Jump to content
siameesjes
Verberg

inkopen in bedrijf

vraag

hallo allemaal,

 

we zijn hier nieuw en we hebben al heel veel over dit onderwerp gelezen, maar vinden het lastig antwoorden te vinden. we willen ons in het bedrijf, waar ik inmiddels 5 jaar werk, inkopen. de werkgever wil hiervoor ons een lening doen aangezien we geen eigen kapitaal hebben. de bedoeling is om het eerste jaar te beginnen met 10% van de aandelen. we hebben begrepen dat we hier door een AB hebben en dat we daar door anders worden belast. we begrijpen alleen niet helemaal hoe het zit met het voordeel van een holding en management fee en het gebruikelijk loon. we begrijpen dat het gebruikelijk loon dan op 41.000 staat maar hoe hoog moet dan het management fee zijn? want het loon moet daar dan uitkomen maar welke kosten moeten er nog meer van dat management fee af?

 

hopelijk willen jullie ons advies geven, we zien eigenlijk door de bomen het bos niet meer helemaal. alvast bedankt voor de moeite

Link to post
Share on other sites

4 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hoi siameesjes,

 

ik quote gewoon ff twee van de aanwezige finance experts hier op Higherlevel omdat ik het 100% ben hun antwoorden eens ben, en ik denk dat het je helpt bij het verder nadenken over je vraagstelling:

 

Ties van der Laan:

 

- Financiering van de aankoop kan je het beste met cash doen. Aandelen moeit je nooit met leningen financieren, zie het aandelenlease debacle.

- Als particulier is de winst die je maakt bij verkoop van aandelen belastingvrij, tenminste in Nederland.

- Geen idee wat een reële management fee is. Wat verdienen je collega's en hoeveel wil jij verdienen. Weet wel dat als je kiest voor een management fee je alle werkgeverslasten etc. ook daarvan moet betalen.

 

In ieder geval is een aandeelhoudersovereenkomst voor jullie essentieel. Je moet goede afspraken maken hoe je met elkaar verder gaat, in goede tijden maar vooral ook als het minder gaat.

 

Joost Rietveld:

 

Ik ben veelal voorstander van een eigen BV die de aandelen houdt in de werk BV. Dat heeft meerdere voordelen:

 

1. winsten uit de werk BV kunnen via de deelnemingsvrijstelling onbelast jouw BV invloeien.

2. als jouw BV ooit de aandelen in de werk BV verkoopt, dan is een winst daarop ook belastingvrij via de deelnemingsvrijstelling

3. jouw BV ontvangt een managementfee waarmee je zelf (tot op zekere hoogte) jouw salaris kunt bepalen, een auto kunt aanschaffen, etc.

4. in jouw BV kun je pensioen in eigen beheer opbouwen, wat betekent dat er geen premie de BV uit hoeft naar een verzekeraar.

 

Wat verder bepalend is voor een zinvol antwoord is de vraag "wie is we?". Een andere medewerker, je partner (en zo ja, zijn jullie getrouwd), je siameese tweeling, ...

 

Is het de bedoeling dat na een x aantal jaren jullie het hele bedrijf overnemen? Of willen jullie alleen maar een deelneming aan de winst (dit kun je ook eenvoudiger oplossen...).

 

Kortom, een beetje meer info (als je dat wilt natuurlijk) is noodzakelijk om een goed antwoord te geven. Mijn persoonlijke mening is dat je gewoon eens met een goed financieel adviseur om de tafel gaat zitten, want op het moment dat de inkt op de contracten droog zijn is er niet veel meer te veranderen.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

bedankt voor je reactie. we zijn ik en mijn partner, eigenlijk moet ik gewoon ik zeggen want ik ga het doen.

het is de bedoeling dat ik in x aantal jaar 100% van het bedrijf heb.er staat nog niets vast op papier, daar zijn we mee bezig. de werkgever heeft veel vertrouwen in me aangezien hij me de lening wil verstrekken. wat ik moelijk vindt is wat precies de voordelen zijn van een holding of gewoon in dienst blijven.

daarnaast is de vraag hoe het zit met de dga loon?

 

sorry als ik wat onduidelijk ben, maar het is allemaal nieuw voor me.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Dag Siameesjes

 

Als ik gequote wordt, dan ook maar inhoudelijk een reactie. ;)

 

De werking van het gebruikelijk loon kun je lezen in deze column.

 

De voordelen van een eigen holding staan hierboven al. Ik wil daaraan toevoegen dat de managementfee meer omvat dan alleen het salaris. Denk ook aan zaken als: auto, accountant, bankkosten, KvK, communicatiekosten, pensioenopbouw, etc.

 

Of je goed doet aan deze opzet kan zo niet beantwoord worden. Daarvoor is inzage vereist in het voorstel van je werkgever en de condities die hij koppelt aan dit plan. Het is ook echt wel aan te raden om zelf een adviseur te raadplegen die inzage heeft in alle stukken, voorwaarden en plannen.

 

Groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Je bedoeling is dus om het bedrijf uiteindelijk geheel over te nemen. Dat heet ook wel een gefaseerde bedrijfsoverdracht. Als je je goed in wilt lezen in dit onderwerp, kun je via de zoekfunctie zoeken op o.a. termen als

 

- bedrijfsoverdracht

- bedrijfsopvolging

- bedrijfsovername

- management buy-in

- management buy-out

- verschillende spellingsvariaties op het voorgaande

 

Dan kom je al heel veel tegen, en zie je ook waarom Joost een adviseur adviseert. Er zijn veel verschillende facetten: prijs, overnamestructuur, financiering, fiscaliteit, lijken in de kast en nog veel meer. Uiteraard kun je bij de accountant/adviseur van de verkoper terecht, maar bedenk wel dat die in eerste instantie natuurlijk de belangen van de verkoper behartigt.

 

Mocht je een eigen adviseur zoeken: Joost mag en zal zichzelf hier niet aanbieden, maar je mag hem natuurlijk wel vragen...


Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 5 leden online en 192 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept