• 0

Salaris uitbetalen vorige maand of huidige maand?

Ik heb vanaf deze maand mijn eerste personeelslid fulltime in dienst, nu geeft mijn administratiekantoor aan dat ik iedere 1e week van de nieuwe maand de uren moet aangeven van de gewerkte vorige maand en dat ik op basis hiervan een salarisgegevens krijg, zodat ik weet welk salarisbedrag ik moet overmaken. Ik hanteer een maandsalaris aan en geen 4 weken salaris.

 

Dit betekent dus dat mijn medewerker zijn gewerkte uren in mei, pas eind juni overgemaakt zou krijgen. Dit lijkt mij niet helemaal zoals de gemiddelde medewerker het gewend is. Deze is gewend om in de maand mei, omstreeks de 24e van mij zijn salaris over deze maand te ontvangen.

 

Hoe zit dit dan voor mij als werkgever. Ik principe weet ik natuurlijk per maand hoeveel dagen mijn medewerker gewerkt heeft.

Maar dit is natuurlijk per maand verschillend afhankelijk van het aantal werkdagen in een maand. Hoe weet ik dan wat het uiteindelijk over te maken salaris is? Aangezien alle premies, heffingen, vakantiegeld etc afhankelijk is van het aantal gewekte dagen? En wat als de werknemer een aantal dagen voor onbetaald verlof heeft gekozen, betekent dit dat dit in de volgende maand wordt gecorrigeerd dan weer?

 

Het meest makkelijk voor mij als werkgever is dan om pas in de maand juni rond de 24e het salaris over te maken van de vorige gewerkte maand mei, omdat ik dan alle gewerkte uren en eventueel verlof exact inzichtelijk heb.

 

Ik ben daarom benieuwd hoe jullie dit hebben geregeld?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Toen ik personeel in diienst had gebeurde dit ook zo :

 

Zo gauw de maand voorbij was, leverden de dames de uren in en ik gaf deze door aan het administratie kantoor. Meesal binnen 3 dagen kreeg ik de salarisstroken en wist ik wat ik moest overmaken. Dus de eerste week juni had men het salaris van mei in handen....

 

Dit is verder nooit een probleem geweest.

Link naar reactie
  • 0

het vaste salaris weet je van te voren en is (normaal gesproken) ook niet afhankelijk van het aantal werkdagen. Dat weet je dus van te voren en kun je ook al van te voren bij het administratiekantoor aangeven. Eventuele toeslagen, etc. die afhankelijk zijn van daadwerkelijk gewerkte uren kunnen dan de volgende maand worden meegenomen. Dus in mei betaal je het salaris over mei, en in juni betaal je het salaris over juni, en de eventuele toeslagen over mei.

 

Vakantie, ziekte, etc. zie je in beginsel niet (direct) terugkomen op de salarisstrook, dus daar hoef je ook niet vooraf rekening mee te houden. Eventueel kun je achteraf corrigeren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vanaf deze maand mijn eerste personeelslid fulltime in dienst, nu geeft mijn administratiekantoor aan dat ik iedere 1e week van de nieuwe maand de uren moet aangeven van de gewerkte vorige maand en dat ik op basis hiervan een salarisgegevens krijg, zodat ik weet welk salarisbedrag ik moet overmaken. Ik hanteer een maandsalaris aan en geen 4 weken salaris.

 

???? Full Time in dienst nemen en toch flexibel loon? dat is niet logisch, fulltime wil zeggen dat je een overeenkomst bent aangegaan voor 40, 38 of 36 uren per week (afhankelijk van CAO, als deze van toepassing is), je kan dan niet anders dan iedere maand hetzelfde betalen.

 

Jij bent als werkgever verplicht de contractueel afgesproken uren te betalen en je werknemer is verplicht hier arbeid voor te verrichten.

 

Als er minder gewerkt wordt dan neem ik aan dat hij/zij daar vakantie-uren voor opneemt, wordt er meer gewerkt dan worden deze uren als overuren verloond, het is gebruikelijk deze uren een maand later met het periode loon uit te betalen.

 

Hoe zit dit dan voor mij als werkgever. Ik principe weet ik natuurlijk per maand hoeveel dagen mijn medewerker gewerkt heeft.

Maar dit is natuurlijk per maand verschillend afhankelijk van het aantal werkdagen in een maand. Hoe weet ik dan wat het uiteindelijk over te maken salaris is? Aangezien alle premies, heffingen, vakantiegeld etc afhankelijk is van het aantal gewekte dagen? En wat als de werknemer een aantal dagen voor onbetaald verlof heeft gekozen, betekent dit dat dit in de volgende maand wordt gecorrigeerd dan weer?

 

 

Je kan er ook voor kiezen een gemiddeld loon uit te betalen, dus niet de ene maand 21 dagen dan weer 22 dagen enz. maar gewoon iedere maand 21.75 dagen dan heb je een maandelijks gemiddelde. Ik neem aan dat je boekhouder weet wat hij doet, en als hij of jij hebt gekozen voor verlonen op basis van werkelijke dagen, dan weet zijn salarissysteem echt wel op de 24e van de maand hoeveel werkelijke dagen er in een maand zitten, om jou dat dan weer door te geven.

 

Ik neem aan dat onbetaald verlof "niet uit de lucht" komt vallen maar in overleg wordt vast gesteld, dit zou je dus tijdig aan je administratiekantoor kunnen doorgeven, en in de betreffende maand verwerken.

