2003 evalueren

Aanbevolen berichten

Hallo!

 

Ik ben bezig een aantal vragen te formuleren om aan mezelf te stellen om het voorbije zakelijke jaar te evalueren;

hebben jullie suggesties voor vragen om daar in op te nemen?

 

Misschien kunnen we gezamelijk een document/vragen opstellen en hier online zetten zodat meer mensen hiermee een leidraad hebben voor een evaluatie.

 

Mijn vragen tot dusver:

 

--wat is erg goed gegaan het afgelopen jaar?

--welke activiteiten hebben relatief gezien het meest opgeleverd?

--hoe verhoudt zich de omzet van dit jaar tot voorgaande jaren?

--hoe verhoudt zich de winst van dit jaar tot voorgaande jaren?

--welke activiteiten zou je kunnen afstoten?

--welke nieuwe vaardigheden heb je geleerd?

--welke nieuwe activiteiten heb je uitgeprobeerd?

--ben je samenwerkingen aangegaan?

--heb je duidelijk strategische keuzes gemaakt, en wat hebben die opgeleverd?

--welke successen heb je geboekt dit jaar?

--welke dingen zou je anders doen?

--hoe voel je je over het afgelopen jaar?

--wat voor dingen kan je je voornemen op basis van deze analyse?

--wat zijn je doelen voor 2004 in cijfers? (Omzet, groei, aantal accounts, aantal opdrachten?)

--hebben je investeringen opgeleverd wat je ervan verwachtte?

--levert het je nog genoeg uitdagingen?

--wat zijn voor 2004 je uitdagingen voor jou persoonlijk?

 

Misschien dat niet alle vragen even relevant zijn, of overlappen ze elkaar, of vergeet ik iets!

ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

 

Annedien

 

 

 

 

Link naar reactie

Hoi Annedien,

 

Zelf heb ik een plan om jaarlijks een themaweek te organiseren. In die week wil ik dit soort vragen aan de orde stellen. Leuk trouwens om te zien dat anderen ook zo bewust over het voorbije jaar en de toekomst nadenken. Ik ben benieuwd naar de verdere berichten in deze thread.

 

In de bijlage mijn schrijfsels over de themaweek voor januari 2004.

 

Wat ik trouwens mis in je opsomming is een inventarisatie van je activiteiten. Vond je dat een vanzelfsprekendheid? Voor de rest: zeer leerzaam.

 

groetjes,

OlafJ

note.pdf

Olaf Janssens

www.anasign.com

Link naar reactie

Dat ziet er goed uit, Olaf!

Count me in ;) (echt)

 

Inventarisatie: je hebt gelijk!

Ook is misschien een soort inschatting van hoeveel tijd waaraan besteed ook wel een goeie. (Nog beter zou het zijn geweest om dat netjes bij te houden, maar in de praktijk doe ik dat niet).

 

De "ben ik nog gelukkig"-vraag...

dat is ook een goeie vraag ;)

 

Ben benieuwd of anderen ook nog aanvullingen hebben.

 

Groet,

Annedien

 

 

Link naar reactie

Ok, aan de ene kant vind ik het een goed idee om over het afgelopen jaar na te denken en plannen op de stellen voor het volgende jaar. Is leuk om te doen, en misschien ook erg nuttig.

 

Maaarrr.... ( ;D )

 

Ik hoor grote bedrijven altijd klagen over te lange consolidatie-slagen. En dit geldt niet alleen voor de financiële kant van een onderneming. Strategisch gezien wil je toch ook dat verandering zo snel mogelijk doordruppelen door je hele organisatie (omhoog en omlaag). Goed, natuurlijk zijn grote bedrijven niet te vergelijken met de kleine broertjes daarvan, maar toch: waarom aan het eind van het jaar evalueren en dan bedenken wat je het komende jaar gaat doen? Doe je dit niet het hele jaar door?

 

Bij mij is het niet zo dat ik een jaar aan het buffelen ben en dan aan het eind van het jaar een weekje vrij neem, uitrust en ondertussen plannen opstel wat betreft de manier van buffelen die ik het volgende jaar ga hanteren. Ik probeer hier constant mee bezig te zijn en in te spelen op gebeurtenissen binnen het bedrijf, in mijn naaste omgeving, in mijn sector en in de wereld (economie) in het algemeen.

 

Mijn jaarafsluiting: een flinke borrel, een hoop lol maken met collegae en een paar klanten en heel hard lachen over hoe hard we wel niet gebuffeld hebben het afgelopen jaar, zonder daaruit ook maar enige lering proberen te trekken (want dat hebben we als het goed is al gedaan).

 

Goed, ik wilde niet negatief zijn over evaluaties en dergelijke, maar persoonlijk hou ik er niet zo van (functioneringsgesprekken doen we ook elke week, niet elk jaar)...

