• 0

vraag ivm exploitatie muziektitels waarvan het auteursrecht is vervallen

hallo, ik ben nieuw op dit forum en hoop dat dit onderwerp nog niet eerder aan bod is geweest...

wie weet kan iemand wat inzicht geven in het volgende;

 

een Zuid Afrikaanse partner van mijn uitgeversbedrijf heeft een archief van 78 toeren platen uit de jaren 50-60. Muziek waarvan de auteursrechten zijn komen te vervallen daar de titels ouder zijn dan 50 jaar. We hebben een overeenkomst gesloten waarbij de Zuid Afrikaanse partner mij het exclusieve recht geeft om de titels uit hun archief te exploiteren via digitale en fysieke weg; dus iTunes en CD compilatie.

 

Ik heb mijzelf al eerder geïnformeerd over de wettelijkheid van deze samenwerking. Vooral de vraag of de Zuid Afrikaanse partner mij het recht kan geven om een bepaalde catalogus te exploiteren intrigeert me. Normaal gesproken komt die toestemming van een platenmaatschappij, want de titels zijn oorspronkelijk door een platenmaatschappij uitgebracht.

 

In dit geval is het auteursrecht vervallen, want ouder dan 50 jaar, en zouden de werken niet langer beschermd zijn maar worden beschouwd als publiek domein. En dan mogen de titels worden geëxploiteerd door diegenen die deze titels in hun bezit hebben, is mij verteld. Toch ben ik benieuwd of er geen vervelende addertjes in het gras zitten bij wereldwijde exploitatie, bijv. op het internet, distributie naar USA etc. En ook, waar moet ik op letten bij het aanleveren van de info voor CD-hoes; auteur/uitgever/jaar van uitgave etc.

 

Zuid Afrika is aangesloten bij het verdrag van Bern tot bescherming van literaire en artistieke werken (inclusief auteursrechten)

 

wie heeft ervaring met deze materie? Of kan mij anderszins informeren?

alvast bedankt

edc

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb de desbetreffende FAQ vraag maar even gequote. Het blijkt dus iets anders te liggen dan dat jij je voorstelt. Je zou de originele opnames wel mogen verspreiden (verlopen naburige rechten) maar je moet waarschijnlijk wel een auteursrechten vergoeding moeten betalen. En goedkeuring vragen natuurlijk.

7. Ik wil aan al mijn bruiloftsgasten een zelf samengestelde cd meegeven. Mag dat en hoe en bij wie kan ik dat regelen?

Het gaat hier om het maken van kopieën en dat mag alleen voor eigen oefening, studie of gebruik. Daar is hier geen sprake van en dus zult u aan de verschillende rechthebbenden toestemming moeten vragen. U heeft te maken met verschillende rechten en rechthebbenden.

 

a. De auteurs, dat zijn de componist(en) en uitgever en, afhankelijk van het soort muziek, de tekstdichter(s). Het auteursrecht verloopt 70 jaar nadat de maker overleden is. Als dit niet het geval is, moet u toestemming vragen voor uw 'bruilofts-cd' aan de auteurs. In Nederland kunt u dit vragen via Buma/Stemra. Zij geven die toestemming (bijna) altijd in ruil voor een financiële vergoeding die dan weer naar de auteurs gaat.

b. De uitvoerende kunstenaars en platenmaatschappijen. Meestal hebben uitvoerende kunstenaars een contract met de platenmaatschappij die het betreffende liedje of werk heeft opgenomen, waarin staat dat de maatschappij alle rechten heeft om toestemming te geven of te weigeren. U zult dus uit moeten zoeken welke platenmaatschappijen de rechten hebben van de liedjes of werken die u op de 'bruilofts-cd' wilt zetten. Aan iedere platenmaatschappij moet u dan apart toestemming vragen. In de regel zal de maatschappij dit niet kunnen, omdat er in de contracten met de artiesten precies staat waarvoor ze wel en geen toestemming mogen geven en dat is meestal niet voor dit soort projecten. De naburige rechten, de rechten van de platenmaatschappij en de uitvoerende kunstenaar, verlopen overigens 50 jaar nadat de geluidsopname in de markt is verschenen. Als u dus heel oude opnames (ouder dan 50 jaar) wilt gebruiken dan kan dit zonder dat daar toestemming voor nodig is. U moet dan wel echt die oude opnames gebruiken, en niet bijvoorbeeld een veel later verschenen cd met hetzelfde erop. Op die cd geldt namelijk weer de termijn van 50 jaar naburige rechten.

Link naar reactie
  • 0

helder qua naburige rechten maar nog niet helemaal qua auteursrechten.

 

goedkeuring vragen aan de individuele auteurs hoeft gelukkig niet, daar is B/S voor.

Ik zal mij daar verder informeren

 

 

dank voor deze tips.

Link naar reactie
  • 0

Een opname van muziek van Bach of Mozart uit 1955 kun je dus wel op deze manier gebruiken. Maar ook daarbij is voorzichtigheid geboden. Je moet je er namelijk niet alleen van vergewissen dat de opname daadwerkelijk meer dan 50 jaar oud is, maar ook dat die opname meer dan 50 jaar geleden op het betreffende medium is uitgebracht. Een opname gebruiken uit 1959 die pas op LP verschenen is in 1962 kan dus weer niet.

 

Het is maar de vraag of deze informatie op alle 78 toerenplaten staat vermeld, of dat je Zuid Afrikaanse partner dit correct heeft geadministreerd. Als dit niet zeker is, dan zul je toch bij de platenmaatschappijen naar de exacte gegevens moeten informeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.