• 0

Niet meer kunnen opbrengen krediet

In 2006 heb ik een bedrijfskrediet (eenmanszaak met behoud van WAO) genomen bij de bank. Dit om eventuele voorraden voor te schieten. Door de slechte economie en het faillisement van de leverancier ben ik een hoop geld daaraan kwijt geraakt. Omdat de bank 10% rente per maand vangt en dit al 1 jaar lang heb ik doordat er bijna geen cashflow is het limiet overschreden. Vandaag lag de brief in de bus dat als ik dit niet zou betalen er een blokkade op de rekening kwam. Nu heb ik de volgende vragen waarin jullie mij misschien in deze voor mij niet zonnige dag toch nog een beetje licht kunnen brengen.

 

- Houd deze blokkade in dat al mijn rekeningen incl prive geblokeerd worden

- Kan mijn partner ook aansprakelijk gesteld worden. We zijn niet getrouwd en geen fiscaal partner, maar wonen samen en hebben samen een dochtertje

- Moet alles uit huis gehaald worden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Omdat je als eenmanszaak je onderneming drijft, ben je persoonlijk aansprakelijk voor alle verplichtingen. De bank zal in eerste instantie vragen het krediet aan te zuiveren tot binnen de afgesproken limiet. Is dat niet mogelijk dan zal de volgende stap het opzeggen van de kredietfaciliteit zijn. Als het zover is gekomen zal een speciale afdeling van de bank in het geweer komen die zal proberen de schade voor de bank zoveel als mogelijk te voorkomen. Zekerheden, voor zover aanwezig zullen uitgewonnen worden.

 

Je zult inderdaad in privé worden aangesproken voor de restschuld. Dat houdt ook in dat alle privérekeningen geblokkeerd worden en het aanwezige saldo naar de zakelijke debetrekening geboekt zal gaan worden. De volgende stap is verkoop van alle privé bezittingen.

 

Of je partner erbij betrokken wordt is afhankelijk of er een samenlevingscontract is en hoe dat eruit ziet, daarnaast ook van belang of partner destijds bij het verkrijgen van het krediet ergens voor meegetekend heeft.

 

Mijn ervaring is, dat vanaf begin een goede, correcte communicatie met de bank van wezenlijk belang is om redelijk uit deze problematiek te geraken. Mogelijk kan je een regeling afspreken. Bijvoorbeeld betaling van een x bedrag van de totale schuld tegen finale kwijting. Waarbij dat x bedrag opgehoest wordt door familie/vrienden.

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Mijn vriendin heeft nergens voor getekend. We wonen wel samen maar hebben geen samenlevingscontract. Mondjes maat komen er nog betalingen binnen van klanten. De privérekening heb ik alvast overgeboekt naar overige rekeningen van een ander. Daar ik namelijk wel mijn vaste kosten p/m moet betalen. Wat betreft de privé bezittingen zijn dat er niet veel. Naast de dagelijkse benodigdheden zoals bed, koelkast, tv enz heb ik alleen nog voorraad van de zaak. Heb mijn zaak 10 jaar lang goed kunnen laten draaien, maar 2 distributeurs hebben mij meegetrokken in het faillisement. Erg jammer.

 

De rente is inderdaad 9.5%. Staat in het contract. Deze rente doet mij de das om. Ik kan simpelweg niet meer 350 euro p/m opbrengen. Eerst was dit maar 100 euro, maar dit werd elke maand hoger en hoger omdat de rekening niet aangevuld kon worden. Van het terugbetalingen uit het faillisement van de distributeurs hoef ik niet veel te verwachten.

 

Ook zou ik graag mijn bedrijfnaam willen weggeven aan mijn broer. Die inmiddels ook wil beginnen met zijn eigen zaakje. Daar de naamsbekendheid er al is. Maar kan dit problemen geven

Link naar reactie
  • 0

Hoi Dentinox,

 

als ik het goed begrijp is je rente 9.5% per maand, en je betaalde eerst E100 per maand aan rente, en geen aflossing. Dus de originele lening was E 950.

 

Ondertussen betaal je E 350 per maand tegen 9.5% rente. Dit betekend dat je totale schuld bij E 3684 ligt. Natuurlijk groeit deze schuld per maand met ongeveer 10%.

 

Mochten deze getallen kloppen is het eerste wat je naar mijn mening zou moeten doen om vrienden/familie te vragen of ze dit bedrag kunnen voorschieten en dat je dit tegen een gunstiger tarief terug betaald.

