: gekreukelde hoek van de doos. Schade binnenin is niet te zien; lijkt mee te vallen naar aanleiding van de doos. De klant neemt deze doos in ontvangst. tekent ervoor, postbode vertrekt en dan blijkt de inhoud kapot...

 

Klant klaagt: tnt zegt: had je maar aan de deur, met de postbode erbij, de doos moeten open maken en de inhoud moeten controleren. Er is voor getekend, klant had de schade gezien: pech hebben.

 

Zeg niet niet, helaas is dit eigen ervaring en ben ik ook die klant geweest. We hebben toen een hele procedure opgestart welke, door het trage reageren van de tnt, spaak is gelopen...

 

>:(

Link naar reactie
  • 0

Klant klaagt: tnt zegt: had je maar aan de deur, met de postbode erbij, de doos moeten open maken en de inhoud moeten controleren. Er is voor getekend, klant had de schade gezien: pech hebben.

Probeer het maar eens, het pakket openmaken met de postbode erbij. Daar werken ze echt niet aan mee hoor!

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Klant klaagt: tnt zegt: had je maar aan de deur, met de postbode erbij, de doos moeten open maken en de inhoud moeten controleren. Er is voor getekend, klant had de schade gezien: pech hebben.

Probeer het maar eens, het pakket openmaken met de postbode erbij. Daar werken ze echt niet aan mee hoor!

 

Klopt ja, heb ik 1 keer willen doen vanwege een beschadigde verpakking.

Werd door de bezorger niet toegestaan, ik moest eerst handtekening plaatsen en pas dan mocht het geopend worden en dus niet eerder.

Heb het toen ook maar mee terug laten nemen.

Link naar reactie
  • 0

Juist dat bedoel ik.

 

Heb laatst ook een leuk voorvalletje gehad. Dát systeem heb ik dus benoemd tot het grootste, wereldwijde afschuifsysteem dat er bestaat:

 

Pakketjes uit Taiwan. Postbode komt aan de deur, ik ben niet thuis. Postbode levert pakket af bij postkantoor, maar gooit geen briefje in de bus.

 

Ik vind dat het wel ERG lang duurt voordat ik pakketje heb...5 waken later bericht verkoper: pakket was retour gekomen met ontzettend ontzettend veel zegels en alle erop.

 

TnT nagekeken: postbode zou briefje hebben gepost, ik zeg van niet (weet het zeker!)

 

Oplossing TNT: een proceduren opstarten waarbij gekeken wordt waar het mis is gegaan (alsof ze dat niet weten....)

 

Maar nu komt hij: deze procedure moet je bij het verzendende postbedrijf opstarten. In mijn geval Post Taiwan...m.a.w. TnT maakt een grove fout, dat weten ze, maar een oplossing moet via Taiwan gezocht worden: een onmogelijke taak.... >:( >:(

Link naar reactie
  • 0

Daar zijn we weer :) Zojuist is hier iemand geweest van TNT Post, een key account manager. Een hele aardige man die open stond voor mijn verhaal. Hij had genoteerd staan dat ik vanaf januari 2 keer gebeld had met hun postnummer. Ik weet 100% zeker dat ik wel 80 keer gebeld heb maar ook vaak doorgeschakeld ben naar andere afdelingen(= ander nummer) dus misschien dat er daarom maar zo weinig gelogged is.

 

Hij vertelde mij dat TNT waarschijnlijk niks kan doen al kwam hij wel op mij over als iemand die het zelf graag anders had gezien. We zijn dus weer terug bij af en ik zit eraan te denken Kassa en Radar erbij te halen eventueel samen met Daniel van dit forum die dezelfde problemen heeft gehad, indien hij dit wil. Uiteindelijk vertelde de accountmanager mij dat hij graag alle bewijzen op mail/post wilde hebben en uiteraard komt er een gedeelte zijn kant op.

 

Laten we er maar weer het beste van hopen!

 

PS Webwinkel nog niet verkocht : Al twee keer gezakt met de prijs, veel geinteresseerde weinig kopers.

Link naar reactie
  • 0
... en ik zit eraan te denken Kassa en Radar erbij te halen ...

 

Da's alleen voor particulieren / consumenten, niet voor bedrijven.

 

"er bij halen" is er zowieso niet bij, je kan ze dingen melden en hopen dat ze er wat mee willen doen. In jouw geval niet dus, je bent een bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

had het artikel ook al gelezen ja en de commentaren daaronder spreken weer boekdelen over TNT.

 

TNT Post erkent ook dat er bij Van Zeeland wel erg veel mis is gegaan. "Dit gebeurt absoluut niet vaker"

 

vooral dat stukje (dat het absoluut niet vaker gebeurd) is natuurlijk 1 grote leugen zoals we ondertussen allemaal weten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

oja... had ze een tijdje terug op twitter nog aangesproken met het bericht dat er veel klachten zijn over de klachten afhandeling van TNT en ze verwezen naar o.a. de draadjes op dit forum.

 

Enige reactie die ik kreeg was dat ze graag hoorde wat mijn klacht was, hier hebben ze zo te zien niet meer gereageerd, denk dat ze zich hier niet meer durven te vertonen wegens een te uitgesproken kritische klantenkring waar ze inschatten geen eer te kunnen behalen.

 

Dat bewijst al dat het ze niet om het oplossen van klachten gaat maar enkel om snel en makkelijk te proberen hun reputatie te herstellen.

Link naar reactie
  • 0

Hoor ik nou dat je " Stichting gedupeerden TNT Post " gaat starten, Daniël ? :P ;D ;) >;(

 

Hmmm abonnements kosten van 15 euro per maand per deelnemer en als dan 25% van de gedupeerden meedoet heb je een miljoenen bedrijf...

en in ruil daarvoor een eenvoudig klachten meld systeem opzetten en namens die deelnemers al die klachten doorgeven naar TNT en de tussenpersoon voor die klacht zijn zodat de ondernemers daar niet zelf steeds achteraan moeten.

 

ik zie een winsgevend concept. ;D ;D

Link naar reactie
  • 0

Kom op mensen, pakjes bezorgen is in Nederland geen monopolie meer. Je hebt legio aan keuzes voor vervoerbedrijven om je handel te laten bezorgen bij je klanten.

 

Ieder met zo z'n eigen sterkten en zwaktes. Bereken kosten en baten van de complete dienstverlening van alle aanbieders. Kies daaruit de onderneming die het best bij je past, neem dan ook de zwaktes voor lief en slik je frustraties in.... Je hebt immers een bewuste keuze gemaakt.

 

Wil je perse levering binnen, normaal gesproken, 24 uur, lage kosten maar een lage betrouwbaarheid en slechte service? Kies TNT. Wil je goede betrouwbaarheid en vind je wat extra betalen niet erg? Ga dan voor DHL oid.

 

We zijn toch ondernemer genoeg om bewuste keuzes te maken bij het aangaan van een klant-leverancier relatie?

Link naar reactie
  • 0

het monopoly van pakjes bezorgen mag dan wel opgeheven zijn.

In de praktijk merk je daar nog onvoldoende van als je pakjes naar particulieren wil leveren.

 

Er is naast TNT nog geen enkel bedrijf dat een voldoende dekkingsgraad heeft in nederland.

Met dekkingsgraad bedoel ik dan het kunnen afhalen van pakjes als de klant 1 of 2 keer niet thuis was.

Als postkantoren BV nu ook de afhandeling voor andere leveranciers zou gaan doen (dus postkantoor functie) dan zou de hele situatie heel snel kunnen veranderen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.