Ga naar inhoud
  • 0

Bedrijfsplan eenmanszaak na splitsing VOF

Junior     16 0

Hallo,

 

Ik heb samen met een persoon een VOF. Wegens onenigheid over de bedrijfsvoering willen we die opsplitsen in twee eenmanszaken.

Concreet betekent dat dat ik een eenmanszaak ga oprichten, maar niet helemaal blanco begin.

 

Voor de VOF is nooit een bedrijfsplan gemaakt. Het lijkt me wel zinvol om dit nu wel te doen. Daarvoor ben ik op zoek naar een stukje ondersteuning hierbij.

Met name gaat het hierbij om hoe ik mijn bestaande zaken in het bedrijfsplan kan inbrengen.

Maar ook valt het me op dat bedrijfsplannen vaak heel groots zijn opgezet met het veroveren van markten en grootse doelen. Dit terwijl de sterke punten voor een eenmanszaak mijns inziens voornamelijk liggen in netwerken en het goed en efficiënt volbrengen van een aantal hele praktische alledaagse taken.

Ik heb wat problemen met dit naar een bedrijfsplan te vertalen.

 

Zijn er hier mensen die in een vergelijkbare situatie gezeten hebben?

 

Zijn er voor dit soort zaken betaalbare bedrijfsadviseurs die me hier doorheen kunnen helpen?

 

Ik heb al een aantal online wizards voor bedrijfsplannen gezien. Deze kosten 80 euro. Op zich zou ik dit er wel aan willen uitgeven, maar ik heb geen idee wat je dan krijgt en of ik daar iets aan zou hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • -1
Junior     19 4

Beste Ronald,

 

Het ondernemingsplan komt in diverse discussies op dit forum aan de orde en het is inderdaad verstandig om het een en ander op papier te zetten. Ook bij een eenmanszaak geldt dat houvast aan een ondernemingsplan de kans van succes aanzienlijk kan verbeteren. Dit hoeft helemaal niet groots en ingewikkeld maar wel volledig en goed onderbouwd. Hierbij is wellicht het allerbelangrijkste: Het moet jouw plan worden.

 

Het is een beetje afhankelijk van wat je bedrijf precies inhoudt, maar de activiteit netwerken kan een wezenlijk onderdeel zijn van je marketingstrategie. Wanneer je dit onderdeel uitwerkt stel je dan de volgende vragen:

[*]Waar bouw ik mijn netwerk op?

[*]Op wie focus ik me tijdens een netwerkgelegenheid (doelgroep)

[*]Hoe frequent bezoek / organiseer ik een netwerk gelegenheid?

[*]Welke persoonlijke doelen stel je jezelf tijdens een netwerk event?

[*]Wat zijn de kosten en opbrengsten van het bezoeken / organiseren van een netwerk gelegenheid?

Ook bij het beschrijven van je terugkerende activiteiten die een essentieel onderdeel zijn in je bedrijfsvoering kun je eenzelfde gestructureerde opbouw gebruiken:

[*]Welke activiteiten worden dagelijks uitgevoerd?

[*]Met welk doel worden de activiteiten uitgevoerd?

[*]Wie gaat de activiteiten uitvoeren?

[*]Hoeveel tijd wordt er aan de activiteiten besteed?

[*]Wat kosten de activiteiten / wat leveren ze op?

Overigens bestaan er inderdaad bedrijven en adviseurs die je bij het opstellen van een ondernemingsplan kunnen helpen. Ze hebben ieder een eigen aanpak, achtergrond en een eigen visie. Ik denk dat je bij de meeste bedrijven wel vrijblijvend contact kan opnemen. Heel even googlen helpt je al snel op weg. Hieronder een lijstje in bijna willekeurige volgorde:

MOD EDIT: NO SPAM. Zie de huisregels, en ook niet als je er links van anderen bijzet

 

Daarnaast bestaan er zoals je al had uitgevonden diverse sites waar je al niet betaald voorbeelden kunt downloaden. Eerlijk gezegd hebben we daar weinig ervaring mee. Wellicht dat er andere forumleden zijn die hier iets over kunnen vertellen...?

 

In ieder geval alvast veel succes!

