• 0

overdracht aandelen naar de kinderen

De dood hoort bij het leven en daarom wil ik de aandelen van mijn holding tijdig overdragen op mijn kinderen.

Mijn holding (B.V.) is nu relatief niet veel waard echter daar gaat de komende jaren wel verandering in komen.

Aangezien ik de touwtjes gedurende mijn leven, dan wel zolang ik dat wil, in handen wil houden, denk ik aan certificaten van aandelen. Volgens mijn eenvoudige (leek) zienswijze worden mijn kinderen dan wel eigenaar van de aandelen echter hebben zij geen inspraak dan wel rechten als een gewone aandeelhouder. Ook wil ik liever niet dat zij ooit bestuurder van de B.V. worden. Daar komen mogelijk moeilijkheden van.

Kan dat en wat zijn de gevolgen voor mij en mijn kinderen? Graag advies en raad.

 

Bij voorbaad dank.

 

Groet,

 

Johan

 

ondernemer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Johan,

 

Certificering van aandelen wordt heel vaak gebruikt om een scheiding te maken tussen zeggenschap en winst.

 

De aandelen worden dan overgedragen aan een "stichting administratiekantoor" , vaak afgekort met STAK.

 

De STAK geeft vervolgens certificaten uit aan (bijv.) de kinderen. Die certificaten geven recht op dividend, maar de zeggenschap ligt bij de STAK, die is aandeelhouder in de Holding. Degene die het bestuur van de STAK beheerst (vaak de oorspronkelijke aandeelhouder), heeft dus de zeggenschap over de Holding. Dus wel regelen wat er met het bestuur van de STAK gebeurt na overlijden van de bestuurder!

 

Jouw kinderen zijn dan dus geen aandeelhouder van de Holding, en al helemaal geen bestuurder. Bstuur en aandeelhouderschap staan overigens los van elkaar. Je hoeft geen bestuurder te worden, ook niet als je de meerderheid van de aandelen hebt.

 

Zo'n constructie is niet goedkoop, je moet stichting oprichten, aandelen overdragen en overeenkomsten opstellen. Maar het is wel de beste oplossing voor het scheiden van kapitaal en zeggenschap, onder de huidige wetgeving.

Een goedkopere deel-oplossing is om eerst tot 49% over te dragen (moet ook via notaris).

 

In de nabije toekomst zal het waarschijnlijk mogelijk worden om stemrechtloze aandelen uit te geven, mogelijk per 1 januari 2011.

 

Indien je meer informatie wil over certificering (en de kosten daarvan), raad ik je aan om vrijblijvend een notaris te bellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.