 

Lukt dit niet ga dan eens met een andere bank praten, want er zijn er vast wel een paar bereid jouw geld te willen lenen voor minder dan 10% per maand.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Deze "blokkade" houd waarschijnlijk in dat er geen geld meer van de rekening gehaald kan worden maar dat er nog wel gestort kan worden. Als je meer rekeningen hebt bij dezelfde bank, zoals een privé en een zakelijke rekening, kunnen ze geld overschrijven om het tekort aan te zuiveren maar hier hou je volgens mij al rekening mee.

 

Ik ben verder geen jurist maar als je partner niet heeft meegetekend je partner verder niet aansprakelijk voor jouw schulden. Maarrr.. stel je wordt veroordeeld en er is een executoriale titel kunnen ze wel beslag op je inboedel leggen en deze openbaar verkopen. Ze mogen op zo'n beetje alles beslag leggen zoals auto's op JOUW naam etc. Alles behalve persoonlijke spullen zoals kleren een tafel, een ben en een stoel. Als je weet dat ze eraan komen zou je kunnen besluiten je plasma etc ergens anders te stallen:)

Deze procedure is nier erg populair omdat die in de regel erg weinig opbrengt. Wel populair is bankbeslag en loonbeslag.

 

Ik weet niet hoeveel schuldeisers er zijn maar ik zou zeker niet de brieven van de bank etc. ongeopend in de la gooien maar wel een gesprek met de bank en andere schuldeisers aangaan.

 

Veel sterkte in ieder geval

 

 

Die tien procent is waarschijnlijk op jaarbasis maar moet maandelijks voldaan worden

Link naar reactie
  • 0

Mijn vriendin heeft nergens voor getekend. We wonen wel samen maar hebben geen samenlevingscontract. Mondjes maat komen er nog betalingen binnen van klanten. De privérekening heb ik alvast overgeboekt naar overige rekeningen van een ander. Daar ik namelijk wel mijn vaste kosten p/m moet betalen. Wat betreft de privé bezittingen zijn dat er niet veel. Naast de dagelijkse benodigdheden zoals bed, koelkast, tv enz heb ik alleen nog voorraad van de zaak. Heb mijn zaak 10 jaar lang goed kunnen laten draaien, maar 2 distributeurs hebben mij meegetrokken in het faillisement. Erg jammer.

 

De rente is inderdaad 9.5%. Staat in het contract. Deze rente doet mij de das om. Ik kan simpelweg niet meer 350 euro p/m opbrengen. Eerst was dit maar 100 euro, maar dit werd elke maand hoger en hoger omdat de rekening niet aangevuld kon worden. Van het terugbetalingen uit het faillisement van de distributeurs hoef ik niet veel te verwachten.

 

Ook zou ik graag mijn bedrijfnaam willen weggeven aan mijn broer. Die inmiddels ook wil beginnen met zijn eigen zaakje. Daar de naamsbekendheid er al is. Maar kan dit problemen geven

 

Kun jij mij uitleggen in hoeverre het faillissement van distributeurs problemen geeft voor jouw onderneming ?

Je bedoelt vermoedelijk een rente van 9,5 % per jaar. Er is namelijk geen enkele bank die 9,5 % per maand berekent.

 

Zoals eerder reeds aangegeven door Marco is het beste wat je kunt doen een afspraak maken met je bank en duidelijk de situatie uiteenzetten. Wegsluizen van middelen etc. is niet de beste optie.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik bedoelde per jaar. maar dat is nu toch al 346 euro p/m geworden. Ik betaal dan ook alleen rente over het bedrag wat openstaat.

 

Maar doordat er een leverancier failliet is en ik op de wachtlijst bij de curator sta is dit hoger en hoger opgelopen.

Wij hebben voor deze fabrikant goederen verkocht en zijn ook diegene die de garantieafhandelingen deden.

Extra spareparts werden gekocht en gecrediteerd als wij ze terugzenden. Wat ons ook een redelijke schade heeft toegebracht is die idiote consumentenwet. Wij dienen bijvoorbeeld 2 jaar garantie te geven, maar we kregen maar 1 jaar vergoed van de fabrikant.

 

Verder heb ik nergens schulden en alles is betaald. Probleem is alleen dat het bedrag aan basiskrediet (dus geen lening) en dan nog eens die hoge rente niet meer te realiseren zijn. Ik zal dit bedrag waarschijnlijk nooit meer kunnen aanvullen tenzij die curator over de brug komt met het volledige bedrag. Maar die kans is zeer klein. Het wegsluizen mag dan niet de beste optie zijn, maar in de tussentijd dat ik nog in gesprek ben met hun en er nog een blokkade is, wil ik wel me rekeningen kunnen betalen.