 

 

 

 

 


www.ondernemingsplanhulp.nl | Hulp en ondersteuning bij een professioneel ondernemingsplan | www.twitter.com/sterkplan

Link naar reactie
  • 0
Super Senior     135 6

Even een vraag als jullie gaan opsplitsen gaan jullie dan het bedrijf kopieren of worden de werkzaamheden opgesplitst?

 

Dit heeft mijn inziens grootte gevolgen van wat je op papier moet zetten. Is het ook de bedoeling dat hier de afbakening van werkzaamheden wordt opgenomen? Want als dat het geval is wil je waarschijnlijk niet jouw complete visie delen met de andere vennoot, aangezien hij dan gebruik kan maken van deze info maar dan als concurrent.

 

Je hoeft op deze vraag niet (uitgebreid) te antwoorden, maar wil alleen even aangeven dat het document dat je gaat schrijven verschillende doelen kan dienen en deze moeten eerst helder zijn. Formats zijn er om aan te passen ;)

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,6k 305

beste Ronald welkom op HL. gebruik de zoekfunctie rechtsboven even op voorbeeld bedrijfsplan, vof, ondernemingsplan, enz. Dan gaat er een wereld voor je open. uiteraard is een bedrijfsplan belangrijk, belangrijker op dit moment is dat je het ontbinden van de VOF met goede afspraken doet. Wellicht is het verstandig je hierbij laten te bijstaan door een goede adviseur.

 

Mijn eigen ervaring met het ontbinden van een VOF is dat als je het zelf probeert je een hoop over het hoofd ziet. Met alle risico dat je er later nog op aangesproken wordt. (wellicht een advocaat?)

Link naar reactie
  • -1
Legend     3,6k 305
Dag Henk,

 

Ik zag je kneus verschijnen en bedacht me dat dit wel een héél erg bekrompen reactie is. Het zou toch immers wel heel raar zijn om niet te reageren op dit forum als er een gerichte vraag nota bene over mijn eigen vakgebied wordt gesteld. Volgens mij kan dat niet de bedoeling zijn, dat is namelijk vernietiging van expertise.

 

In tegenstelling tot wat jij als reactie geeft aan Ronald ga ik wèl in op de vragen die hij stelt. Ik las namelijk niet dat hij iets wilde weten over het ontbinden van vof's, dat is een ander topic, en wèl over het ondernemingsplan. Ik geef hem in mijn antwoord rechtstreeks bruikbare aanknopingspunten en tot slot diverse opties voor hulp indien hij daar alsnog behoefte aan heeft. Daar vroeg hij om. Letterlijk. Ik noem daarbij verschillende bedrijven waarbij hij vervolgens zelf kan kiezen.

 

In plaats van dit af te keuren zou ik me kunnen voorstellen dat je bij volledige antwoorden forumgenoten juist aanmoedigt in plaats van daar kneuzen voor uit te delen. Wat vind je zelf? Je zou ook nog even in kunnen gaan op de vragen die Ronald wel stelt.

 

Een onnodig negatieve houding die in mijn optiek niet bijdraagt aan de discussie. Bijzonder jammer en spijtig van mijn kneus.

 

Hartelijke groet,

 

Beste Ondernemingsplan,

 

Zoals je in de voorwaarden hebt kunnen lezen is spam niet toegestaan vandaar mijn kneus. Kneuzen en reuzen deel ik nooit anoniem uit dus had ik het prettiger gevonden als je op het forum reageert in plaats van een PM te sturen. HL is bij uitstek het podium om te discussiëren en meningen te delen.

 

TS focust zich erg op een bedrijfsplan maar realiseert zich waarschijnlijk niet dat het goed ontbinden van de vof van levensbelang is om problemen te voorkomen.

 

met vriendelijke groet,

 

henkh

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Junior     16 0

Dat zijn al een boel reacties! Bedankt voor al jullie reacties.

Er zijn er een aantal waar ik graag op wil reageren.

 

het is lastig om on topic te blijven aangezien er met zo een splitsing veel tegelijkertijd speelt. Ik denk dat ik als niet-ervaringsdeskundige onmogelijk kan beweren dat ik besef wat het allemaal inhoud.

Op het gebied van splitsen van VOF heb ik wel de klok horen luiden. Morgen ga ik praten met een jurist van de KvK om eens een indruk te krijgen van wat er op me af zal komen.

