• 0

debiteur in schuldsanering

Hallo,

 

Ik ben er achter gekomen dat een debiteur (bedrijf) al ruim drie weken in de schuldsanering zit (via een particuliere klant van hun) en verder zijn gegaan onder een andere naam.

Ze hebben nog 12 facturen bij mij open staan (5x 70 dagen te laat, 6x 43 dagen te laat en 1 zit nog in de termijn).

Ik heb al wat zitten googlen, en heb begrepen dat ik moet worden benaderd met een schikking voorstel?

Is er iemand die mij kan vertellen hoe e.e.a. in zijn werk gaat in zo'n soort geval?

 

Ik ben een "parttime" ondernemer naast mijn loondienst. Het openstaande bedrag is iets meer dat een derde van mijn omzet tot nu toe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer iemand of een bedrijf in de schuldsanering zit zal de schuldsaneerder eerst bij alle schuldeisers per brief opvragen hoe hoog de vordering is. De schuldeisers krijgen in de regel 14 dagen om hierop te reageren.

 

Na deze inventarisatie zal er een schikkingsvoorstel worden gedaan aan alle schuldeisers (via een brief). In de praktijk gaan er wel 3 mnd overheen voordat er een schikkingsvoorstel gedaan wordt.

 

Overigens kan dit schikkingsvoorstel alleen doorgang vinden wanneer alle schuldeisers akkoord zijn. Als niet alle schuldeisers akkoord zijn zal er nog een brief gestuurd worden om dit te heroverwegen.

 

Het enige wat je nu kan proberen is om een afbetalingsregeling af te spreken met deze debiteur. (overigens zal deze aangeven dat hij dat niet mag van schuldhulp, soms is dat waar omdat sommige schuldhulp bedrijven totaal het bewind over de financiële middelen van deze persoon overnemen, maar dit is niet altijd het geval.

 

Wil je toch nog wat terug zien van het geld zou ik proberen en afbetalingsregeling af te spreken met deze persoon/ dit bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Ook is het vaak voordeliger om akkoord te gaan met de betalingsvoorstel van de schuldhulpverlener. In de praktijk hou je daar meer van over dan een WSNP. Maar in de regel ben je gewoon je centen kwijt.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Hallo,

 

Ik ben er achter gekomen dat een debiteur (bedrijf) al ruim drie weken in de schuldsanering zit (via een particuliere klant van hun) en verder zijn gegaan onder een andere naam.

Dan zitten ze naar alle waarschijnlijkheid niet in de WSNP. Direct morgen opbellen en vragen hoe het zit.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben er achter gekomen dat een debiteur (bedrijf) al ruim drie weken in de schuldsanering zit (via een particuliere klant van hun) en verder zijn gegaan onder een andere naam.

Dan zitten ze naar alle waarschijnlijkheid niet in de WSNP. Direct morgen opbellen en vragen hoe het zit.

 

Ik hoop voor TS dat schuldenaar niet in WSNP zit want dan kan hij meer sparen. In WSNP gaat er nog een duur loon af.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop voor TS dat schuldenaar niet in WSNP zit want dan kan hij meer sparen. In WSNP gaat er nog een duur loon af.

 

Ehmmm... duur loon van wie? Dit is een typisch gevalletje van een klok die in het land van doven door iemand met één oor niet gevonden wordt... of zo iets.

 

Ik denk dat je doelt op het salaris van de bewindvoerder. Dat is niet zo hoog, namelijk €48,79 per maand voor een enkele Wsnp zaak (alleenstaande) en €58,31 voor een dubbele Wsnp zaak (echtpaar). Dus dat valt wel mee.

 

Wees alsjeblieft voorzichtig met het geven van halve antwoorden in topics als deze. Ondernemers die in de problemen zitten, worden al zo slecht geïnformeerd. Eén verkeerd advies kan zomaar voor jarenlange ellende zorgen. Higherlevel wordt zeer goed geïndexeerd door Google, dus laten we alsjeblieft onze verantwoordelijkheid nemen en zorgvuldig èn volledig zijn in onze antwoorden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

In principe waren er al betalingsafspraken gemaakt (telefonisch) maar deze worden niet nagekomen. Op dat moment wist ik dus nog niet dat ze in de schuldsanering zaten.

Het bedrijf was geen BV. De eigenaar is er dus persoonlijk voor aansprakelijk. Als ze failliet gaan is hij persoonlijk ook failliet lijkt mij.