 

Wat is de beste optie, maar meteen een brief schrijven voor finale kwijting of eerst een situatieschets en dan maar zien ?

Link naar reactie
  • 0

Je verhaal is mij nog niet helemaal duidelijk.

Je vraag wel. Wat nu te doen ?

 

M.i. is de beste oplossing om een derde, met ervaring, hierin te betrekken.

Hierbij denk ik aan je boekhouder of een andere bemiddelaar. (b.v. Marco van den Maagdenberg.)

 

Deze kan aan de bank duidelijk maken wat de situatie is en wat de mogelijkheden zijn.

 

Aan een kwijting om niet behoef je in dit stadium niet te denken.

Er zal een bedrag op tafel moeten komen om een akkoord te bereiken.

Link naar reactie
  • 0

In 2007 heb ik van de bank een doorlopend bedrijfskrediet genomen. Door het faillissement van een distributeur ben ik dit geld kwijt (net overgemaakt terwijl hun die dag failliet verklaard werden). De bank heeft mij gevragen het krediet weer aan te vullen. Dit kan ik helaas niet en heb de bank een brief gestuurd voor een oplossing. Daarop is niet gereageerd.

Vandaag viel dan de brief in de bus van een incassobureau met een hoop dreigingen als ik niet snel betaal. Ook heb ik hun inmiddels een brief geschreven en het verhaal uitgelegd. Nu is de belangrijkste vraag, hoe houd ik mijn partner buiten de beslaglegging.

Beslag willen ze volgens hun schrijven leggen op mijn roerende zaken zowel als op mijn zakelijke bankrekeningen. Aangezien er niets meer is ga ik ervan uit dat ze loonbeslag willen leggen.

 

We zijn niet getrouwd of geregistreerd partner, noch hebben we een samenlevingscontract. We wonen wel samen en hebben samen een kleine. Ik heb nu een uitkering omdat de zaken dermate slecht gingen dat ik moest stoppen. Wel druk aan het solliciteren maar wie weet hoelang dat duurt. Ik neem aan dat ze op mijn bijstandje ook beslag willen leggen. Maar laten ze dan het (16u p/w) inkomen van mijn partner met rust. En hoe zit het met de zorg en huurtoeslag. Samen hebben we net genoeg om rond te komen en zonder de huur en zorgtoeslag kunnen we dat dus niet meer.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is volgens mij onmogelijk omdat jullie samenwonen. Ze zullen waarschijnlijk proberen beslag te leggen op bankrekening die op jouw naam staan ook als dit gezamelijke rekeningen zijn. Wil je persé voorkomen dat ze beslag leggen op je inboedel moet je je laten uitschrijven op dat adres, simpel.

 

ÁLS ze beslag leggen op jouw inkomen mag je circa 95% van het bijstandsniveau zelf houden en in principe komen ze niet aan je zorg- of huurtoeslag. Hier kun je een programmaatje downloaden om zelf je VTLB te berekenen.

 

Als je het zover laat komen kunnen ze in principe beslag op je inkomen houden totdat de hoofdsom PLUS rente PLUS ev. incassokosten terugbetaald zijn. Of je moet toch proberen tot een accoord te komen en anders misschien WSNP.

 

Ik ben trouwens geen onbekende met de WSNP. Een schuldeiser in het bijzonder deed zeer moeilijk. Pas toen toen ik de aanvraag heb gedaan en ze een brief van de Stadsbank kregen waren ze wel ineens bereid een accoord te sluiten. Toen heb ik bij mezelf gezegd: F*CK IT, nou ga ik door ook.

 

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de trage reactie.

 

Ik heb 1 auto nog op naam staan. Die heb ik met wederzijds goedvinden als onderpand gegeven aan de accountant.

Die zal hem voor mij verkopen om zijn openstaande rekening (rondon 1500 euro) te betalen. Ik wil namelijk geen schulden bij anderen dan bij de bank. Die liever ook niet maar goed.

