• 0

Schenking in de boekhouding

Goedendag,

 

ik wil vanuit mijn onderneming een schenking doen richting een goed doel. Dit is vooralsnog geen sponsoring, maar puur een schenking voor de stichting.

 

Nu heb ik gekeken op de site van de belastingdienst en van mijn boekhoud pakket, maar beide geven weinig/geen informatie omtrent het geven van schenkingen. Hier wordt alleen gesproken over het starten van een onderneming met een schenking danwel het ontvangen van donaties/schenkingen.

 

Mijn vraag is dus, hoe verwerk ik de schenking in mijn boekhouding (heb ik daarvoor een factuur nodig bijv?). Waarschijnlijk is het iets in de vorm van "Aan bank/kosten schenking" o.i.d.

En hoe behandeld de belastingdienst dit? Kan ik de schenking hetzelfde behandelen alsof het normale kosten zijn? Dus ten laste van de winst?

 

Alvast bedankt voor alle informatie.

 

Met vriendelijke groeten

 

Ralf

-----------------------

Vergelijk foto afdrukken op http://www.fotovergelijk.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ralf

 

Voor giften uit een eenmanszaak gelden dezelfde regels als voor particulieren. Dus je hebt te maken met een drempel van 1% van het inkomen. Als je van plan bent om een jaarlijkse giift aan dezelfde stichting te doen kan je overwegen om een periodieke gift van te maken. Hier zitten wel enkele voorwaarden aan vast, maar je hebt geen drempel voor de aftrek.

 

Als de gift gedaan wordt in het kader van de bedrijfsactiviteit (sponsoring of publiciteit) dan is de gift volledig aftrekbaar als bedrijfslast. Als dit niet zo is dan gewoon als prive opnamen boeken en in de aangifte inkomstenbelasting verwerken.

 

Groet,

 

Erwin

Link naar reactie
  • 0

Voor giften uit een eenmanszaak gelden dezelfde regels als voor particulieren. Dus je hebt te maken met een drempel van 1% van het inkomen. Als je van plan bent om een jaarlijkse giift aan dezelfde stichting te doen kan je overwegen om een periodieke gift van te maken. Hier zitten wel enkele voorwaarden aan vast, maar je hebt geen drempel voor de aftrek.

 

Omdat de TS niet aangeeft om welk goed doel het gaat is een belangrijke aanvulling hierop is dat de gift een door de belastingdienst erkende ANBI instelling moet zijn. Dus het is zeker van belang op te zoeken of het betreffende goede doel op de lijst voorkomt (of natuurlijk aan de instelling zelf vragen of ze een ANBI erkenning hebben

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het de overweging waard om een advertentie te plaatsen in een periodiek van de stichting of op een andere wijze een "vermelding" te kopen.

 

Dan zijn het reclamekosten en kunnen ze als normale kosten behandeld worden en bestaat er dus ook geen drempel.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is het de overweging waard om een advertentie te plaatsen in een periodiek van de stichting of op een andere wijze een "vermelding" te kopen.

 

Dan zijn het reclamekosten en kunnen ze als normale kosten behandeld worden en bestaat er dus ook geen drempel.

 

Dit vind ik een mooie oplossing. De mogelijkheden zijn hier ook voor aanwezig. Uiteraard is hier een factuur voor nodig, zodat ik het geheel netjes in mijn boekhouding kan verwerken.

 

Maakt het dan uit als het een prive persoon is, die een factuur/rekening stuurt?

-----------------------

Vergelijk foto afdrukken op http://www.fotovergelijk.nl

Link naar reactie
  • 0

[

Maakt het dan uit als het een prive persoon is, die een factuur/rekening stuurt?

 

Het enige criterium, voor jou, is dat het aannemelijk moet zijn dat jij aan een derde een vergoeding betaald voor een dienst (Lees reclameuiting) die verricht wordt op zakelijke gronden. Naamsbekendheid is natuurlijk belangrijk voor elke onderneming.

Als je een factuur ontvangt van een privé persoon kan dat wel. Ik zou het wel als "gebruikelijk" zien dat die persoon namens een stichting of goed doel de factuur stuurt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.