 

Het meest makkelijk voor mij als werkgever is dan om pas in de maand juni rond de 24e het salaris over te maken van de vorige gewerkte maand mei, omdat ik dan alle gewerkte uren en eventueel verlof exact inzichtelijk heb.

 

Ik ben daarom benieuwd hoe jullie dit hebben geregeld?

 

 

Verlof staat op zich los van het loon net als het vakantiegeld, je bouwt op over fulltime dus gewerkte loon X 8% is de opbouw van je vakantiegeld, het salarissysteem bepaalt dus op basis van de instellingen of je over werkelijke dagen opbouwt of over een gemiddelde per maand (dus iedere maand hetzelfde).

 

Vakantieuren is een saldo, en kan je op je loonstrook bijhouden of apart, het is niet verplicht dit op de strook te doen als je je werknemer maar een overzicht kunt verstrekken met de actuele stand. Maar zoals al gezegd neem ik aan dat vakantie ook niet spontaan ontstaat, dus kun je de planning toch ook tijdig doorgeven.

 

Bij mij op kantoor gebeurt het vaak dat klanten de (vakantie) uren van mei al de 15e doorgeven om rond de 23e een loonstrook te kunnen overleggen waarin alle in die maand geldende uren zijn opgenomen.

 

Bovenstaande zou alleen anders zijn als je met flexibele uren werkt.

 

Groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel dat ik het salaris van te voren weet? Ik weet inderdaad het bruto salaris bij een 40 uuige werkweek, dit is vastgelegd in het contract. Maar het salaris is toch afgeleid van het aantal gewerkte dagen per maand?

 

Misschien stel ik wel domme vragen hoor, maar het is voor mij al weer wat jaartjes geleden dat ik een salarisstrook heb ontvangen ;-)

Link naar reactie
  • 0

Hoe bedoel dat ik het salaris van te voren weet? Ik weet inderdaad het bruto salaris bij een 40 uuige werkweek, dit is vastgelegd in het contract. Maar het salaris is toch afgeleid van het aantal gewerkte dagen per maand?

 

Misschien stel ik wel domme vragen hoor, maar het is voor mij al weer wat jaartjes geleden dat ik een salarisstrook heb ontvangen ;-)

 

De kalender staat vast, dus 5 dagen per week is 5 dagen per week, het is bekend welke werkdagen de maand mei heeft (eventueel weekends kun je ook laten meerekenen) dus op ieder moment is al bekend hoeveel "echte" werkdagen een maand heeft.

 

Dus mei berekenen op de 24e is echt geen probleem omdat de dagen over de gehele maand al vast staan.

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Die berekening is dus in de eerste week, niet pas op de 24e. Maar dan nog, je kunt het zo een paar jaar vooruit uittellen.

 

Het is voor mij lang geleden dat ik een uurloon c.q. weekloon kreeg, dat was nog bij het uitzendbureau. Sindsdien werk ik altijd met een maandloon, dan is het dus niet afhankelijk van het aantal dagen in de maand. Hou je een weekloon aan, dan is betalen per 4 weken meestal praktischer, anders is het inderdaad iedere maand tellen. Maar vakantie- en ziektedagen - en vergeet de feestdagen niet - betaal je gewoon door, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bij ons is het als volgt geregeld:

De salarissen zijn per maand en staan vast. De betalingen zijn per maand gelijk.

 

De declareerbare overuren, reisuren en vergoedingen voor hotelovernachtingen

behorend bij bijvoorbeeld de maand april worden betaald gelijktijdig met de

salarisbetaling van de maand mei.

 

Groet.

Jeroen

www.reith.nl

Link naar reactie
  • 0

Die berekening is dus in de eerste week, niet pas op de 24e. Maar dan nog, je kunt het zo een paar jaar vooruit uittellen.

 

Het is voor mij lang geleden dat ik een uurloon c.q. weekloon kreeg, dat was nog bij het uitzendbureau. Sindsdien werk ik altijd met een maandloon, dan is het dus niet afhankelijk van het aantal dagen in de maand. Hou je een weekloon aan, dan is betalen per 4 weken meestal praktischer, anders is het inderdaad iedere maand tellen. Maar vakantie- en ziektedagen - en vergeet de feestdagen niet - betaal je gewoon door, dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

 

Ik wil ook per maand uitkeren, betekent dit dan dat het salaris automatisch iedere maand gelijk is ongeacht het aantal werkdagen.

Ik bedoel de maand februari heeft 20 werkdagen en de maand 23.

Link naar reactie
  • 0

 

Je kan er ook voor kiezen een gemiddeld loon uit te betalen, dus niet de ene maand 21 dagen dan weer 22 dagen enz. maar gewoon iedere maand 21.75 dagen dan heb je een maandelijks gemiddelde. Ik neem aan dat je boekhouder weet wat hij doet, en als hij of jij hebt gekozen voor verlonen op basis van werkelijke dagen, dan weet zijn salarissysteem echt wel op de 24e van de maand hoeveel werkelijke dagen er in een maand zitten, om jou dat dan weer door te geven.

 

 

Ik weet niet of je bovenstaande hebt gelezen, dus post ik hem nogmaals ;)

 

groet

erik

Link naar reactie
  • 0

Ha nee, ik heb blijkbaar dat hele stuk overgeslagen. Het is gewoon fulltime dienstverband maar ik begreep niet hoe ik dus om moest gaan met de verschillende totale werkdagen per maand. Dit verklaart inderdaad een hoop, een gemiddeld salaris zou op zich logisch zijn. Ik probeer het voor mezelf even allemaal helder te krijgen, maar dit verklaart een hoop.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.