 

Inmiddels zijn mijn zakelijke rekening geblokeerd. Ook hebben ze inmiddels gebeld voor een taxatie van alle te verpanden dingen uit mijn onderneming. Nu heb ik eigenlijk niets bijzonders. Want ik ben nooit iemand van vele luxe geweest. Naast de gewone huis tuin en keuken dingen bezit ik alleen een tweetal oude laptops. Uitschrijven op het adres kan helaas niet, want je moet je toch ergens weer inschrijven. Dit doet de gemeente namelijk automatisch. Of ik moet voor een paar jaar naar een eiland vertrekken :)

 

Ik wil gewoon een regeling met de bank in het idee van een finale kwijting tegen een X-bedrag. een Fallisement is niet mijn insteek en wsnp eigenlijk ook niet. Wil hierna toch eigenlijk wel weer wat gaan doen en ook wel weer eens een auto op mijn naam kunnen zetten. (als iemand een goede "constructie" heeft hoor ik het graag) :)

 

Als ik zelf de boel moet taxeren schat ik zo een 1000 euro aan waarde. Ik wed dat de verhuiswagen huren meer kost dan het oplevert. Dus hebben we er alletwee niets aan. Maar helaas geeft de bank geen gehoor

Link naar reactie
  • 0

M.i. is de beste oplossing om een derde, met ervaring, hierin te betrekken.

Hierbij denk ik aan je boekhouder of een andere bemiddelaar. (b.v. Marco van den Maagdenberg.)

 

Deze kan aan de bank duidelijk maken wat de situatie is en wat de mogelijkheden zijn.

 

Aan een kwijting om niet behoef je in dit stadium niet te denken.

Er zal een bedrag op tafel moeten komen om een akkoord te bereiken.

heb je nog gebruik gemaakt van één van deze mogelijkheden die je zijn aangereikt,

of heb je gewacht tot je de incassobrieven ook niet meer kon weigeren?

 

als je nu nog met een bank moet gaan onderhandelen ben je denk ik al te laat..

ik ben absoluut geen expert op dit gebied, ik zou een PM wagen aan één van de experts op dit gebied.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

.

 

 

Ik heb 1 auto nog op naam staan. Die heb ik met wederzijds goedvinden als onderpand gegeven aan de accountant.

Die zal hem voor mij verkopen om zijn openstaande rekening (rondon 1500 euro) te betalen. Ik wil namelijk geen schulden bij anderen dan bij de bank. Die liever ook niet maar goed.

 

Inmiddels zijn mijn zakelijke rekening geblokeerd. Ook hebben ze inmiddels gebeld voor een taxatie van alle te verpanden dingen uit mijn onderneming. Nu heb ik eigenlijk niets bijzonders. Want ik ben nooit iemand van vele luxe geweest. Naast de gewone huis tuin en keuken dingen bezit ik alleen een tweetal oude laptops. Uitschrijven op het adres kan helaas niet, want je moet je toch ergens weer inschrijven. Dit doet de gemeente namelijk automatisch. Of ik moet voor een paar jaar naar een eiland vertrekken :)

 

Ik wil gewoon een regeling met de bank in het idee van een finale kwijting tegen een X-bedrag. een Fallisement is niet mijn insteek en wsnp eigenlijk ook niet. Wil hierna toch eigenlijk wel weer wat gaan doen en ook wel weer eens een auto op mijn naam kunnen zetten. (als iemand een goede "constructie" heeft hoor ik het graag) :)

 

Als ik zelf de boel moet taxeren schat ik zo een 1000 euro aan waarde. Ik wed dat de verhuiswagen huren meer kost dan het oplevert. Dus hebben we er alletwee niets aan. Maar helaas geeft de bank geen gehoor

 

 

De tips van bovenstaande HL leden moeten eigenlijk al voldoende zijn,zij hebben meer dan genoeg uitleg gegeven naar mijn mening.

 

 

Je vraagt hier om een ''constructie''. Je wilt dus zelf wel profiteren van luxe goederen zoals een auto maar je wilt niet dat de bank daar aan kan komen en hun recht uitoefenen om de schuld te innen bij je? Tevens heb je een auto in onderpand gegeven om een schuldeiser boven een andere te plaatsen. Dit is niet netjes en als dit ooit uitkomt bij de bank of een WSNP aanvraag zal dit nadele gevolgen hebben voor je.

 

Je wilt geen WSNP en geen faillissement. Naar mijn mening heb je dan 2 opties :

 

- Je doet een aanbod tegen finale kwijting. Dit betekent dat je het gedane aanbod direct beschikbaar moet stellen op het moment dat de bank akkoord gaat.

 

- Je doet een aanbod op basis van een minnelijke regeling. Dat doe je op basis van je loondienstverband. Hierbij voeg je een berekening van het Vrij Te Laten Bedrag bij en zal je een iets beter aanbod moeten doen dan je in de WSNP zou aanbieden om het aantrekkelijker te maken voor de bank.( eigen ervaring met klanten dat het aanbod iets beter moet zijn dan WSNP aanbod)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad met de boekhouder overlegd. En op zijn aanraden een aangetekende brief gestuurd met de vraag voor de oplossing. Daar heeft de bank nooit op gereageerd. Ook heb ik gebeld en ben ik naar het minikantoor van de ING hier geweest. Niemand die me kon helpen. Het enigste was een brief schrijven.

