• 0

Saldo G-rekening naar fiscus en toch een naheffing!

Beste leden,

 

Laatst heb ik mijn zakelijke G-rekening opgeheven omdat ik met de huidige werkzaamheden daar geen gebruik meer van maak.Het saldo erop was royaal voldoende om mijn lopende BTW en loonheffingen af te dekken, zodoende maak ik daarmee het overtollige deel vrij beschikbaar.

 

Ik was echter in de veronderstelling dat het saldo van de G-rekening met dezelfde valutering beschikbaar zou komen op mijn

lopende zakelijke R/C eventueel na aftrek van mijn lopende belastingverplichtingen. Dit bleek een misvatting van mijn kant want de fiscus heeft dit bedrag ruim drie weken onder haar eigen beschikkingsmacht gehad en toen pas het geld volledig retour gemaakt. Ondertussen was de vervaldatum voor het voldoen van de BTW over het eerste kwartaal al verstreken.

 

Nu heb ik dus een naheffing ontvangen die ik volkomen onterecht vind en heb hiertegen bezwaar gemaakt.

Echter, ik bedenk mij nu dat de fiscus zich op het standpunt zou kunnen stellen dat ik niet 'op aangiftekenmerk' heb betaald.

Zou dat een rol kunnen spelen bij de beslissing op mijn bezwaar?

 

Overigens vind ik drie weken verwerkingstijd van de zotte omdat je hierdoor feitelijk gedwongen wordt om uit je lopende tegoed belasting te betalen terwijl je hiervoor apart al een potje hebt gevormd op de G-rekening.

Iemand hier eerder ervaring mee gehad?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Alex

 

Dit staat bekend als (nieuw begrip bij deze) de 'Apeldoorn-route'.

 

Jij geeft aan: "boek mijn G-rekening leeg".

 

Fiscus doet dat op datum X en stort het geld door naar de algemene giro (2445588) in Apeldoorn. Dan moet iemand drie weken vanaf datum X onderzoeken wat al jouw centen toch op die girorekening doen en het besluit nemen "Ach, zijn G-rekening is leeg".

 

Oftewel: pech. De G-rekening wordt door de fiscus bij opheffing geadministreerd met als saldo nul. Dan gaan de zware molens draaien et voilá uw geld is 3 weken later op de juiste plek.

 

Niets aan te doen, maar wel weer een fraai staaltje van onvermogen van de kant van de fiscus. Iets voor de ombudsman?!

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.