• 0

2 eenmanszaken niet mogelijk; wat te doen bij 2 verschillende bezigheden?

De kans is groot dat ik per september aan de slag ga als franchisenemer (in een voor mij nieuwe branche) waarbij ik ca. 4,5 dag als verkoper op pad ga voor de franchisegever. Hiervoor zal ik een eenmanszaak oprichten.

 

Ik ben momenteel nog in loondienst werkzaam in de dienstverlening (bedrijfsvastgoed). Deze baan geef ik per september op zodra ik start als franchisenemer. Op eigen titel wil ik op kleinschalige basis nog wel bemiddelingsactiviteiten blijven doen in het vastgoed. Waarschijnlijk zal dit neerkomen op een paar transacties per jaar waarbij ik als bemiddelaar optreedt. Deze bezigheid staat helemaal los van het franchise-ondernemerschap.

 

Mijn vraag is hoe ik deze kleinschalige vastgoedbemiddelingswerkzaamheden het beste naaste het franchise-ondernemerschap kan uitvoeren? Ik heb gelezen dat het oprichten van een tweede eenmanszaak niet mogelijk is. Kan ik de inkomsten uit deze extra bezigheid bijvoorbeeld bij de belasting opgeven als 'overige inkomsten' en de partijen waarvoor ik bemiddel gewoon een factuur met BTW zenden? Zit er een bovengrens en/of andere restricties aan 'overige inkomsten'.

 

Jullie tips/adviezen zijn welkom. Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Kan ik de inkomsten uit deze extra bezigheid bijvoorbeeld bij de belasting opgeven als 'overige inkomsten' en de partijen waarvoor ik bemiddel gewoon een factuur met BTW zenden?

Dit is sowieso niet mogelijk, je kunt BTW enkel op je factuur vermelden wanneer je een BTW nummer hebt, en voor die werkzaamheden heb je dat niet.

 

Je zou ook kunnen kijken naar een BV voor bijvoorbeeld het franchise concept?

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat je precies gaat doen en in welke vorm, maar als ik "4,5 dagen op pad als verkoper" lees, dan gaat er bij mij een alarmbelletje rinkelen en springt er "(fictieve) dienstbetrekking" op mijn netvlies. Ik zou dus even goed nagaan of daar wellicht sprake van zou kunnen zijn.

 

Dat gezegd hebbende, moet je IB en btw uit elkaar houden. Voor de IB heb je een eenmanszaak, die kan bestaan uit meerdere ondernemingen, delen, of wat dan ook. Het kan zo zijn dat de bemiddelingsactiviteiten geen ondernemingsactiviteiten vormen, omdat ze geen onderdeel uitmaken van je verkooponderneming (wat ga je verkopen - zijn dat fysieke producten, of ga je bemiddelen bij contracten? Dat zou natuurlijk verschil uit kunnen maken) en zelfstandig bezien geen onderneming vormen. Dan zullen de inkomsten daaruit zijn aan te merken resultaat uit overige werkzaamheden.

 

Voor de btw heb je het niet over de rechtsvorm, maar zijn er alleen ondernemingen/ondernemers. De criteria liggen anders. Hoogstwaarschijnlijk zijn beide activiteiten als onderneming aangemerkt voor de btw. Dat kan op 1 btw-nummer, mits je bij de aanvraag duidelijk beide activiteiten vermeld. Wellicht is het echter makkelijk om met 2 btw-nummers te werken. Bijvoorbeeld omdat je de administratie van beide activiteiten geheel gescheiden hebt. Onder omstandigheden kun je dan een subnummer aanvragen. Als ondernemer/natuurlijk persoon is je btw-nummer bsn.B.01. Voor de tweede activiteit zou je dan bsn.B.02 krijgen.

 

Dat je onder verschillende namen werkt (deel franchise, deel niet), hoeft niet uit te maken. Binnen een onderneming kun je met verschillende handelsnamen werken. Die kun je allemaal bijschrijven bij de KvK, op 1 inschrijving.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Kan ik de inkomsten uit deze extra bezigheid bijvoorbeeld bij de belasting opgeven als 'overige inkomsten' en de partijen waarvoor ik bemiddel gewoon een factuur met BTW zenden?

Dit is sowieso niet mogelijk, je kunt BTW enkel op je factuur vermelden wanneer je een BTW nummer hebt, en voor die werkzaamheden heb je dat niet.

