Hoi,

Ik ben begonnen met het schrijven van een simpel ondernemingsplan voor een webdesignbedrijf (ik haal opdrachten binnen en laat deze vervolgens door Chinese bedrijven uitvoeren). Ik ben aangekomen bij de onderdelen investeringen en de exploitatiebegroting. Naar aanleiding hiervan heb ik een paar heel simpele vragen waarvan ik hoop dat jullie me een beetje op weg willen helpen:

1. Het ondernemingsplan dat ik als basis gebruik vraagt om de omzet van het 1e en 2e jaar. Mij lijkt het duidelijker om een schatting te noemen van het aantal verkochte websites per kwartaal, de gemiddelde gemaakte kosten per website + de verkoopprijs, en deze twee vervolgens met elkaar te vermenigvuldigen. Eens of niet?

2. Ik laat een website maken, zet ik deze kostenpost, bij de vaste activa, de openings- en aanloopkosten, of de algemene bedrijfskosten? Mag ik deze investering in 1 of 2 jaar afschrijven?

3. Zet ik de jaarlijkse kosten van het bel-me-niet register, de inschrijving KvK, webhosting, en voip bij algemene beheerskosten?

Dankje voor je antwoord :)

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26906-noobie-questions-exploitatiebegroting/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

1. Dat klinkt logisch ja alleen maak je de fout dat je de kosten gaat vermenigvuldigen, je wilt toch naar omzet toe? Je berekend een bepaalde marge per project en daarmee kan je uiteindelijk je totale omzet bepalen.

2. Investing als het boven de 450 is. Marketing post lijkt me meer logisch, of verkoopkosten o.i.d. Daar gaat de afschrijving op. Op je balans staat je website dan ook vermeld.

3. Hosting is ook voor je marketing dus zou je daar ook onder kunnen vermelden. KvK e.d. zijn algemene kosten e.d. of contributies.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

1. Dat klinkt logisch ja alleen maak je de fout dat je de kosten gaat vermenigvuldigen, je wilt toch naar omzet toe? Je berekend een bepaalde marge per project en daarmee kan je uiteindelijk je totale omzet bepalen.

Dankje voor je antwoord :)

Bedoel je bijvoorbeeld:

Schatting aantal projecten: Q1: 10, Q2: 20, Q3: 30, Q4: 40

Schatting kosten per project: EUR 750

Marge: EUR 250

Verkoopprijs: EUR 1000

Omzet: Q1: 10.000, Q2: 20.000, Q3: 30.000, Q4: 40.000

Ik zie dat ik me nog maar weer eens in moet lezen in hoe je je administratie inricht... Dit zijn makkelijke vragen, als ik daar het antwoord al niet op weet ::)

• 1

Hoe je het exact inricht ligt aan je business model. Als je echt per project inkoopt en al je projecten zijn gelijk dan klopt het wel.

Echter heb je ook weer te maken met aftersales etc. dus puur een marge van 25% aanhouden op je inkoop is niet direct juist lijkt mij.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar