• 0

Medewerker van de maand.

Hello you!

 

Het is niet zo dat ik personeel heb lopen, maar ik vroeg het me toch af.

 

Een medewerker van de maand systeem schijnt marketingtechnisch goed te werken, omdat je je personeel stimuleert.

 

Maar mijn vraag is eigenlijk: "Hoe kun je iemand selecteren?"

 

Misschien ook handig voor andere ondernemers...

Terug op aarde.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een medewerker van de maand wilt gaan benoemen, zul je daarvoor een beoordelingssysteem moeten invoeren. Dus b.v. reuzen en kneuzen. Heel lang geleden, bij mijn eerste baas, is eens een tijdje zo'n systeem gehanteerd, zonder enige communicatie naar de medewerkers, behalve wie dan uiteindelijk die medewerker v.d. maand was geworden. Werkte niet erg productief. Eerder zelfs contra-productief. Systeem is ook met de stille trom afgevoerd.

Link naar reactie
  • 0

Als je een medewerker van de maand wilt gaan benoemen, zul je daarvoor een beoordelingssysteem moeten invoeren. Dus b.v. reuzen en kneuzen. Heel lang geleden, bij mijn eerste baas, is eens een tijdje zo'n systeem gehanteerd, zonder enige communicatie naar de medewerkers, behalve wie dan uiteindelijk die medewerker v.d. maand was geworden. Werkte niet erg productief. Eerder zelfs contra-productief. Systeem is ook met de stille trom afgevoerd.

 

Dus, als ik het goed begrijp, deugt het medewerker van de maand systeem niet?

Terug op aarde.

Link naar reactie
  • 0

Het merendeel van dit soort initiatieven boemerangt terug op een manier die je niet wilt: óf het beloont het verkeerde gedrag (vb. salesmanagers die zoveel mogelijk omzet moeten behalen, blijken heel veel amper winstgevende projecten te verkopen), óf het zorgt ervoor dat mensen enkel dat gaan doen waarop ze afgerekend worden (en de rest laten schieten). Of, wanneer mensen afzonderlijk beoordeeld worden, het blokkeert samenwerken en iets voor elkaar over hebben. Enzovoort.

 

Daarnaast kan het, tenzij het volledig transparant en eerlijk is opgezet - wat nog best lastig is om te doen - een bron van ergernis, jaloezie en onvrede zijn. Erg mee oppassen dus en niet implementeren zonder dat uitgebreid naar input van en draagvlak bij medewerkers zelf is gezocht.

Link naar reactie
  • 0

Exact,

 

het moet ten eerste gedragen worden door de medewerkers en hoe communiceer je zoiets?

Een voorbeeld: Eerst werd er gevraagd of de medewerkers zoiets zien zitten. Dat bleek zo te zijn.

Om waardering naar de medewerkers toe uit te spreken werd de Topperbokaal in het leven geroepen. Deze wordt ongeveer 3 keer per jaar uitgereikt aan een werknemer. Het mooie is dat de andere werknemers zelf hun topper voordragen. Eén keer in de 4 maanden gaat er vanuit het MT een algemene mail rond met wie je voor wilt dragen. Uiteraard moet de nominatie onderbouwd worden. De werknemers zijn niet verplicht om iemand te nomineren. In principe is het een kwestie van `meeste stemmen gelden`. Bij gelijk aantal stemmen neemt MT de beslissing. Wie en wie door wie genomineerd is blijft onbekend. Je ziet dus ook dat medewerkers elkaar gaan benaderen en als groep iemand voordragen. Iedereen kan dus Topper worden. De beloning is je naam op de bokaal en een tshirt met Topper! erop en een bos bloemen. De bokaal wordt door je manager uitgereikt en tevens wordt er een stuk op het intranet gezet met daarin waarom je Topper bent geworden.

We doen dit nu 3 jaar en het leeft best onder de werknemers. Uiteraard zitten er ook zeikerds tussen. Bekendmaking naar alle medewerkers gaat ook met algemene mail. Het leuke is dat daarna vaak de telefoon roodgloeiend staat bij desbetreffende werknemer om de felicitaties in ontvangst te mogen nemen.