 

Dat klopt niet matthijs als je een BTW nummer hebt kun je die in principe voor alle ondernemingsactiviteiten gebruiken, je bent vrij om een extra BTW subnummer (B02, B03) aan te vragen voor activteiten die zijn af te zonderen. voor TS zal het dus afhangen van de franchise activiteiten of er een apart nummer aangevraagd kan worden en daarbij is het goed deels je eigen keus dat wel of niet te doen.

 

Verder kun je dus bij de eenmanszaak gewoon een extra handelsnaam inschirijven om onder die naam de vastgoedbemiddelingsactiviteiten uitvoeren (ook facturen sturen op die handelsnaam).

 

Voor de IB zou ik toch echt liever onder winst uit onderneminng aangeven omdat je dan ook gebruik mag maken van de ondernemersaftrek facaliteiten, waarschijnlijk levert lagere belastingdruk op dan wanneer je je vastgoed activiteiten onder overige inkomsten aangeeft (waar geen aftrek faciliteiten zijn buiten de kosten)

Link naar reactie
  • 0
Dat klopt niet matthijs als je een BTW nummer hebt kun je die in principe voor alle ondernemingsactiviteiten gebruiken, je bent vrij om een extra BTW subnummer (B02, B03) aan te vragen voor activteiten die zijn af te zonderen. voor TS zal het dus afhangen van de franchise activiteiten of er een apart nummer aangevraagd kan worden en daarbij is het goed deels je eigen keus dat wel of niet te doen.

Excuus, nu ik het teruglees snap ik ook niet dat ik dat gezegd heb. Enkel lijkt het me om dingen uit elkaar te houden makkelijker om daar een apart nummer voor aan te vragen.

 

Vraag ik me wel af of een franchise organisatie het toestaat om zulke activiteiten uit hetzelfde bedrijf te draaien.

Batterijen en Opladers voor telefoons.
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie input,

 

Ter verduidelijking aan Ronaldinho: het franchise-ondernemerschap bevindt zich in de automatisering, waarbij je diensten namens de franchisgever gaat verkopen (business to business). Bij dit bedrijf zijn al ca. 25 franchisenemers aan de slag, waarbij het juridisch zo ingekleed is dat je als zelfstandig ondernemer gezien wordt.

 

Waarschijnlijk zal de franchisegever inderdaad niet willen dat mijn vastgoedbemiddelingsactiviteiten voor hem een risico vormen. Een tweede handelsnaam binnen mijn eenmanszaak lijkt me dan geen optie, of is dit risico op enige wijze uit te sluiten voor de franchisegever?

 

Zijn de nadelen erg groot als ik wat betreft mijn vastgoedactiviteiten de omzet als overige inkomsten opgeef en geen btw nummer voor deze activiteit heb? Als ik een prognose moet maken om hoeveel omzet het gaat, dan schat ik in ca. 40.000 Euro per jaar (4 transacties met 10k omzet per transactie). In die orde van grootte.

 

Wederom bedankt voor de reacties.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij franchise is het juist de bedoeling dat je niet namens de franchisegever verkoopt, maar in eigen naam en voor eigen risico. Je bent zelfstandig ondernemer, en uit dien hoofde ga je verplichtingen aan met de franchisegever. Bijvoorbeeld (in iedere franchiseovereenkomst worden andere rechten en verplichtingen opgenomen): je mag zijn handelsnaam gebruiken, bent verplicht bij hem in te kopen, franchisegever maakt reclame, je bent verplicht zijn aanbiedingen aan te houden, al dan niet voorzien van meer of minder vrijheid.

 

De franchisegever is niet aansprakelijk voor jouw problemen (die wel uit kunnen stralen naar zijn naam, uiteraard). Jouw extra activiteiten - niet onder zijn handelsnaam - vormen voor hem dus niet rechtstreeks een risico. Wel in zoverre dat jij natuurlijk failliet zou kunnen gaan door je nevenactiviteiten, waarin dan uiteraard ook jouw franchiseactiviteiten worden betrokken, evenals jouw privévermogen, etc. Vaak worden er wel belemmeringen in de franchiseovereenkomst opgenomen, omdat de franchisegever wil dat je je voor de volle 100% bezig houdt met de activiteiten waarvoor hij franchisegever is.