Jammer genoeg ligt de site van de kvk eruit, nu kan ik niet zien op wiens naam e.e.a. staat.

 

Zou het helpen als ik een incasso bureau inschakel?

 

Weet iemand ook hoe het nu met de belastingdienst gaat? Ik heb al btw afgedragen over dit bedrag. Kan ik dit terug vorderen?

Hoe zit het met de loonbelasting? De facturen staan in de boeken. Moet ik dit gewoon betalen ookal heb ik niets ontvangen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben er achter gekomen dat een debiteur (bedrijf) al ruim drie weken in de schuldsanering zit (via een particuliere klant van hun) en verder zijn gegaan onder een andere naam.

Ze hebben nog 12 facturen bij mij open staan (5x 70 dagen te laat, 6x 43 dagen te laat en 1 zit nog in de termijn).

Ik heb al wat zitten googlen, en heb begrepen dat ik moet worden benaderd met een schikking voorstel?

Is er iemand die mij kan vertellen hoe e.e.a. in zijn werk gaat in zo'n soort geval?

 

Ik ben een "parttime" ondernemer naast mijn loondienst. Het openstaande bedrag is iets meer dat een derde van mijn omzet tot nu toe

 

Dan heeft deze "parttime" ondernemer wel meteen een hele belangrijke les geleerd. Blijf bovenop je centen zitten! Niet eerder leveren dan dat oude facturen betaald zijn.

 

"De Schuldsanering" bestaat niet. Er is een Wet schuldsanering Natuurlijke Personen, en er is een Minnelijke Schuldregeling. Beide regelingen zijn er niet voor ondernemers. Wie een beroep wil doen op deze saneringen dient zijn bedrijf te staken. Daarnaast is er nog de mogelijkheid dat de debiteur zijn schulden als bedrijf wil saneren, dus buiten de wettelijke regelingen om. Het staat iedere ondernemer vrij om zijn crediteuren een schikkingsvoorstel tegen finale kwijting te doen. Dus het is wel even belangrijk om er achter te komen welke vorm van saneren jouw debiteur heeft aangenomen.

 

Wat ik vreemd vind is dat de debiteur "ruim drie weken" in welke vorm dan ook bezig is zijn schulden te saneren. Er van uitgaande dat jij een betalingstermijn van 30 dagen hanteert, zou dit betekenen dat de laatste bestelling/order slechts een paar dagen voor de start van die sanering heeft plaatsgevonden. Indien de debiteur tot de Wsnp is toegelaten, is het verzoek tot toelating al weken eerder bij de rechtbank neergelegd. Dit zou kunnen betekenen dat jouw debiteur (voor wat betreft de laatste factuur en wellicht wel alle facturen) "willens en wetens" schulden is aangegaan terwijl hij wist dat hij die nooit zou kunnen betalen. Dat is niet netjes, dat mag niet en daarmee zou de schuldenaar niet "ter goeder trouw" zijn.

 

Je kunt via een advocaat op voet van art 350Fw lid 3, sub f de rechter kunnen vragen om de wettelijke schuldsaneringsregeling tussentijds te beëindigen. Je debiteur zal dan ambtshalve in staat van faillissement worden gesteld. Grote kans dat het faillissement wordt beëindigd wegens het gebrek aan baten, waarna de vordering op de debiteur weer volledig opeisbaar wordt.

 

Link naar reactie
  • 0

Zou het helpen als ik een incasso bureau inschakel?

 

Nee.

 

Weet iemand ook hoe het nu met de belastingdienst gaat? Ik heb al btw afgedragen over dit bedrag. Kan ik dit terug vorderen?

Hoe zit het met de loonbelasting? De facturen staan in de boeken. Moet ik dit gewoon betalen ookal heb ik niets ontvangen?

 

Je kunt de reeds betaalde BTW terugvorderen. Vraag je boekhouder om dit te doen, er zijn wat regels aan verbonden.

 

Wat bedoel je met loonbelasting? Heb je personeel aan het werk gezet op projecten van je debiteur? Die loonbelasting dient gewoon afgedragen te worden. Net zoals je het personeel gewoon het loon moet betalen.

 

De facturen dienen afgeboekt te worden onder "oninbare vorderingen". Maar daar weet je boekhouder wel raad mee.

