• 0

gratis lease auto?

Beste lezers,

 

Ik ben met voorbereidingen bezig voor mijn e.z. die medio 2004 officiele van start gaat. Hiernaast blijf ik in vastdienstverband, met gebruik van een lease auto.

Is het mogelijk dat ik de bijtelling van deze auto, in KM vergoeding afschrijf op de e.z.

 

Dus bijv. 2800 Euro bijtelling is gelijk aan 2800/0,18 Euro/KM= 15.500 KM aftrek van het bedrijfsresultaat.

 

En dus een gratis bedrijfsauto rij????

 

M.vr.gr. Klaas

 

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klaas,

 

Diezelfde constructie had ik ook al bedacht ;-) Voor zover ik weet kan dat! Ik vraag me wel af wat de fiscus gaat zeggen als je meer aan kilometervergoeding aftrekt voor je eigen zaak dan de bijtelling van de leaseauto.... ;D

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Beste lezers,

Ik ben met voorbereidingen bezig voor mijn e.z. die medio 2004 officiele van start gaat. Hiernaast blijf ik in vastdienstverband, met gebruik van een lease auto.Is het mogelijk dat ik de bijtelling van deze auto, in KM vergoeding afschrijf op de e.z.

Dus bijv. 2800 Euro bijtelling is gelijk aan 2800/0,18 Euro/KM= 15.500 KM aftrek van het bedrijfsresultaat.

En dus een gratis bedrijfsauto rij????

M.vr.gr. Klaas

Klaas,

Strikt juridisch genomen kan de constructie niet. De bijtelling is immers een vergoeding die je betaalt voor het feit dat je van de werkgever een auto voor privégebruik ter beschikking hebt gekregen. Wat je wel kunt doen en volgens mij ook beoogt, is de kilometers die je voor je eigen zaak rijdt in mindering brengen op het bedrijfsresultaat. De vraag is vervolgens hoe de fiscus hiermee omgaat. In ieder geval zul je een hele goede kilometerregistratie moeten bijhouden en mag er geen enkele overlap zitten in de kilometers die je voor je werkgever rijdt. Je dient er verder rekening mee te houden dat de inspecteur van regio tot regio wel eens anders met constructies omgaan. Wil je zekerheid verkrijgen dan kun je het beste de inspecteur over je voornemen inlichten en vragen hoe de belastingdienst hiermee omgaat.

 

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me wel af wat de fiscus gaat zeggen als je meer aan kilometervergoeding aftrekt voor je eigen zaak dan de bijtelling van de leaseauto....

 

Tja, wat doet de fiscus als je meer kilometervergoeding aftrekt dan je daadwerkelijk aan kosten maakt voor een prive-wagen? Sinds de tariefsverlaging is dat onmogelijk, maar bij 0,28 euro/km zou dat mogelijk geweest zijn met een goedkope zuinige wagen en erg veel kilometers.

 

Is het eigenlijk zo dat de kilometer-vergoeding alleen geldt als er daadwerkelijk kosten zijn gemaakt door met een prive-auto te rijden? Of zou het ook gelden indien je bijvoorbeeld 20 kilometer naar een klant heen en terug loopt of fietst?

 

Link naar reactie
  • 0

Of zou het ook gelden indien je bijvoorbeeld 20 kilometer naar een klant heen en terug loopt of fietst?

 

Hoe kan iemand dat controleren? Je ben wel bij de klant geweest, maar verder is het moeilijk te achterhalen.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Ja, voor de fiets zijn er aparte tabellen en prijzen te vinden in de Kluwer. Dus strikt genomen moet er een rokende pijp en vier wielen op het vervoermiddel zitten om de autokosten te kunnen claimen.

 

Er wordt trouwens te weinig reclame gemaakt voor een vergeten vervoermiddel. Goedkoop en fiscaal niet achter na gezeten.

 

De Motorfiets!!! Ik ben zelf gelukkig gebruiker van de gashandle van de zaak en de bijtelling is naar eigen inschatting van het prive gebruik.

 

Heb je nu een motorfiets van de zaak die niet alleen het hart bekoort maar daarbij behoorlijk verbruikt, is het alleen maar opletten dat ik mijn prive auto niet te veel vul als ik hem dan eens zakelijk gebruik in de winter in plaats van de motorfiets van de zaak.

 

Mijn bijtelling? 450 euri per jaar.

 

Wat met een lease auto van de werkgever kan als je daarnaast ook bijvoorbeeld een eenmanszaak hebt, is de voor de eigen eenmanszaak gereden kilometers inschrijven tegen de tabelvergoeding. Dat recht staat open juist vanwege de bijtelling. Je kunt alleen niet meer kilometers declareren dan de bijtelling en ook de prive kilometers moeten verantwoord worden om het verschil en de verhouding toe te kunnen passen. Er ontstaat mogelijk een lagere kostprijs van een kilometer ten opzichte van de tabel. In dat geval moet de lagere waarde worden genomen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.