• 0

aansprakelijkheidskapitaal BV

Beste mensen,

 

Ik heb de volgende vragen.

Mijn man heeft in december 2008 een BV opgericht. Daartoe heb ik, zijn vrouw, destijds 18000 eur op de rekening van de BV gestort en dit een paar dagen later weer terug laten boeken.

Nu zijn we bezig om de eerste aangifte voor de vennootschapsbelasting te doen (moet voor 1-6-10 dus spoed) en lopen we er tegenaan hoe we die 18000 eur debet in de balans gaan verwerken.

Inmiddels hebben we ontdekt dat die 18000 eur wel daadwerkelijk ter beschikking moet staan aan de BV (heb ik gelezen bij Lawman), dit wisten we niet!

We zitten te denken aan een leningsovereenkomst tussen de BV en mijn man (DGA, heeft alle aandelen) van 17500 eur en een leningsovereenkomst tussen de BV en mij (zijn vrouw) voor 500 eur.

Inmiddels staat er meer dan 500 eur. op de bankrekening en kan de leningsovereenkomst met mij (zijn vrouw) weer worden beeindigd, klopt dat?

Over de lening van mijn man zou dan geen rente betaald hoeven te worden naar we hebben begrepen. Wel is het nodig dat er afgelost wordt (heb ik gelezen bij Lawman). In hoeveel tijd zou deze lening afgelost moeten gaan worden?

En is het handig om een mogelijkheid tot vervroegde aflossing in te bouwen om zo te zorgen dat mijn man niet persoonlijk aansprakelijk is zodra het bedrijf actief wordt?(dat is het namelijk nog niet door omstandigheden).

 

 

Een andere mogelijkheid is dat ik als echtgenote het bedrag weer ga storten (gelukkig kan dat nog) maar als het bedrijf niet actief gaat worden (door omstandigheden) hoe krijgen we het geld dan weer terug naar prive. Moet er dan met de fiscus worden afgerekend en zo ja hoeveel dan?

 

Heel veel vragen, heel graag krijg ik de antwoorden.

 

Groeten, Agnita

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Agnita

 

Het aandelenkapitaal mag best retour privé gestort worden. Er is dan inderdaad wel sprake van een schuld van de aandeelhouder aan de BV. Door die te verminderen met 501 euro, mag deze rentevrij blijven.

 

De lening mag in beginsel best aflossingsvrij blijven. Bij liquidatie van de BV komt, als het goed is, die € 18.000 aandelenkapitaal ook weer onbelast vrij en kan dan verrekend worden met de vordering van de BV op de aandeelhouder.

 

Een overeenkomst van geldlening zou ik sowieso opstellen. Zie voor een format de site van Jongbloed

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dank voor je reactie.

Voor een beginner is deze materie best lastig, maar goed al doende leert men.

Nog even voor alle zekerheid checken of ik je goed begrepen heb.

 

Voor de periode dat we nog niet 501 EUR op de bankrekening hadden kunnen we het best een leningsovereenkomst opstellen tussen de BV en mij (vrouw van DGA)?

 

Mijn man is door deze 2 leningsovereenkomsten (tussen hem en de BV en tussen mij en de BV) niet persoonlijk aansprakelijk ? M.a.w.het feit dat het kapitaal niet volgestort is is afgedekt middels deze 2 leningen?

Want anders zou het effect van de BV verloren zijn gegaan.

 

Heel graag ontvang ik nog een reactie van je op bovenstaande vragen.

Alvast heel erg bedankt.

 

Vriendelijke groet,

Agnita

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Agnita

 

Zoals Luc terecht aangeeft, blijft hij verantwoordelijk voor het aandelenkapitaal. Daar helpt een leningovereenkomst niets aan.

Die is er enkel zodat hij met zijn BV op zakelijke grond handelt.

 

De stortingsplicht van de € 18.000 is juist bedoeld zodat de aandeelhouder enige aansprakelijkheid kent met zijn privé vermogen, maar dan wel tot die € 18.000 beperkt.

 

Stel dat de BV failliet gaat, dan zal hij alsnog die € 18.000 moeten storten op de boedelrekening van de curator.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het geld teruglenen kan dus wel maar is niet altijd aan te raden. Als je het gewoon gebruikt als werkkapitaal heb je de BV helemaal los bij correct handelen verder. Dat lijkt me, zeker gezien je waarschijnlijk toch werkkapitaal nodig hebt, een meer logische situatie.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties en Joost tot slot, dank voor je link naar de site van Jongbloed.

Ik had zelf ook al eens een model rekening-courant overeenkomst gevonden op internet (kan je niet doorverwijzen want weet hem niet meer te vinden), in dit model wordt afgesproken dat de boekingen in de rekening-courant een in te vullen bedrag niet te boven gaan.

Hier zou je dan die EUR.17.499,-- kunnen invullen.

Tevens wordt in dit model afgesproken dat er geen rente verschuldigd is als het saldo lager dan EUR.17.500,-- is.

Ik vraag me af of dit model beter te gebruiken is omdat e.e.a. dan duidelijk op papier staat. Klopt mijn idee?

 

Groetjes,

Agnita

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.