• 0

BTW teruggaaf over de vergoeding van advocaatkosten.

Mijn ex werkgever is bereid om mijn advocaatkosten te vergoeden als onderdeel van mijn ontbindingsovereenkomst en mijn advocaat is tevens bereid om deze kosten aan mij te crediteren en rechtstreeks bij mijn ex-werkgever in rekening te brengen.

 

Mijn ex-werkgever stelt nu dat hij de BTW over deze rekening niet kan terugvorderen omdat er in zijn optiek geen dienst aan zijn onderneming is geleverd.

 

Strikt gezien kan men stellen dat de kosten van deze dienst vergoed zijn ex artikel 15.1.b.LB en aldus niet vergoed zijn ter behoorlijke vervulling van de dienstbetrekking (Artikel 15.1.a.LB) en aldus is deze dienst niet geleverd aan de ondernemer.

 

Aan de andere kant is de ondernemer vrij om te bepalen hoe hij zijn onderneming leidt en is alle BTW die hem in rekening is gebracht door hem terugvorderbaar.

 

Ik ben benieuwd naar de opinie van andere leden in deze BTW kwestie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een werkgever daar problemen van maakte en ik heb hier toch vaak mee te maken. Zowel in sociale plannen als in vaststellingsovereenkomsten is het gebruikelijk dat er een bedrag ex. btw afgesproken wordt. En wanneer het gaat om een proceskostenvergoeding, wordt er niet eens btw berekend.

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het probleem ook niet. Wij belasten ons advies over ontslagvergoedingen ook regelmatig door aan de ex-werkgever en doen dat altijd met BTW. Nog nooit klachten gehad over de aftrek van die BTW.

 

Temeer daar in dit soort gevallen in de ontslagovereenkomst vaak een vergoeding voor fiscaal/juridisch advies overeengekomen is en de dienst in die zin dus wel aan de ex-werkgever geleverd wordt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.