• 0

Hoe weet ik of een .com naam vrij komt of een andere status heeft

Een domeinnaam (.com) werkt sinds enkele dagen niet meer. Ik wil die domeinnaam graag hebben.

Hoe check ik of die mogelijk een andere status heeft (zoals dat bij SIDN ook kan).

Het is een amerikaans 1-mansbedrijf, waarvan de site dus niet meer werkt.

 

Wat kunnen jullie mij adviseren?

 

groet STVH

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan de whois van een domeinnaam opzoeken, dit kan via de meeste sites van domeinregistrars, of google deze term eens.

 

Daar kan je bijvoorbeeld zien staan:

 

Expiration Date: 24-feb-2011

 

Dit houdt niet in dat het domeinnaam op 25 februari 2011 vrij is om te worden geregistreerd door iemand anders. In de meeste gevallen wordt een domeinnaam automatisch verlengt, tenzij het contract is ontbonden. Dit kan je niet zien als derde.

 

Daar komt bij dat een domeinnaam vaak 'op slot' gaat als hij wel vrijgegeven wordt. Vaak is dat voor een periode van 2 maanden voor een .com. Dit is om te voorkomen dat de domeinnaam gekaapt wordt. Daar komt bij dat een domeinnaam soms ook door de registrar zelf over wordt genomen in de hoop dat iemand anders hem wilt hebben en er meer dan het standaard bedrag voor wilt betalen.

 

Kortom, het is moeilijk vooraf te bepalen of en wanneer een domeinnaam vrij komt. Het best neem je contact op met de huidige eigenaar als je het echt wilt weten, maar deze zal er dan ook wel een graantje van mee willen pikken.

Link naar reactie
  • 0

Verder zijn er vele partijen die goede .com domeinen monitoren en zodra ze vrijkomen ze meteen geautomatiseerd overnemen. Het is dus nog niet zo eenvoudig als het lijkt maar je kan mazzel hebben.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

De meeste domeinnamen worden automatisch verlengd en zijn dus eigenlijk niet over te nemen. Of je moet ervoor betalen.

 

Ik weet niet of de domeinnaam die je wil hebben nog actief gebruikt wordt anders zou ik gewoon contact opnemen met de eigenaar. Wellicht kun je deze voor een schappelijk prijsje overnemen.

 

Zoals djluc aangeeft zijn er wel diverse registrars die je kunnen helpen bij het verkrijgen van een domeinnaam als deze niet automatisch verlengd wordt.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de antwoorden. Inmiddels heb ik ontdekt dat de domeinnaam in ieder geval tot januari 2010 geregistreerd is.

 

Waarschijnlijk is de vermeldde datum niet juist want dan is die dus verlopen "januari 2010".

 

Je kunt is uitzoeken wie de huidige eigenaar is en is zoeken op zijn naam misschien kun je wat meer informatie vinden. Deze informatie kan helpen als je contact op wilt nemen.

Link naar reactie
  • 0

.com domeinen die interessant zijn door traffic of gewoon een goede naam zijn door Jan met de pet niet te pakken. Die worden geregistreerd zogauw ze vervallen. Datzelfde geldt overigens ook voor .nl domeinen. Ik raad je aan, als de naam je iets waard is, nu direct contact op te nemen met de huidige eigenaar. Als je mazzel hebt mag je hem zo overnemen, maar anders kun je ongetwijfeld een bod doen.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zogenaamde "naamgrijpers", zoals wij dat zelf onder die naam aanbieden.. Dat is een service waarbij je kunt kiezen uit 3 soorten. Elke soort bevat een xxx aantal "lijnen" naar de registar toe. Per sec. wordt dan ongeveer 10x gechecked als dat domein vrij is en wanneer dat zo zal dan worden er dus via die lijnen geprobeerd om dat domein te registreren. .

 

Hoogste soort gaat met meer dan 300+ lijnen naar de registar, dus 300 aanvragen. Toevallig laatst nog een domeinnaam op deze manier voor een klant geregeld.

 

Het klopt dat er een erg actieve markt is in "2e handse" domeinnamen.

 

.com domeinen die interessant zijn door traffic of gewoon een goede naam zijn door Jan met de pet niet te pakken. Die worden geregistreerd zogauw ze vervallen. Datzelfde geldt overigens ook voor .nl domeinen. Ik raad je aan, als de naam je iets waard is, nu direct contact op te nemen met de huidige eigenaar. Als je mazzel hebt mag je hem zo overnemen, maar anders kun je ongetwijfeld een bod doen.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn zogenaamde "naamgrijpers", zoals wij dat zelf onder die naam aanbieden.. Dat is een service waarbij je kunt kiezen uit 3 soorten. Elke soort bevat een xxx aantal "lijnen" naar de registar toe. Per sec. wordt dan ongeveer 10x gechecked als dat domein vrij is en wanneer dat zo zal dan worden er dus via die lijnen geprobeerd om dat domein te registreren. .

 

Hoogste soort gaat met meer dan 300+ lijnen naar de registar, dus 300 aanvragen. Toevallig laatst nog een domeinnaam op deze manier voor een klant geregeld.

 

 

Interessant.... waar kunnen we meer info vinden over deze diensten (breed)?

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft hiervoor helemaal niet groot te zijn enige wat je nodig hebt zijn de connecties. Er is net zoveel kans dat jij een domein op deze manier kunt krijgen dan die "grote jongens".

 

Zoek maar eens op dropcatching. De grote jongens pakken de meest interessante namen en zijn ook vaak het duurst.

Link naar reactie
  • 0

Die grote jongens zijn niet voor niets grote jongens :) Ik snap wel wat je bedoelt hoor, ik ben uit ervaring redelijk bekend met het technische verhaal achter dropcatching en bij .com domeinen komt het veel meer op techniek aan dan bij .nl domeinnamen. Toch is het gewoon zo dat de grote jongens een voorsprong hebben.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.