 

Aangezien ons product met name technisch ontwerp is, en we allebei duidelijk verschillende specialismen hebben, zal er al een natuurlijke verdeling in de klanten en bezigheden ontstaan. Over de verdeling van de bezigheden en klanten is relatief weinig discussie. Het intellectueel eigendom is gemeenschappelijk bezit. Zo is dat in onze overeenkomst afgesproken.

Nu het mes erin. Links van het mes is voor mij en rechts van het mes is voor vennoot B. Daar zie ik best tegenop, maar het moet gebeuren.

 

De zaak is, dat aangezien er al een business loopt, de splitsing met een knal moet gebeuren. Als ik mijn klanten ga vertellen dat ze voortaan naar mij moeten, moet mijn nieuwe bedrijf al up and running zijn.

Ik zal een bescheiden krediet moeten gaan regelen bij een bank (ik denk aan 20000-30000 euro). Als al niet voor mezelf, moet ik in elk geval al daarvoor een goed uitgewerkt plan hebben.

Dat is een van de dingen die gedaan moeten worden. De VOF ben ik een keer ingerold. Daar is nooit een bedrijfsplan gemaakt. Hier wil ik het toch iets gestructuureerder aanpakken. Maar geen idee waar te beginnen, en de sjablonen lijken allemaal voor 80% ongeschikt voor iemand die met zijn bedrijfje niet de hele wereld wil veroveren.

 

Wat Henk en Ondernemersplanhulp zeggen zit beide wat in. Ik ben erg benieuwd naar waar ik een begin kan vinden voor advies voor het plan, en eigenlijk ook de rest. Ik zou dus baat hebben bij concrete verwijzingen. Wel zie ik het risico dat gezien de positie van Ondernemersplanhulp deze info gekleurd zou kunnen zijn.

 

liever zou ik verhalen horen van ervaringsdeskundigen op dit gebied.

Link naar reactie
  • 0
Legend     3,6k 305
liever zou ik verhalen horen van ervaringsdeskundigen op dit gebied.

 

mijn ervaring gaat terug naar 1990. nog geen internet laat staan Google. Met een zakelijk meningsverschil uit de vof gestapt. had 20k tegoed (in guldens) uiteindelijk een advocaat ingeschakeld die dit met succes geregeld heeft. koste mij toen ongeveer 2,5k maar zonder zijn inbreng was het niet gelukt.

 

Vooral als de vermogenspositie binnen de vof erg afwijkt voor elk van de vennoten ontstaan er al gauw problemen. zeker als er verrekend moet worden.

 

En als je hulp nodig hebt voor een bedrijfsplan is een ervaren adviseur aan te bevelen boven het zelf gaan opstellen. Mijn advies: vraag 3 verschillende adviseurs om een offerte. Of misschien is jouw eigen accountant een optie.

Link naar reactie
  • 0
Junior     16 0

We zijn ooit begonnen zoals dat dan heet "niet gehinderd door enige kennis". Onze adminstratie lieten we doen door een kleine zelfstandige die wel meer in haar mars had dan de doorsnee boekhouder, maar zich geen accountant mocht noemen.

Na een paar jaar lang continu met de zweep achter haar aan gerend te zijn hebben we de hoop opgegeven dat we van haar de jaarrekeningen voor september zouden hebben.

Toen hebben we gedaan wat we al veel eerder hadden moeten doen. We zijn zelf de facturen gaan inboeken en hebben en bedrijfsadviseur gezocht om dit in de gaten te houden en onze moeilijke vragen te beantwoorden. De adviezen van deze man schat ik hoog in, maar helaas is hij altijd bezig met zaakjes opzetten in Azie en dat soort dingen, waardoor hij eigenlijk nooit beschikbaar is. Hij belt ook nooit terug. Ben dus eigenlijk op zoek naar iets beters.

 

Lang verhaal kort. Momenteel heb ik geen bedrijfsadviseur of accountant. Is dit iets waar de locale KvK je bij kan helpen, of zijn daar andere adressen voor?

 

Ik denk inderdaad zeker dat ik wel wat actieve hulp kan gebruiken. Op internet kun je veel opzoeken, maar de dingen die je niet ziet aankomen ga je ook niet opzoeken.

 

Zou je aanraden om gewoon eens te googlen naar bedrijfsadviseurs in de buurt, of is er wel objectieve informatie beschikbaar over welke adviseurs tegen redelijke tarieven goed advies voor kleine bedrijven kunnen bieden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    2 leden, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.