 

Tips:

Houdt het exclusief (beperkt aantal keer per jaar)

Houdt de beloning leuk. Het moet gaan om de waardering en niet om een bonussysteem.

 

Een medewerker van de maand systeem schijnt marketingtechnisch goed te werken, omdat je je personeel stimuleert.

Deze zin snap ik niet. Wat heeft personeelsbeleid met marketing te maken?

 

Ferry

 

 

 

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Het doet mij altijd denken aan een grote hamburgerketen... Daar zie ik regelmatig (misschien niet in Nederland maar zeker in het buitenland) een bord hangen met de namen van wie er werknemer van de maand is.

 

Ik heb er verder geen ervaring mee maar ik denk dat de criteria om het te worden in het verlengde moeten liggen van wat je wilt bereiken met je organisatie. Dus als je service wilt bieden dan is dat niet te meten aan het aantal verkopen, wel aan het aantal positieve reacties wat bijvoorbeeld een aftersales afdeling heeft opgedaan bij het nabellen van klanten...

De meeste van dit soort systemen (waaronder ik voor het gemak verkoopprovisie ook schaar) gaan uit van het halen van zoveel mogelijk omzet. Omzet is natuurlijk goed voor winkels waar snel wordt gehandeld maar voor service organisaties (zoals een hostingbedrijf) is dat niet geschikt in mijn ogen, daar is klanttevredenheid ook een hoog goed, meer dan in een doorsnee winkel het geval.

Organize your business online - www.xsdesktop.nl | CRM, case tracking, projecten, factureren, boekhouding en meer...

Link naar reactie
  • 0

Laatst een goed artikel gelezen over wat er gebeurt als je medewerkers meer beloont dan anderen. Als je dat al wilt doen, wees je er dan zeer bewust van dat degene die de 'bonus' niet krijgt wel eens erg negatief kan reageren op een medewerker van de maand.

 

Voorbeelden zat van medewerkers die het vuur uit hun sloffen lopen en medewerkers die weinig doen, maar meer indruk maken (ook al zou een cijfermatige analyse het tegendeel bewijzen).

 

Die hardloper zonder waardering zal ongemotiveerd raken en daarbij ook de samenwerking met de medewerker van de maand op een laag pitje zetten.

 

Dan heb je dubbel negatief effect: je topper doet minder en de synergie tussen hem en de medewerker van de maand daalt fors.

 

Ik zou hier erg terughoudend mee zijn. We zijn niet bij de Mac in de USA. Daar heerst een competitief element en is de spirit veel meer gericht op elkaar overtreffen. Hier zijn medewerkers veel meer gefocust op "wat heeft de ander".

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Meestal als je denkt aan medewerker van de maand, denk je ook in de vorm van een beloning.

En omtrent beloning heb ik eens een presentatie van Dan Pink gezien:

Het hoeft niet per definitie zo te zijn dat als iemand (extra) beloond word beter presteert.

 

Persoonlijk ben ik ook liever iemand die z'n werk/verantwoordleijkheden naar behoren uitvoert,

dan de aardige medewerken ben die iedereen helpt, daardoor medewerker van de maand

word, maar z'n werk waarvoor hij aangenomen is onvoldoende uitvoert.

 

Bij medewerker van de maand is het dus heel belangrijk om duidelijke criteria te

stellen, hoe men tot een beoordeling komt en wie deze beoordeling bepaald.

 

Hier bij IBM is een soort eindejaarsvergoeding. Afhankelijk van je "ranking" ( ik meende

3 groepen waar een vast bedrag of percentage aan zit ) krijg je een bedrag als bonus.

De ranking word bepaald door de afdelingsmanager. Maar d'r zijn hier collega's die hun

werk - waarvoor ze aangenomen zijn, wat in hun job description staat - prima doen, maar

weinig met de manager spreken. Een geval grijze muis zeg maar. Echter, de personen die

geregeld met de manager in het rookhok staan, en dus hun verhaal doen en over voortgang

van bepaalde zaken vertellen, krijgen een hogere ranking. De manager is namelijk beter

op de hoogte van wat zijn doen. Dit is dus een aandachtspunt voor een beloningssysteem.

IT specialist || LinkedIn: http://linkedin.pieterreitsma.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.