• 0

FIFO en retouren - Hoe moet ik dit boekhoudkundig verwerken?

Stel ik koop 3 partijen van hetzelfde product in:

 

50x product a 3,00 euro/stuk

100x product a 2,50 euro/stuk

100x product a 3,00 euro/stuk

 

Nadat ik 48 stuks heb verkocht, bestelt iemand 5 stuks van het product. Dan krijg je dus de volgende boekingen:

 

Voorraad 2x -3,00 euro

Voorraad 3x -2,50 euro

 

De klant retourneert vervolgens de bestelling. Hoe ziet de FIFO voorraad er dan uit?

 

2x product a 3,00 euro/stuk

100x product a 2,50 euro/stuk

100x product a 3,00 euro/stuk

 

of

 

97x product a 2,50 euro/stuk

100x product a 3,00 euro/stuk

2x product a 3,00 euro/stuk

3x product a 2,50 euro/stuk

 

Ik hoop dat jullie het begrijpen, was een beetje moeilijk uit te leggen.

 

[mod-edit:titel iets uitgebreid]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tagor

 

Je hebt geboekt:

 

Kostprijs verkopen (2 x 3 + 3 x 2,50)

aan opbrengst verkopen

 

Die draai je weer terug.

 

groet

Joost

 

 

 

Hoi Joost,

 

Dat begrijp ik dat je die terugdraaid. Bij FIFO verkoop je de oudste producten eerst. Maar hoe doe je dit met retouren? Worden deze achteraan geplaatst (zodat deze als laatst worden verkocht) of op hun originiele plek? De verkopen lopen door en een verkoop in 2010 zou bijvoorbeeld ook in 2011 retour gezonden kunnen worden. Dan is het dus niet meer mogelijk om het product op de originele plek terug te plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Nee, zoals gezegd, draai je de oude boeking terug. De voorraad wordt dus weer zoals zij was voor de verkooptransactie.

 

groet

Joost

 

M.a.w. je herberekent helemaal opnieuw de waarde van de voorraad? Hoe zou dit dan in het onderstaande voorbeeld werken?

 

Bestelling 1 in 2009

Bestelling 2 in 2009

Bestelling 3 in 2009

Bestelling 4 in 2009

Retour bestelling 2 in 2010

Bestelling 5 in 2010

 

In dat geval is het toch onmogelijk om de boeking terug te draaien? Immers de winst verandert dan.

Link naar reactie
  • 0

je maakt gewoon een tegengestelde boeking op de datum dat je de goederen retour ontvangt.. en niet terugdraaien van de boeking in op de datum van verkoop. het gaat puur om de voorraadwaardering.. niet om de inkomsten belasting.. je hoeft echt niet opnieuw (winst)aangifte te doen als je toevallig een bestelling retour krijgt.

de klant krijgt zijn geld terug via een creditnota en dan boek je gewoon de creditnota als negatieve omzet op de datum van retour ontvangst en dat word dan gewoon in het resultaat van het lopende boekjaar meegenomen.

Link naar reactie
  • 0

Tagor

 

Je hebt geboekt:

 

Kostprijs verkopen (2 x 3 + 3 x 2,50)

aan opbrengst verkopen

 

Die draai je weer terug.

 

groet

Joost

 

 

 

Is de journaalpost hier niet.

 

Kostprijs verkopen (2 x 3 + 3 x 2,50)

aan voorraad ( 2 x 3 + 3 x 2,50 ) ?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost,

 

Dat begrijp ik dat je die terugdraaid. Bij FIFO verkoop je de oudste producten eerst. Maar hoe doe je dit met retouren? Worden deze achteraan geplaatst (zodat deze als laatst worden verkocht) of op hun originiele plek? De verkopen lopen door en een verkoop in 2010 zou bijvoorbeeld ook in 2011 retour gezonden kunnen worden. Dan is het dus niet meer mogelijk om het product op de originele plek terug te plaatsen.

 

M.i. kun je volstaan met de creditnota tegen de oorspronkelijke prijs tegenboeken en vervolgens de hierboven genoemde journaalpost tegenboeken tegen de prijs die op het moment van boeken als oudste prijs geldt.

 

B.v. voorraad 5 x 3

aan kostprijs verkopen 5 x 3 .

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.