• 0

Ondernemen in ontwikkelingslanden: wie heeft ervaring

Hoi ik las op een site (http://www.ondernemenzondergrenzen.nl/) over een interessante competitie om te gaan ondernemen in ontwikkelingslanden. Ik vind dat wel een charmant idee maar het lijkt me ook best een behoorlijke stap. Afrika of Latijns-Amerika lijken me wel interessant, bij voorkeur op gebied van (nieuwe) media.

 

Wie heeft er al ervaring met ondernemen in ontwikkelingslanden? Wat zijn je ervaringen, waar liep je tegenaan?

 

Ofcourse we can

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bastiaan,

 

Ik heb daar wel ervaring mee. Ik heb een aantal ondernemers begeleid die in het buitenland zijn begonnen. Een beetje afhankelijk van de regio die je kiest, Azie is te doen maar lastig, Afrika is prima te doen als je van primitief houd en Latijns Amerika is ook prima te doen als je Spaan spreekt (of portugees voor Brazilië).

 

Misschien kan je wat specifieker zijn, of een keer langs komen of vrijdag bij S2M in Utrecht.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Probeer in eerste instantie te weten te komen met wie je zaken doet en check dit bedrijf of persoon.

bijv. via internationale KVK'S. Er zijn nl. ontzettend veel sjaggeraars bijv. in Zuid Afrika welke productne uit buurlanden halen of via belastingtechnische omwegen importeren. Zorg dus dat je bij de bron komt.

 

Link naar reactie
  • 0

Houd in je achterhoofd dat elk land een verschillende cultuur heeft. Grootmachten als Inida en China verschillen enorm van elkaar in termen van handelsgeest en mentaliteit.

Afspraken in termen van tijd altijd vast laten leggen.

Wellicht voor sommige landen is het een idee om met een lokale handelagent samen te werken welke meer toegang heeft tot het land zelf of meer kennis van de gang van zaken. ( vb. Spyker verkoopt auto's aan china d.m.v. een directeur van een voormalig staatsbedrijf welke alles voor hen regelt) . HEMA heeft chinese handelasgenten welke een keuze maken uit miss wel 1000 verschillende fabrieken voor huishoudelijke RVS producten).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.