Link naar reactie
  • 0

In principe waren er al betalingsafspraken gemaakt (telefonisch) maar deze worden niet nagekomen. Op dat moment wist ik dus nog niet dat ze in de schuldsanering zaten.

Het bedrijf was geen BV. De eigenaar is er dus persoonlijk voor aansprakelijk. Als ze failliet gaan is hij persoonlijk ook failliet lijkt mij.

Jammer genoeg ligt de site van de kvk eruit, nu kan ik niet zien op wiens naam e.e.a. staat.

Kijk dan eens op www.openkvk.nl die doet het wel.

 

Zou het helpen als ik een incasso bureau inschakel?

Beetje laat en dat gaat jou hoogstwaarschijnlijk geld kosten omdat zij de vorderingen niet kunnen voldoen, daarbij kan een incassobureau ook niet veel meer als jij hebt gedaan, betaalafspraak maken. Als je hulp inschakelt ga dan direct naar een deurwaarder, zij kunnen goed inschatten wat nog mogelijk is en hebben de dwangmiddelen om betaling af te dwingen als dat niet verhinderd word door de schuldsanering.

 

Weet iemand ook hoe het nu met de belastingdienst gaat? Ik heb al btw afgedragen over dit bedrag. Kan ik dit terug vorderen?

Hoe zit het met de loonbelasting? De facturen staan in de boeken. Moet ik dit gewoon betalen ookal heb ik niets ontvangen?

 

Zo een vordering afschrijven gaat wel erg snel bij jou.. :) wat er gebeurt is uiteindelijk:

 

De BTW kun je uiteindelijk terugvorderen, dit kan niet via de reguliere aangifte maar moet in een apart teruggave verzoek je moet dan ook kopieën van de facturen ofwel bewijsstukken meesturen.

 

Loonbelasting betaal je over je loondienstinkomen en niet over je ondernemersinkomsten, je bedoelt de inkomstenbelasting denk ik..

Hierbij geld ook dat zodra jij weet dat je je geld niet meer krijgt dan boek je de openstaande posten/facturen (ex btw want die vraag je terug) gewoon af ten laste van het resultaat, hierdoor word je winst lager en betaal je per saldo dus minder inkomstenbelasting.

 

Link naar reactie
  • 0

Loonbelasting betaal je over je loondienstinkomen en niet over je ondernemersinkomsten, je bedoelt de inkomstenbelasting denk ik..

Ik bedoel idd inkomstenbelasting....

Zo een vordering afschrijven gaat wel erg snel bij jou.. :) wat er gebeurt is uiteindelijk:

Ik wil graag weten wat dit "grapje" mij gekost heeft. Ik heb ook mensen ingeschakeld en die ik wel keurig betaald heb. Wat Ruben al schreef heeft deze "parttime" ondernemer zijn lesje wel geleerd!

 

Ik heb gekeken en het nieuwe bedrijf staat op een andere naam. Ik zal contact met ze opnemen om te vragen hoe het zit en proberen tot nieuwe afspraken te komen.

Iedereen bedankt voor de info.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veel te maken gehad met mensen in de "schuldsanering". Vaak zie ik dat indien de schuldenaar bezig is met het minnelijk traject, je vaak al niet veel meer kan uithalen. Indien je beslag wil leggen oid wordt dat vaak gezien als benadeling van andere schuldeisers.

 

@ Ruben. Dat salaris lijkt niet veel maar meestal krijgt de schuldenaar een uitkering. Die € 50,- is het enige wat hij/zij vaak kan sparen voor schuldeisers. Het VTLB is niet veel maar grenst tegen de uitkering. Maar dat hoef ik jou niet uit te leggen natuurlijk :P

 

TS kan beter doorgaan met aanmanen en dan krijgt TS vanzelf wel bericht van de schuldhulpverlener. Meer dan dat kan TS, en zou ik persoonlijk, niet doen. Dit is natuurlijk mijn mening en ik raad TS dan ook aan om vooral te kijken naar raad van andere HL leden en evt zijn rechtsbijstand.

 

EDIT: De fiscus zal bij terugvordering van BTW vaak om een bewijs van faillissent vragen. In deze fase kan je dat niet overhandigen.

Kops Incassodiensten & Debiteurenbeheer!;

Aan de door mij gegeven adviezen op HL kunnen geen rechten worden ontleend.

 

Money2Day.nl; Kopen of een leuk idee voor deze website? PM mij dan direct!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.