Jump to content
first try
Verberg

participatie in BV, maar dan graag weinig risico

vraag

Goedendag,

 

Door omstandigheden heb ik de kans gekregen om te participeren in een nieuw op te richten BV.

Inbrengen van vermogen zal circa 9000,- zijn gezien beide partijen gelijkwaardig investeren.

Gezien ik de risico's graag wil beperken lijkt een holding BV voor salaris en, bij voldoende winst, delen onbelaste winstuitkering een juiste optie.

Vraag is nu echter, vanwege beperkte eigen middelen, het volgende:

Is een storting van 18k ook noodzakelijk voor oprichting (mijn) holding BV? Of zijn er andere mogelijkheden wanneer beide aktes na elkaar passeren ?

 

Alvast dank voor uw reacties, zei de techneut met slechts beperkte bedrijfskundige kennis!

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Dag 1st try

 

Ja, de storting van de 18.000 is ook dan nog steeds nodig. Diezelfde 18.000 kun je dan wel weer gebruiken voor de storting van het aandelenkapitaal in de werk BV.

 

groet

Joost


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Je kunt wel die 18k storten in de holding en daarvan 9 k storten in de werkBV en dit vervolgens teruglenen.

 

DanVervolgens kun je de 9 k teruglenen van de werkBV aan de holding, en dan 18k teruglenen aan jezelf zodat je weer beschikking hebt over de 18k.

 

Zitten wel een paar haken&ogen aan:

- Gaat de werkBV failliet, dan is de holding die 9k nog schuldig.

- Gaat de holding failliet,dan ben je persoonlijk nog 18k schuldig aan de holding.

- Tussen de holding en de werkBV moet zakelijke rente worden berekend over het bedrag

- Als je als DGA meer dan 17,5 k leent van de holding, moet daar ook rente over worden berekend

 

Ergo: je kunt het geld wel weer voor eigen gebruik eruit halen, echter de schuld blijft.

 

Groet,

Phoebe.

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Maar even achter mijn eerste bericht (of vraag) aangetyped

 

Inmiddels is de participatie 25% in de op te richten bv.

Ik ben degene die de werkzaamheden gaat verrichten en de andere DGA's plegen aquisitie maar verrichten geen direct werk.

Op basis van een management fee wil ik een vaste vergoeding uit de werk bv halen en die naar mijn holding sturen.

 

Ik heb voor mijzelf een berekening gemaakt voordat ik met de accountant om tafel ga en wou deze graag aan jullie voorleggen zodat ik weet dat ik op de juiste koers zit.

 

basis nu 2300 per maand netto (4000,- bruto) 8% vak geld en 13e maand (variabel)

 

opzet fee:

bruto loon 57.200,- (basis nu + 10%)

pensioen 4.000,-

AOV premie 4.000,-

zv 1.950,-

bijdrage kvk, accountant bank - 2.500,-

totaal: 69.650,-

 

Kosten voor vervoer heb ik nog niet meegerekend gezien ik daar nog geen research naar gedaan heb.

Wat zegt u als ervaren forumleden hiervan?

Correct of zie ik zaken over het hoofd?

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

een paar opmerkingen:

 

[*]2300 per maand netto is geen 4000 bruto, ligt eerder rond de 3500

[*]bruto loon 57.000: is IMHO dus aanzienlijk meer dan basis + 10%.

[*]pensioen 4.000 en AOV 4.000. Ik kan daar niets zinnigs over zeggen zonder indicatie van leeftijd en beroep/werkzaamheden. Het pensioenbedrag kan (veel!) te laag zijn voor een 40-er of 50-er, de AOV premie kan veel te hoog zijn voor een zakelijke dienstverlener van onder de 45.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer
bouwkundige, 34

[*]AOV: Controleur of adviseur?.Niet, weinig of veel op bouwlocaties? Indien veel op locatie dan kan AOV € 4.000,- wel kloppen als gemiddelde over een wat langere periode (5-10 jaar). Bij aanvang zal het iets te veel zijn.

[*]Pensioen: op basis van salaris 57.000,- heb je als 34-jarige te weinig aan € 4.000,- pensioenpremie om op 65-jarige leeftijd een pensioen op basis 70% van je gemiddelde salaris te krijgen. Uitgaande van een beschikbaar premie systeem heb je als 34-jarige circa € 5.300,- nodig, en vanaf 35 zelfs € 6.500,-.

 

PS: als je nu bij een lager salaris al € 400,- per maand aan pensioen betaalt (dus € 4.800,- per jaar), is het duidelijk dat € 4.000,- pensioenpremie bij een 20% hoger salaris op einddatum leidt tot een pensioen dat lager is dan 70% van het gemiddelde salaris.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Dag first try

 

Met deze fee houd je ook geen euro aan vermogensopbouw over in je Holding. Het pensioen dat je opbouwt op deze manier is al niet bepaald geweldig (zie Norbert), maar een Managementfee mag best wat meer omvatten dan jouw opstelling voor de toekomst.

 

En ik mis nog zaken als auto, GSM, laptop, etc.

 

groet

Joost

 

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Joost,

 

Doel je slechts op pensioen opbouw of vermogensopbouw?

Ben inderdaad bewust dat pensioenopbouw niet echt gaat vlotten met deze reservering. Maar dat is toch ook het geval wanneer ik nu (in dienstverband) een premie betaal aan de pensioenfondsen....

 

Is het aan te raden om de fee als totaal wat op te plussen ? We moeten er immers ook wat aan over houden maar ik wil ook niet het gehele startkapitaal uit de BV trekken mocht er eens een klus uitvallen, we praten over de bouwsector en deze is op dit moment nu niet echt stabiel. Heb ook een verantwoordelijkheid naar de andere aandeelhouders en wil ervoor zorgen dat er toch een redelijk rendement voor hun investeringen.

Ik kan toch na eventuele dividentuitkering besluiten om wat extra op te potten voor de oude dag?

 

P.S. pc gsm en auto verwerk ik nog in de opstelling.

 

Bedankt voor jullie kennis , het wordt erg gewaardeerd !

Link to post
Share on other sites

  • 0
  • Rate this answer

Maar dat is toch ook het geval wanneer ik nu (in dienstverband) een premie betaal aan de pensioenfondsen....

 

ja, maar daarom doe je dit natuurlijk niet. Ik doelde inderdaad op vermogensopbouw. Dividend kan daar onderdeel van zijn, maar doorgaans betaal je liever management fee van dochter naar holding BV dan het verschuiven van dividend.

 

De hoogte van de fee zal sowieso afgestemd moeten worden met de aandeelhouders. Ik zou, gezien jouw opstelling, toch wel kijken naar een 80K fee (ex auto, gsm, pc, etc).

 

groet

Joost

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 102 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept