• 0

Durfkapitaal in buitenland

Geachte lezers,

 

Ik ben voornemens om te investeren in een nieuw op te zetten onderneming in Canada. Dat wil ik in principe vanuit prive gaan doen. De fiscale regels van het durfkapitaal zijn mij redelijk bekend aangezien ik meerdere investeringen op deze basis heb gedaan, wat overigens succesvol is geweest. Heb echter nog wel een aantal puntjes die mij niet geheel duidelijk zijn.

 

1. Lees continu dat het moet gaan om een investering IN Nederland. Zijn de fiscale regels voor durfkapitaal ook daadwerkelijk beperkt tot investeringen in Nederland? Zijn er mogelijkheden om dat te omzeilen? (Heb reeds om me heen gevraagd en op internet gezocht maar krijg weinig tot geen sluitende antwoorden)

2. Is het wellicht verstandiger om vanuit een BV de investering te doen? Zijn er speciale regels vanuit de BV? Bijvoorbeeld eenzelfde soort regeling zoals in de IB?

3. Is de relatie Nederland-Canada nog van doorslaggevend belang?

 

Wellicht dat de vragen wat te gedetailleerd zijn maar waag toch een gokje.

 

Alvast bedankt voor de reactie(s)!!!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag KP Koning

 

Voor zover ik na kan gaan is er inderdaad een verplichting tot investering in NL. De ondernemer aan wie het durfkapitaal geleend wordt is een IB ondernemer of BV volgens de NL wet.

 

Vanuit een BV het geld uitlenen, is niet gelijk aan durfkapitaal. Dan geldt gewoon de regel dat de lening zakelijk moet zijn. Als deze oninbaar blijkt, dan kan de BV uiteraard wel de lening afwaarderen, mits de oninbaarheid ook op zakelijke grondslag ontstaan is.

 

De relatie NL-CDN maakt daarin (voor de BV dus) niet uit.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Dank voor je reactie.

 

Een verstrekte lening door de BV zal gewoon zakelijk moeten zijn, klinkt als logisch. Ik ga er vanuit dat hetzelfde zal gelden voor een IB-ondernemer. Zakelijkheid zal dus doorslaggevend zijn.

 

De regeling voor het durfkapitaal geldt dus alleen voor de particulier die wil investeren in een beginnende onderneming in de IB of BV. Dus een vrijstelling in box 3, evt. persoonsgebonden aftrek en extra heffingskorting.

 

Als ik de lening zou verstrekken vanuit de BV dan is het belastingverdrag niet van belang. De Nederlandse belastingwetgeving zal voor mijn BV doorslaggevend zijn aangezien de BV in NL is gevestigd.

 

Heb ik het zo goed begrepen?

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
  • 0

Een verstrekte lening door de BV zal gewoon zakelijk moeten zijn, klinkt als logisch. Ik ga er vanuit dat hetzelfde zal gelden voor een IB-ondernemer. Zakelijkheid zal dus doorslaggevend zijn.

 

Bedenk wel, dat bij een IB-ondernemer het verstrekken van de lening in het kader van de (eigen) onderneming plaats moet vinden. Anders kan de lening niet aan de onderneming worden toegerekend en kom je weer gewoon in box 3 uit. Vanwege de rechtspersoonlijkheid speelt dit niet bij een lening vanuit de BV.

 

Het moet voor de durfkapitaalregeling inderdaad gaan om een lening ten behoeve van een in Nederland gedreven onderneming. Bij een lener/natuurlijk persoon komt dit tot uitdrukking door de eis dat de zelfstandigenaftrek van toepassing moet zijn, bij een lener/rechtspersoon is dit zelfs uitdrukkelijk in art. 31, onderdeel b, Uitvoeringsregeling IB 2001 opgenomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.