 

groet,

 

Alef

 

Link naar reactie

Ja, verschil in opvattingen moet er zijn :-)

 

In mijn ervaring neem ik me vaak voor te evalueren-- ik zie het nut hier wél van in omdat je onbewuste dingen bewust maakt, en op zo'n manier je leerproces kunt accelereren en dingen veranderen (verbeteren). Ik merk dat ik vaak word opgeslokt door de 'daily grind', de waan van alledag snoept de weken op, worden maanden, wordt ineens een jaar.

 

Mijn motto: "Those who fail to plan, plan to fail."

(En: "Those who don't plan will end up working for those who do." ;D)

 

Niet alles laat zich vangen in evaluaties en plannen, maar het geeft je wel een duidelijke richting en dat komt het resultaat ten goede. Hoewel 'succes' natuurlijk niet objectief meetbaar is, heeft onderzoek uitgewezen dat mensen met een plan (ik zie evalueren als een goede manier om tot een plan te komen) succesvoller zijn dan zonder.

Ik zie het ook als een manier om niet continu 'reactief' in het leven te staan, als solist is het nogal gemakkelijk om van te blussen brandje naar te blussen brandje te rennen.

Als ik zie hoe nuttig een ondernemingsplan is, denk ik: "Eigenlijk zou je elk jaar een nieuw ondernemingsplan kunnen schrijven.". Waarom houdt dat bewuste maken van een roadmap, het aftasten van je sterktes en zwaktes, het maken van prognoses op zodra je je toko aan het runnen bent?

 

Ik weet niet of je het chargeert, maar het is zeker niet zo dat je uit mijn 'evaluatie' terecht mag concluderen dat ik een jaar buffel en een weekje vrij neem (dat dit voor Olaf geldt verwacht ik ook niet eigenlijk).

Ik schiet dagelijks een zonnetje, maar soms moet je gewoon voor anker (vind ik) om na te denken over koers, doelen, bagage, je schip, je voorraden, piraten, terra incognito, schatten en je thuisbasis. (Oud-Hollandse VOC-metaforen ;))

 

Waarom aan het eind van het jaar?

De overgang van een "oud" naar een "nieuw" jaar confronteert me met een mijlpaal, die ik dan wil aangrijpen ter contemplatie. Op zich ben ik niet zo'n aanhanger van 'lineaire tijd', maar binnen de kaders die dat biedt maak ik er maar gebruik van ;D

 

Het belangrijkste van een evaluatie is voor mij dat je dingen kunt ontdekken en gaan realiseren waar je je daarvoor nog niet van bewust was, om eventueel de koers aan te passen of 'steady as she goes'.

 

;D Annedien

Link naar reactie

Chargeren doe ik helemaal niets! Zoals je zelf al zegt heeft iedereen zijn eigen manier. Wat je ook zelf al aangeeft, en dat is inderdaad wel een verschil is dat op het moment dat je alleen werkt het minder makkelijk is om continue te reflecteren omdat de objectiviteit misschien wat verloren gaat, en dan is gedwongen evaluatie op z'n tijd niet verkeerd denk ik.

 

Persoonlijk vind ik de combinatie van evaluatie van het afgelopen jaar, strategie bepaling voor het komende jaar en eindejaarsafsluiting niet zo'n goede combi, maar dat komt misschien meer omdat ik aan het eind van het jaar liever even uit het ondernemersleven vlucht, maar wel lol wil hebben met degenen die me plezier bezorgd hebben (en gedeelten daarvan zijn collegae, klanten).

 

Maar goed, ieder zijn weg...

 

Hoe dan ook, het staat vast dat we allebei (allemaal) vol met plannen en ideeen het nieuwe jaar ingaan, hoe dat bereikt is maakt niet uit...

 

Ik stop ermee voor vandaag, lekker onder (of naast, want onder, dan krijg je al die naaldjes in je nek, niet echt fijn) de kerstboom zitten :)

Link naar reactie

Trouwens, wel een goeie om er helemaal afstand van te nemen-- dat levert vaak meer inzicht op dan 2 weken navelstaren, reflectie, introspectie, analyse en methodiek.

8)

 

Waar ga jij die flinke borrel precies nuttigen?

;)

 

Wat het me ook 'geeft', zo'n analyse, is overzicht.

Om ten aanzien van je eigen gang van zaken in een helicoptertje te kunnen stappen vind ik best lastig, maar wel een 'must'.

Uiteindelijk misschien onmogelijk objectief te kunnen kijken naar jezelf, maar wel de moeite waard.

In Olaf z'n plan is er ook veel plaats ingeruimd voor de meningen van anderen, en dat is denk ik ook heel belangrijk.

 

Bedankt voor jullie input, visie. Leerzaam!

 

Annedien

Link naar reactie

 

Maakt het niet een enorm verschil of je een een-pitter bent of met meer mensen een bedrijf runt? Niet dat je in je eendje geen planningcyclus zou mogen hebben, maar met meer mensen is zo'n evaluatieritueel ook belangrijk voor de onderlinge afstemming.

 

Enorm!

Misschien dat de doelstelling ook gewoon heel anders is bij eendjes of meertjes.

En ze dus eigenlijk niet te vergelijken zijn.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.