 

Ik heb ooit getekend voor een pandrecht. Kan er niets aan doen, maar hij moet betaald worden. De boekhouder moet immers alles netjes afronden. Wil natuurlijk geen problemen met de belastingdienst.

Op dit moment kan ik de bank eigenlijk weinig bieden. Wel over een periode van bijvoorbeeld drie jaar dan zou ik max 10% kunnen voldoen.

 

Betreft Danny Jansen,

Blijkbaar snap je het verhaal niet helemaal. Ik vraag niet om een constructie om alles te blijven houden. Dat boeit me eigenlijk niet. Ik wil gewoon dat mijn vriendin buiten schot blijft. En een idee wat ik aan moet met deze schuldeiser.

Ik heb al totaal geen luxe behalve een auto van 1500 euro. Als je dat luxe mag noemen. Heb zelfs niet eens een mooie plasma. Ik ben helaas het slachtoffer van een leverancier die falliet is gegaan. Anders had ik er niet zover ingezeten. Heb namelijk nooit een dubbeltje hoeven lenen, behalve dan voor dit mislukte project.

Ik zeg niet dat ik geen WSNP of faillsement wil, ik zeg alleen wat is de beste optie, en hoe kan ik hier het beste uitkomen.

 

Dus je kunt wel zeggen niet netjes, maar het leven is nou eenmaal niet netjes. De leverancier had een BV en begint gewoon weer opnieuw. Even kapot laten gaan en hupsa, maar ik draag nu de ellende. Zo netjes is het nu eenmaal geregeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb inderdaad met de boekhouder overlegd. En op zijn aanraden een aangetekende brief gestuurd met de vraag voor de oplossing. Daar heeft de bank nooit op gereageerd. Ook heb ik gebeld en ben ik naar het minikantoor van de ING hier geweest. Niemand die me kon helpen. Het enigste was een brief schrijven.

 

Ik heb ooit getekend voor een pandrecht. Kan er niets aan doen, maar hij moet betaald worden. De boekhouder moet immers alles netjes afronden. Wil natuurlijk geen problemen met de belastingdienst.

Op dit moment kan ik de bank eigenlijk weinig bieden. Wel over een periode van bijvoorbeeld drie jaar dan zou ik max 10% kunnen voldoen.

 

Betreft Danny Jansen,

Blijkbaar snap je het verhaal niet helemaal. Ik vraag niet om een constructie om alles te blijven houden. Dat boeit me eigenlijk niet. Ik wil gewoon dat mijn vriendin buiten schot blijft. En een idee wat ik aan moet met deze schuldeiser.

Ik heb al totaal geen luxe behalve een auto van 1500 euro. Als je dat luxe mag noemen. Heb zelfs niet eens een mooie plasma. Ik ben helaas het slachtoffer van een leverancier die falliet is gegaan. Anders had ik er niet zover ingezeten. Heb namelijk nooit een dubbeltje hoeven lenen, behalve dan voor dit mislukte project.

Ik zeg niet dat ik geen WSNP of faillsement wil, ik zeg alleen wat is de beste optie, en hoe kan ik hier het beste uitkomen.

 

Dus je kunt wel zeggen niet netjes, maar het leven is nou eenmaal niet netjes. De leverancier had een BV en begint gewoon weer opnieuw. Even kapot laten gaan en hupsa, maar ik draag nu de ellende. Zo netjes is het nu eenmaal geregeld.

 

 

 

Beste,

 

Wat snap ik niet aan je vraag omtrent ''constructie'' ??

 

Je zet het zelf tussen tekens en geeft dus daarmee iets aan.

 

Verder hebben diverse leden hier zinvolle reacties gegevens wat je kan doen. Ga daarmee aan de slag zou ik zeggen.

 

Danny

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in de jaren 90 in een vergelijkbare situatie gezeten.

Oplossing: zoek zsm een baan, tref een schikking met alle schuldeisers en ga aflossen.

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Het slimste wat je kan doen zoals al eerder is aangeven in dit topic. Zorg ervoor dat je de schuld aflost met geld van familie/vrienden en betaal hun maandelijks terug.

 

Als er namelijk door een deurwaarder beslag wordt gelegd op je loon ben je nog veel meer geld kwijt.

Een verdubbeling van het bedrag is geen uitzondering.(incassokosten+administratiekosten+rentevergoeding enz enz).

 

Dus mijn tip regel dit zo snel mogelijk op wat voor manier dan ook en verkom zo erger.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.