 

Zoals jij het verwoordt, klinkt het toch wat anders.

 

Geen btw-plicht voor je vastgoedactiviteiten kun je op basis van de gegeven informatie wel vergeten. Maar als gezegd, dat staat volledig los van de IB-behandeling, die ik ook liever in de onderneming zou betrekken dan als resultaat zou aanmerken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ Ronaldinho (en anderen):

 

De meest ideale situatie, waarbij ik beide activiteiten gescheiden houd en de franchisegever geen extra risico loopt, zou dus zijn:

 

-het franchischecontract (dat ik nog moet ontvangen) laat inhoudelijk toe dat ik een tweede handelsnaam binnen mijn eenmanszaak registreer voor mijn vastgoedactiviteiten

-voor deze vastgoedactiviteiten vraag ik een tweede BTW-nummer (B02) aan binnen mijn eenmanszaak

 

Omschrijf ik het zo goed?

 

Zijn er mensen die ervaring hebben met franchisecontracten en het contract dat ik binnenkort ontvang eens kritisch willen bekijken? Volgens de franchisegever is het een standaard contract, maar controle lijkt me altijd goed!

 

Groet,

 

Robert

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aanvulling op mijn vorige bericht:

 

-een extra rekeningnummer voor de vastgoedactiviteiten is wellicht ook aan te bevelen?

-heeft een extra BTW nummer daadwerkelijk voordelen (t.a.v. het afscheiden van de twee activiteiten) of kan het aanhouden van 1 nummer geen kwaad t.o.v. de franchise-activiteiten? Een extra BTW nummer zal met de aangifte ook extra werk vergen?

 

Wederom bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Goed om te lezen dat het franchise contract een tweede handelsnaam toelaat dat maakt het makkelijker.

 

Als je de activiteiten gescheiden wilt houden dan kun je het maar beter goed doen.

Dus

- eigen financiele administratie

kan denk ik wel in excel zal niet complex zijn, maar als je toevallig een boekhoudpakket hebt dat meerdere bedrijven toestaat dan zou ik dat gewoon doen

- eigen (zakelijke) bankrekening,

eventueel kun je voor 4 transacties per jaar (+ wat kosten facturen) misschien gewoon je priverekening gebruiken, dat scheelt wel aardig in de bankkosten van een zakelijke rekening.

- eigen btw nummer

het klopt dat je dan 2 aangiftes moet doen, dus ja in theorie "2x zoveel werk" qua aangeven en voor een scheiding van risico's heb je geen 2e btw nummer nodig. aan de andere kant als je toch gescheiden adminstraties voert dan maakt het ook niet zoveel uit om even 2 biljetten online in te vullen, ze staan allebei klaar onder dezelfde inlognaam.. als je maar 1 btwnr hebt dan moet je de 2 administraties weer optellen met kans op fouten. dus per saldo zal het niet veel uit maken wat je kiest.

 

Andere argumenten die ik kan bedenken om alles te scheiden (beetje vergezocht als je net begint maar toch) is dat een franchise formule soms makkelijk kan worden doorverkocht aan een nieuwe franchise nemer als jij er op bent uitgekeken of als vastgoed bemiddeling toch lucratiever blijkt te zijn.. ALs je van het begin alles scheid hoef je bij evt verkoop van de franchise formule niet ineens aparte cijfers op te laten maken met alleen de franchise ondernemeing of een andere onderneming inzake te geven in je andere activiteiten.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Roel, enorm bedankt voor het delen van je expertise!

 

M.b.t. je opmerkingen:

-ik wekte misschien de indruk dat een tweede handelsnaam toegelaten wordt, maar dat weet ik nog niet. Het contract ontvang ik binnenkort waarna ik het kan (laten) beoordelen.

 

-je overige adviezen zijn volg ik zeker op. Mijn eigen bankrekening lijkt me vooralsnog voldoende.

 

-kan ik de overkoepelende bedrijfsnaam bij correspondentie m.b.t. mijn vastgoedactiviteiten achterwege laten en gewoon de handelsnaam gebruiken (bij facturen e.d.)?

 

-kun je bij een dergelijke constructie (met 2 handelsnamen en een gescheiden boekhouding) spreken over 2 verschillende bedrijven of spreek je formeel gezien over 1 bedrijf met 2 verschillende activiteiten?

 

Bedankt,

 

Robert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 306 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.